KAKO NAS DERU: Dok dođe do police, roba poskupi čak 150 odsto
Dok stigne do potrošača, roba u Srbiji, po pravilu, promeni više posrednika, a svako uzme svoj "deo kolača". To podiže cene namirnica, pa je kod nas sve neopravdano skupo i na pijacama i u prodavnicama, zbog čega smo primorani na to da skoro polovinu mesečnih primanja trošimo samo na hranu.
U cenu robe, nije tajna, ugrađuju se svi u trgovinskom lancu, od proizvođača, dobavljača, pa do distributera i raznih zastupnika. U jeku sezone dešava se da cene povrća i voća na tezgama budu paprene. Pojedine procene govore da na putu do kupca roba poskupi od 50 do čak 150 odsto. A nestabilno ekonomsko tržište, kakvo je u našoj zemlji, ide u prilog onima koji lako nađu način da zarade.
- To je sve rezultat loše privrede, koja je uništena dobrim delom i privatizacijom proteklih godina. Umesto otvorenog tržišta i konkurencije, dobili smo zatvoreno, gde učesnici nisu dozvolili da se razvije prava konkurencija. Još pre deset godina najavljivan je dolazak "Kore" i drugih vodećih "igrača", ali to se nije dogodilo. U takvoj situaciji stvaraju se uslovi za veliki rast cena, jer država nije stvorila ambijent gde je istinska konkurencija moguća - kaže Danilo Šuković, ekonomista.
Koliki put "prevali" roba od proizvođača do kupca, zavisi od više faktora. Veliki proizvođači često imaju svoju prodajnu mrežu, a veliki trgovinski lanci i sopstvenu proizvodnju, pa svoju robu direktno prodaju potrošačima.
- Direktna prodaja kod nas, nažalost, nedovoljno utiče na formiranje nižih cena, jer svi koriste stanje na tržištu da uvećaju svoje profite. Više posrednika u prometu utiče na brži rast cena, a ceh uvek plaćaju potrošači. To je i znak poremećaja na tržištu i nespremnosti vlade da nametne fer konkurenciju - tvrdi Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.
Još teža je situacija, kaže Bogosavljević, u proizvodnji i prodaji mesa.
- Poznato je da su proizvođačke cene pojedinim proizvodima od mesa dva do tri puta manje od maloprodajnih cena. Od razlike između maloprodajne i proizvođačke cene pokriva se porez na dodatu vrednost i marža i ostvaruje se zarada, koja je veća i od proizvođačke cene. Ako se ovome dodaju beskamatna kreditiranja trgovaca od proizvođača, kroz odložena plaćanja i prva punjenja novootvorenih objekata, formira se potpunija slika o stanju na tržištu - dodaje Bogosavljević.
KAKO RASTU CENE
* Čajna kobasica Nabavna cena 350 - 450 Prodajna cena 800 - 1.000
* Svinjsko mesa Nabavna cena 230 - 310 Prodajna cena 400- 580
* Slanina Nabavna cena 280 - 420 Prodajna cena 750 - 980
* Jaja Nabavna cena 8 - 10 Prodajna cena 12 - 18
(Telegraf.rs / Izvor. Večernje novosti)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
aleksej
kaze u tekstu polovinu primanja trosimo na hranu....vece gluposti jos nisam cuo...sa polovinom moze da se jede 7 dana i ni minut vise(govorim o prosjecnoj plati sto je oko 250e)
Podelite komentar
Desko
Welcome to serbia...
Podelite komentar
Micko
Pa lopovima nikad dosta pa moraju više da kradu...ko da su im politicari rod...a mi siroti imamo para na bacanje! Za jogurt,grisine i Jafu i to mi je luksuz!
Podelite komentar