POTVRĐENO: Država će oduzimati automobile pijanim vozačima!
Vozačima koji su već kažnjavani zbog vožnje u pijanom stanju, a taj prekršaj ponove sedajući za volan sa daleko većim od dozvoljenog nivoa alkohola u krvi, biće trajno oduzeta vozila bez obzira na to da li su u njihovom vlasništvu ili ne, predlog je Radne grupe za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja.
- Da li će granica biti izmerenih 1,7 - kako su preneli pojedini mediji - ili više od 2 promila alkohola u krvi, nije toliko bitno u poređenju sa značajem same mere koja će doprineti većoj bezbednosti svih učesnika u saobraćaju. Napominjem da ovakva mogućnost stoji i u postojećim zakonima Republike Srbije, ali je sudovi nisu primenjivali jer je primetno u njihovoj praksi da se teško odlučuju da budu prvi u izricanju novih mera – kaže za Telegraf.rs Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
On napominje da izmene, usled uočenih nedostataka postojećeg zakona donetog 2009. godine, neće biti represivne, već prevashodno usmerene na bahate vozače.
- Savesni vozači nemaju razloga da se plaše. Naprotiv, ublažavanjem nekih odredaba i uvođenjem određenih pogodnosti, olakšaćemo učesnicima u saobraćaju i istovremeno povećati njihovu bezbednost – tvrdi Okanović.
Advokati smatraju da je, shodno članu 87. Krivičnog zakonika RS, nesporno da država ima zakonski osnov za oduzimanje predmeta koji je bio namenjen ili upotrebljen za izvršenje krivičnog dela ili kada postoji opasnost da se određeni predmet ponovo upotrebi za izvršenje krivičnog dela. Nesporno je i da država to pravo ima i u prekršajnom postupku koje proizlazi iz člana 48. Zakona o prekršajima.
- Međutim, u jednom uređenom kapitalističkom društvu institut privatne svojine bi trebalo da bude neprikosnoven. U tom smislu bi bila neodrživa teza da država zbog vožnje u pijanom stanju, sa 1,7 ili 2 promila alkohola u krvi, devojčice stare 19 godina sebi inkasira vrednost džipa od 50.000 evra ili da studentu, radniku, seljaku koji se vraća iz kafane uzme jedinog "juga" – kaže za Telegraf.rs beogradski advokat M. N.
Prema njegovim rečima, u takvim slučajevima bi sa stanovišta i privatnog i stvarnog prava, a u krajnjem slučaju ljudskih i građanskih prava i sloboda, država trebalo da bude tužena zbog "pravnoneosnovanog obogaćenja" ili bar zbog naknade štete jer se imovina građana našla u njenim rukama bez ikakvog pravnog osnova.
- Odgovor države bi u tom slučaju verovatno bio da je učinjeni prekršaj osnov da onaj ko seda u vozilo sa 1,7 ili 2 promila alkohola u krvi ima nameru da učini prekršaj, pa je društvena opasnost u takvim situacijama velika i država mora da reaguje i da uvek javno pravo može derogirati ili ograničiti privatno i neka subjektivna prava. Međutim, postavlja se pitanje zbog čega država ne reaguje institutima koji su joj već na raspolaganju, a čijim korišćenjem ne narušava već i ovako uzak krug privatnih prava – kaže M. N.
Advokat zaključuje da država ne bi trebalo da može da uskraćuje vlasništvo nad stvarima čiji je promet dozvoljen.
- Ono što može da uradi, a to je sasvim dovoljno za ostvarivanje njenog cilja bezbednosti u saobraćaju (a ne punjenje budžeta), jeste da uskrati korišćenje tih stvari i kroz meru zabrane upravljanja motornim vozilom i pooštravanjem novčanih kazni. Poenta je da je definitivno legalno pravo države da primeni navedenu meru, ali na pitanje da li je i legitimno građani sami moraju da daju svoj sud - kaže beogradski advokat.
Rukovodilac Radne grupe za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja Milan Vujanić kaže za Telegraf.rs da se u njegovom timu nalaze "vrsni pravnici" i odbacuje primedbe koje su se pojavile u javnosti o protivustavnosti mere trajnog oduzimanja vozila.
- Kao argument navodi se privatno vlasništvo nad vozilom. Da li neko može da kaže za Sjedinjene Američke Države da ne poštuju privatno vlasništvo? Ne može, a u istoj toj Americi od 1997. godine postoji ovakva mera gde se oduzeta vozila prodaju i na aukciji, a novac usmerava u fondove za bezbednost saobraćaja – kaže Vujanić.
Vujanić očekuje da izmene i dopune zakona stupe na snagu odmah po usvajanju predloga, dok bi donošenje novog ili poboljšanog Zakona o bezbednosti saobraćaja trebalo očekivati do kraja leta.
(N. Stojić)
Video: Da li je manje štetno ako pijemo piće "bez šećera" i zašto je plastika za jednokratnu upotrebu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
krempita
Ajde da vidimo i to čudo. Ja lično odgovorno tvrdim da bi u tom slučaju životom branio krvavo zarađenu imovinu. Po srpskom zakonu, država može da oduzme imovinu isključivo zarađenu kriminalom. Ako to izglasaju, ja ću uvek imati vatreno oružje u kolima, pa da vidimo ko je luđi.
Podelite komentar
Bullet
Ok, a sta ako je vozilo registrovano na trece lice kako mislite u tom slucaju da oduzmete vozilo.Verovatno nikako taj zakon je los i ima mnogo rupa.Ako neznate kako vi onda gospodo prepisite zakon od neke zemlje EU koja je to veoma uspesno resila.
Podelite komentar
sasa
Tako treba spasimo živalj podržavam
Podelite komentar