Ukida se ponavljanje razreda?
Umesto da učenici gube godinu, predlaže se mera po kojoj bi bili obavezni da pohađaju letnje škole i dopunsku nastavu
Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) predložila je zemljama Evropske unije da ukinu ponavljanje razreda, jer je neefikasno i skupo. Umesto ponavljanja predložene su letnje škole i dopunska nastava. U Srbiji još nema ovakvog pravila, ali u Savezu učitelja Srbije kažu da ideja "nije loša".
U preporuci OECD kaže se da od sadašnjeg modela, koji podrazumeva da neuspešna deca dva puta idu u isti razred, gube svi, od države do samih učenika. Zbog toga je preporučeno da se uvede neka vrsta letnjih škola, ali i obaveza da "ponavljači" pohađaju dopunsku nastavu. Tako bi učenici sa dve ili više zaključenih jedinica izgubili samo jedno leto, a ne i celu narednu godinu. Tokom raspusta bi odlazili na časove, a nastavnici bi mogli više da im se posvete na časovima kojima bi prisustvovale male grupe dece.
U pojedinim zemljama, poput Češke, u školama se već bune protiv ovakvog principa, jer kažu da neku decu, posebno u srednjim školama, mogu motivisati da uče jedino ako znaju da je kazna za loš uspeh ponavljanje razreda.
U preporuci OECD navodi se i da bi ovakvim sistemom država mnogo uštedela, jer je svaki đak u klupi trošak za državni budžet. Takođe, kažu da su istraživanja pokazala da se ti đaci, ni kada se ponovo vrate u isti razred, ne poprave značajno. Loše utiču i na drugu decu, koju često ometaju i narušavaju disciplinu na času.
Ponavljače ima i Srbija, ali se još ne razmišlja da budu "ukinuti zakonom". Ni postojeći niti zakon o osnovnom obrazovanju koji bi tek trebalo da bude usvojen ne predviđaju ovakvu mogućnost. Prema rečima potpredsednice Saveza učitelja Srbije Nataše Nikolić Gajić ovakva ideja nije loša, ali bi zahtevala mnogo više truda cele zajednice: od ministarstva, preko lokalnih samouprava, nastavnika, ali i roditelja.
- Ovo bi bilo najkorisnije primeniti pre svega na decu obuhvaćenu inkluzivnim obrazovanjem, na sve one koji imaju bilo kakve poteškoće u učenju, bilo da je reč o zdravstvenim ili lošoj materijalnoj i porodičnoj situaciji. Ali to znači da bi nastava morala da bude još više individualizovana, da nastavnik može više da se posveti svakom detetu. Ovako, kada u odeljenju imam 34 đaka, dok svakom posvetim minut, prođe skoro ceo čas - objašnjava Nikolić Gajić.
(M. S. / Večernje novosti)
Video: Konferencija za medije povodom filma "Volja sinovljeva
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.