Samo Kina gradi puteve u Srbiji i Hrvatskoj?
Procena da bi samo Kinezi mogli da grade auto-puteve u Hrvatskoj i Srbiji stiže od nekoliko anonimnih izvora, a činjenica je da je Kina već odradila nekoliko investicija, poslednju je najavila baš u Srbiji, pišu hrvatski mediji.
Naime, kineska kompanija za izgradnju mostova i puteva CRBC uputila je državnom preduzeću Koridori Srbije ponudu vrednu 2,5 milijardi evra za finansiranje i izgradnju deonica auto-puta od Beograda do granice sa Crnom Gorom.
Ukupno bi se gradilo oko 270 kilometara, a sve to potvrdio je prošle nedelje direktor Koridora Srbije Mihajlo Mišić koji je ponudu ocenio jako atraktivnom i dodao kako je ponuda zasnovana na odluci kineske vlade o izdvajanju kredita od deset milijardi evra za projekte u jugoistočnoj Evropi.
Na odgovor koliko je realan kineski interes za autoputeve u Hrvatskoj mora se sačekati još neko vreme, jer je tamošnja Vlada tek u početnoj fazi moguće odluke, odnosno tek se raspisuje konkurs za izbor konsultanta, koji bi trebalo da osmisli okvir i uslove pod kojima bi se navedeni posao mogao obaviti. Konsultant bi trebalo da bude izabran početkom naredne godine nakon čega će tek uslediti rasprava o uslovima koncesije.
Na jesen, nekoliko važnih hrvatskih delegacija planira odlazak u Kinu, čiji je cilj, prvi put, da sasvim konkretno rasprave o problemima sa investicijama i da Kinezima ponude i neka sasvim praktična rešenja, koja su dosad bila nepremostiva prepreka.
Pre svega je reč o modelu korišćenja zemljišta sa infrastrukturom za proizvodne pogone ukoliko takav interes postoji u Kini uz korišćenje olakšica, koje se uskoro uvode u Hrvatskoj, od umanjenja poreza sve do novčane stimulacije za svako novootvoreno radno mesto.
Pravi test kineskih namera neće biti riječka luka ili pruga o kojima se u javnosti najviše priča, jer tu projekti nisu ni blizu faze završetaka, već auto-put i ulaganja u privrednim zonama. Stoga je sasvim jasno da priča o "monetizaciji" auto-puta nikako nije isključivo ekonomske prirode, već je duboko isprepletena sa geopolitičkim i strateškim interesima u odnosima Kine i Evrope.
Eventualnim ulaskom u monetizaciju hrvatskih auto-puteva Kina svakako ne bi dobila samo pravo upravljanja i naplate, već i važan uticaj na sve odlukeu vezi sa auto-putevima u narednih 30 godina, što opet podrazumeva i uticaj na sva važnija pitanja vezana za infrastrukturu u Hrvatskoj.
Hrvatski "Novi list" se osvrće i na kineski uslov za preuzimanje izgradnje auto-puteva u Srbiji, da 40 odsto radova izvode srpske, a 60 odsto kineske kompanije. Uslov koji, pre ili posle, može biti ponovljen i u Hrvatskoj.
Isto tako, najveća bojazan je u pitanju koliko će putarina poskupeti nakon eventualne monetizacije?
(Telegraf.rs / Izvor: Novi list, B92)
Video: Od početka godine na putevima Srbije poginulo 25 osoba, posebno ugroženi pešaci
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.