Trgovci mogu da sakriju ime proizvođača

  • 0

Nov Zakon o trgovini koji je prošle nedelje stupio na snagu omogućava trgovinskim lancima da na takve artikle stave samo svoje ime, ali ne i naziv firme koja je proizvod napravila. Time bi potrošači mogli da ostanu bez dragocene informacije o tome iz čijih pogona na police stižu ovi artikli.

Konkretno, to znači da bi na pakovanju nekog proizvoda "Premije" ili "K plusa" umesto imena fabrika pisali samo "Delez Srbija" ili "Idea".

Zbog čega je ta promena uneta u zakon i da li su trgovci i proizvođači zapravo kreirali izmene tog propisa? Javna je tajna da proizvode trgovačkih marki prave gotovo nepoznati, mali proizvođači, ali isto tako i oni najveći koji u istim tim lancima prodaju i svoje, skuplje artikle.

U Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine kažu da je reč o prilagođavanju evropskim propisima i o direktivi koja važi u Evropskoj uniji, a koja predviđa "da na deklaraciji treba da piše i naziv i sedište onoga ko robu proizvodi, pakuje ili stavlja u promet, a registrovan je u datoj zemlji".

- Uvođenjem ove izmene, u skladu sa zakonodavstvom i praksom koja postoji na razvijenim evropskim tržištima, pod proizvođačem će se podrazumevati svako ko izrađuje proizvod ili se u tom svojstvu predstavlja stavljanjem na proizvod svog poslovnog imena, imena ili naziva, žiga ili druge prepoznatljive oznake - kažu u ministarstvu.

U odbranu ovog propisa, u ministarstvu dodaju i da, ukoliko trgovac odluči da stavi svoje ime na deklaraciju proizvoda umesto naziva proizvođača, on time preuzima i sve druge obaveze iz Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda, Zakona o bezbednosti hrane, Zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe i svih drugih srodnih propisa.

- Na ovaj način država može i dalje da obavlja kontrolu, a element uspešnosti kontrole je svakako sledivost. U svakom trenutku se mora znati ko je za šta odgovoran, i ukoliko roba nije bezbedna, ko je odgovoran za povlačenje sa tržišta - navodi Željko Rakić, načelnik Odeljenja za trgovinu u tom ministarstvu.

U trgovinskom lancu "Delez" kažu da ove izmene predstavljaju "značajan korak u osavremenjivanju domaćih zakona, jer se, pre svega, na ovaj način prvi put u domaćem zakonu predstavljaju privatne robne marke".

- Izmene u deklarisanju koje donosi zakon olakšavaju proizvodnju i promet robe, te omogućavaju širi izbor kvalitetnih proizvoda u ponudi - kažu u "Delezu", i dodaju da oni planiraju da posluju po svim odredbama tog zakona.

Da se na ovaj način otklanja prepreka za dalji razvoj proizvoda trgovačke marke u Srbiji, smatraju u Ministarstvu trgovine. Međutim, postavlja se pitanje kakav interes ima država da trgovci razvijaju svoje robne marke i zar to nije pitanje poslovne strategije lanca, a ne posao Ministarstva trgovine.

- Proizvodnja ovih prizvoda je veoma značajna šansa za manje proizvođače koji nisu sposobni da sa sopstvenim proizvodima konkurišu kod snažnih maloprodajnih lanaca. Osim toga, na ovaj način će biti otklonjene i barijere za ulazak na naše tržište internacionalnih mloprodajnih trgovinskih lanaca koji u svom asortimanu imaju značajnu zastupljenost proizvoda sa njihovom trgovinskom markom, a pre svega dolazak diskontnih lanaca poput "Lidla" koji takve proizvode često obeležavaju samo svojim imenom, bez navođenja imena proizvođača - kaže Rakić.

(M. B. / Izvor: Potrošač)

Video: Osuđenici u Okružnom zatvoru okitili jelku!

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA