DA ODZVONI LOPOVIMA: Sve što treba da znate o krađi automobila (FOTO)
Kradljivci automobila opremljeni su najmodernijim alatima uz čiju im je pomoć dovoljno nekoliko sekundi da završe posao, ali lopovi i otimaju vozila uz pretnju oružjem, odnose ih "paukom", dok policija beleži i porast krađe "natrkača", kažu za Telegraf.rs u MUP-u Srbije.
U Srbiji se godišnje ukrade između 2.500 i 3.000 vozila, a samo u Beogradu svakog dana u proseku nestanu četiri automobila. Prošle godine je u srpskoj prestonici ukradeno 1.558 automobila, pretprošle 1.468, a 2009. - 1.861 automobil. Godinu dana ranije 2008. nestao je 2.301, 2007. - 2.625, a 2001. čak 4.787 vozila.
Beogradska policija u poslednje vreme beleži porast krađe "natrkača", kako zovu metod koji funkcioniše zahvaljujući nepažljivosti vlasnika koji auto parkiraju da bi nešto kupili na obližnjem kiosku, ostave ključ u bravi, a često i uključen motor, što je dovoljno da ih spretni lopov neprijatno iznenadi.
Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u Beogradskoj policiji, kaže za Telegraf da bi se ukralo vozilo novije generacije potrebno je onesposobiti zaštitu i imati elektronski alat koji dekodira motorni kompjuter i savlada startovanje vozila.
- Ono što znamo sa sigurnosnih kamera, kada je reč o vozilima novije generacije, to je da uglavnom treba oko minut da se auto ukrade, a često i mnogo manje - kaže Kovačević.
Najveći problem predstavlja izuzetno dobra opremljenost kradljivaca automobila koji poseduju najsavremeniju opremu, prate trendove u auto-industriji i spremno dočekuju nove modele.
ZEDER I IGLA NAJBOLJA ZAŠTITA OD OTIMAČA
- Policija ima načelan stav da je uvek bolje imati bilo kakvu zaštitu nego ostaviti nezaštićen automobil, jer fabrički alarm ne može da zaustavi ni nespretnije kradljivce. Uvek će prvi da strada onaj automobil koji nema zaštitu - kaže Kovačević.
U beogradskoj policiji kažu da se dosad najbolje pokazao originalni "zeder", koji blokira volan, jer nisu imali nijedan slučaj krađe automobila s njim. To važi i za "iglu" koja se pokazala dobro, ali ima jeftinijih kopija koje se otvaraju za nekoliko sekundi. Naravno, svako vozilo sa zaštitom može da se podigne na šlep i odnese, a ima i bandi opremljenih šlep-vozilima.
Osim mehaničkih, stavljaju se i elektronske zaštite, koje osim zvučnog signala imaju i prekid struje ili dovoda goriva.
Prilično efikasna, a jeftina zaštita (košta oko 2.500 dinara) je premeštanje OBD priključka preko kojeg se lopovi "kače" na kompjuter vozila i startuju motor. Pošto se nalaze na standardnim mestima dovoljno je prebaciti ga na skriveno mesto i postaviti mu nestandardni priključak. Kada vide da OBD kabl nije na standardnom mestu, lopovi najčešće odustaju od krađe jer znaju da će izgubiti mnogo vremena.
ČETIRI KATEGORIJE KRADLJIVACA AUTOMOBILA
Policijsko iskustvo govori da postoje četiri kategorije kriminalaca koji se bave krađama automobila. U prvoj su oni koji traže otkup od vlasnika kola, drugu grupu čine oni koji vozila rastavljaju u delove, u trećoj kategoriji su oni koji ih preko falsifikovanih dokumenta "plasiraju" na tržište dok su u četvrtoj grupi oni koji ukradene automobile koriste da bi se vozili. U ovoj poslednjoj kategoriji su maloletnici koji kradu vozila zbog vožnje, ali i prevejani kriminalci koji ukradenim automobilima odlaze u pljačke ili ih koriste za druge zločine.
Šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u Beogradskoj policiji, kaže da su lopovi, iz dana u dan, sve oprezniji, obrazovaniji, sposobniji, poznaju tehniku i koriste sve ono što može da im olakša "posao".
- Nijedna zaštita na automobilu nije stopostotna - tvrdi Kovačević. - Kako tržište izbaci nešto novo, tako se i lopovi dodatno informišu i trude da "provale" novitet. Nažalost, to im uglavnom polazi za rukom. U prestonici se u 70 odsto slučajeva automobili kradu prostim alatom, šrafcigerom, "lomačem" ili spajanjem žica.
SLABE TAČKE "NAJTRAŽENIJIH" AUTOMOBILA
* "Tuareg" se buši na zadnjim vratima iznad praga, gde prolazi rebrasto crevo u kojem su kablovi koji se iseku, izvuku se žice i tako se otvaraju vrata i eliminiše fabrički alarm.
* "Audi A6" i "BMW" buše se ispred brave vozačevih vrata.
* "Reno megan" se buši u donjem delu vozačevih vrata. Onda se pronađe OBD ulaz preko kojeg je vozilo povezano s kompjuterom i na njega se prikači dekoder. Dovoljno je nekoliko sekundi da automobil nestane s parkinga. Na kritičnim mestima u vratima mogu se postaviti pancir ploče koje će onemogućiti izvlačenje žica.
* "Fijat punto" je najomiljeniji za krađu, njegova vrata se vrlo lako mogu otvoriti najobičnijim šrafcigerom, jer su brave najkritičnija tačka na ovom automobilu.
(D. Zlojutro)
Video: Dačić se sastao sa potpredsednikom Vlade Republike Kazahstan
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Mare
Nije lose iznajmiti i neku garazu kao meru zastite....
Podelite komentar
jelena
Igla nije isto sto i ZEDER, samo Zeder moze da vas zadtitit, znam iz licnog primera
Podelite komentar
najprovokator
najjača zaštita,prekid struje mehanički na prekidač..i dobro ga sakriti..program koji lopovi koriste ne čita gde je greška,tako da mu treba puno vremena koje nije baš na pretek...
Podelite komentar