STARO ZA NOVO: Zamenite svoju krntiju novom makinom već od Sajma automobila!
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova predložila je nadležnima da omoguće kupovinu novih automobila u zamenu za stare, a tvrde da bi profitirali svi, od kupaca do države
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova predložila je nadležnim organima da kao meru poboljšanja situacije na tržištu automobila, odnosno stimulacije prodaje, uvedu mogućnost kupcima, da na predstojećem martovskom Međunarodnom salonu automobila u Beogradu kupe najnovije modele automobila po sistemu "staro za novo", kaže Miloš Petrović, predsednik ove asocijacije.
- Ne tražimo pomoć ili subvencije države, već nudimo rešenja koja će stimulisati prodaju vozila, a samim tim i privrednu aktivnost - objašnjava Petrović.
Promet na tržištu automobila u Srbiji beleži trostruki pad prodaje novih vozila u odnosu na samo četiri godine unazad, a ovakva mera bi uticala i na povećanje bezbednosti u saobraćaju, tvrdi Mirko Alvirović, predsednik kompanije "Sat Media grup".
- Takva mera bi praktično značila da ukoliko imate automobil star pet godina, možete da odete u autu kuću i da ga zamenite za nov. Ako je, na primer, cena vašeg starog automobila procenjena na 4.000 evra, a želite automobil u vrednosti od 10.000 evra, plaćate PDV od 20 odsto, samo na razliku u ceni od 6.000 evra. Auto kuća je u obavezi da u otkupljeni auto uloži 10 odsto od procenjene cene i onda može da ga proda. Takav auto, iako polovan, ima garanciju da vozite bezbedno vozilo - kaže Alvirović.
Često čujemo da se saobraćajni udes dogodio iz neobjašnjivih razloga, podseća on, ali su razlozi uglavnom u jako lošem stanju naših automobila. Ljudi nemaju novac za popravke, pa automobili nisu kvalitetno održavani. Ovakav sistem zamene "staro za novo" primenjivan je u bivšoj SFRJ, kada su se menjale domaće marke vozila.
- Pitanje je koliko su država i uvoznici spremni da podrže ovakvu ideju. Osnovna polemika se vodi oko pitanja da li bi Ministarstvo finansija moglo da na takvu razliku u ceni ostvari dovoljne prihode u budžetu. Povećanjem prometa profitirali bi svi - država, kupci, prodavci i serviseri - kaže Alvirović.
U svetu je kao način subvencionisanja uveden "operativni lizing", što znači da možete da kupite automobil na otplatu u nekoliko godina, i da isti kroz dve godine vratite i uzmete potpuno novi - objašnjava Alvirović.
Uvođenje ovakvog sistema naročito bi bilo pogodno za kompanije, koje u voznim parkovima imaju i desetine vozila, kažu u predstavništvu kompanije "Reno Srbija".
- U Evropi postoji sistem pravila za procenu vrednosti vozila Eurotax. Pitanje je koliko bi bio primenjiv u našim uslovima, ali je svakako moguće urediti jedan sistem koji bi svi primenjivali, kao i adekvatan sistem kontrole. Ovakva mera bi omogućila i prelazak sa Euro 3 sistema na Euro 4, po kome automobili u saobraćaju moraju biti stari do sedam godina - kaže Milan Belin iz "Renoa".
Da bi ovakav sistem koristio i uvoznicima automobila slažu se i u auto kućama "Porše" i "Opel".
- Preporuka naše kompanije je usvajanje jednog takvog sistema, jer je koristan za sve - kaže Irena Gvozdenović iz sektora za odnose sa javnošću "Opela".
Proizvođač automobila "Fijat" je već imao akciju zamene "staro za novo" modela "fijat punto klasik", koja se pokazala uspešnom.
- Dobili smo zahtev za podršku inicijativi Srpske asocijacija uvoznika vozila i delova, ali rukovodstvo kompanije tek treba da odluči o tome - kažu u "Fijatu".
U Srbiji se godišnje troši 2,5 do tri milijarde evra za automobile, kako nove, tako i polovne, a prosečna starost automobila je prema zvaničnim podacima iz 2010 - 13, 8 godina.
(Ljiljana Vučetić)
Video: Vučić: Bio sam u Novom Sadu i odao počast preminulima
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Eldorado
Automobil koji je star pet godina nije krntija. I u EU voze se starija vozila. Jos nelogicnije zvuci cinjenica da auto kuce prilikom otkupa polovnog vozila cija je procenjena vrednost kao krntije 4.000 eura imaju obavezu da uloze 10% i tek onda mogu da ga prodaju. Vozilo sa ulozenih 400 eura postaje sigurno i bezbedno vozilo za upotrebu. Pa dajte molim vas... Samo gume kostaju toliko. Gde su ostali servisi koji treba da se urade da bi to vozilo stvarno postalo bezbedno. Sve je ovo jos jedan u nizu pokusaja pod parolom "bezbednost saobracaja" a zapravo cilj je samo profit auto kuce i dilerske mreze.
Podelite komentar
bojan
Besmislica ! Na ovaj nacin ispumpavamo devize iz Srbije osim ako svi ne budu kupovali novog Ficu !
Podelite komentar