Srbija uskoro brodska sila?
Dunav ima veoma povoljne geografske karakteristike, a potencijali unutrašnjih plovnih puteva Srbije, sa ukupnom dužinom od 1.677 km, veoma su značajni.
Srbija ima skoro 23 odsto od ukupne plovne dužine Dunava, a pri tome nema ograničenja po širini i dubini, u odnosu na ostale zemlje kroz koje ova reka protiče.
Protekle decenije o vodenom transportu, lukama i brodogradnji nije ništa ozbiljno rečeno, a kamoli preduzeto, pa je informacija o potencijalnom ulaganju Emirata obradovala mnoge, ali i ostavila dozu sumnje da li će se obećano i realizovati.
Prema nedavno potpisanim memorandumima, kompanija "Al Dahra" dokapitalizovaće "Jugoslovensko rečno brodarstvo" i izgraditi novu luku u Pančevu.
- Ako "Al Dahra", država i JRB realizuju predstavljene planove, Srbija će postati velika brodarska sila na Dunavu, što se mnogima neće svideti, a naročito Holanđanima. To će biti istorijski podvig, a Srbiji će doneti mnoga dobra - kaže za Ekapiju Nenad Dragović, samostalni savetnik i član Grupacije za luke, pristaništa i rečno brodarstvo u Privrednoj komori Srbije.
- Sve je privatizovano, propalo i zastarelo, jer se nije ulagalo. Kada govorimo o JRB, treba se setiti da je iza sebe imalo tri neuspešne privatizacije. Danas je situacija mnogo bolja. Interesantno je da neko ulaže tolika sredstva u niskoprofitabilnu granu saobraćaja - brodarstvo. Isplativo je ulagati samo ako ovim poslom hoće da se bave više od 20 godina. Da li "Al Dahra" planira, u današnja vremena, gde je brz obrt kapitala od suštinskog značaja, da tako i toliko zarobi svoje milione - pita se Dragović.
Savetnik u PKS je sumnjičav i kada je u pitanju ulaganje u luku u Pančevu jer, kako kaže, pet miliona evra je "neozbiljna investicija".
- Šta bi mogli uraditi sa tim parama ako bi ih uložili u luke Beograd i Prahovo? Mnogo toga i to u vrlo kratkom roku - postali bismo veoma važan lučki centar na Dunavu. To je suština koju srpski političari ne vide i ne shvataju - rekao je on.
Kako kaže, najveći problem je to što se vlast nije konsultovala sa strukom za ovakve strateške odluke.
I operateri u vodnom saobraćaju pozdravljaju svaku investiciju u ovoj oblasti. Zoran Netković, direktor pomorsko-rečne agencije "Agent plus", kaže da informacije ovakve vrste samo mogu da raduju i ljude u struci, ali i sve žitelje Srbije.
Prema mišljenju Zorana Netkovića, nabavka novih plovnih objekata i ulazak strateškog partnera u JRB je veoma značajna i korisna u svakom pogledu.
- "Agent plus" se nada da će uklopiti svoje planove razvoja sa novom situacijom na tržištu vodnog transporta i logistike i iskreno se radujemo svakoj zdravoj investiciji u ovoj oblasti - dodaje Netković.
Potrošnja pogonskog goriva po tonakilometru u vodnom transportu je šest puta manja od potrošnje u drumskom i dva puta manja nego u železničkom transportu.
Ukupni eksterni troškovi unutrašnje plovidbe, koji obuhvataju nezgode, zagušenja, emisiju buke, zagađenje vazduha i druge uticaje na okolinu, čak su sedam puta manji nego u drumskom transportu, uz visok nivo bezbednosti, posebno u transportu opasnih tereta.
Klasičan primer: brod nosivosti 1.000 tona zamenjuje 40 kamiona nosivosti 25 tona.
(Telegraf.rs / Izvor: B92, Ekapija)
Video: Ovo je kuća u kojoj je uhapšen Alija Balijagić
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Nis
Namestice nam holandjani rat ako treba,sami sa nebude po njih stetno.od njih zla veceg nema
Podelite komentar