Prelepo zanimanje koje odlazi u zaborav: Poslednje skeledžije na Dunavu prevoze na drugu obalu za 50 dinara!
Živko Mihajlović već 14 godina svakog dana, osim nedeljom, vozi jednu od tri preostale skele na vojvođanskom toku Dunava.
Ovo su najtraženiji poslovi u Srbiji: Neke od njih sigurno znate da radite!
Na Dunavu je ostalo tek nekoliko skela koje rade, kod Novog Sada jedna spaja Futog i Beočin, jedna manja koja vozi iz Begeča do Banoštora, u Ramu na granici sa Rumunijom, u Vinči i Ritopeku kod Beograda. Mostovi koji su povezali obale nepovratno su istisnuli skeledžije iz borbe protiv rečnih granica, ali neki od njih još ne odustaju. I ne žale se na svoj posao.
Živko Mihajlović upravlja brodom koji vuče skelu od Futoga u Bačkoj do Beočina u Sremu. Putnicima koji bi drumom morali do Novog Sada, pa preko Mosta slobode i onda uz Dunav nazad u Beočin, skrati put i do 30 kilometara.
Kako kaže, posao skeledžije nije lak, jer je ceo dan na vodi, a nekada mora da bude i majstor za brod, a ne samo kapetan.
- Danas ljudi slabije idu skelom nego pre pet-šest godina, ali se od ovog posla još može živeti. Radimo ceo dan, dođemo u pola sedam i ostajemo do osam uveče - priča skeledžija.
Futožanima i Beočincima putovanje skelom se isplati, jer vožnja koja traje desetak minuta pešaka ili biciklistu košta svega 50 dinara.
- Ima ljudi koji svakodnevno idu. Sa sremske strane je lepa plaža gde ljudi idu leti. Mi vozimo na svakih pola sata. S futoške strane krećemo u pun sat, a sa beočinske na polovinu sata - kaže Mihajlović.
Njegov posao je i vrlo odgovoran, jer mora da pazi na putnike i vozila, ali na skeli nije sam. Vidosav Gnjatović tu je kao ispomoć. On pomaže pri parkiranju automobila, jer na skeli svaki automobil mora da ima svoje mesto.
- Na skelu može da stane 15 automobila, često tu bude poljoprivrednih mašina, kombija, a ima i dosta onih koji putuju na posao. Moj posao je da privežem skelu za brod kad krene i za obalu kada stigne, ali još važnije, da motrim da nam sa strane ne dolazi brod, pošto kapetan to često ne može da vidi kada je skela puna - kaže Gnjatović.
Nesreće retke, ali mora da se pazi
Nesreće na skeli nisu česte, ali Gnjatović pamti situaciju kada jedan vozač kombija nije povukao ručnu kočnicu, pa je vozilo završilo u Dunavu. Pamti se i slučaj iz 2014. godine kada je starija žena koja se ukrcala sa beočinske strane namerno sletela kolima u Dunav. Ona je sačekala da skela odmakne od obale, upalila automobil i dodala gas. Nije joj bilo spasa.
Gužva na skeli zbog auto-trka
Uobičajenu rutinu i nekoliko vozila po turi prethodnog vikenda pokvarila je prava jagma za skelom, koja se svake godine dešava u isto vreme - kada se održavaju auto-trke na Mišeluku. Tada skeledžija zadovoljno trlja ruke, a formiraju se redovi onih koji hoće na drugu stranu, jer se ne može preko Mosta slobode u Novom Sadu.
- Radili smo non-stop, kako se napuni, tako krećemo. Nije bilo predaha, a to nam se dešava svake godine - objašnjava Mihajlović.
(Telegraf.rs / Blic)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
AVRAM
Da nam nisu nemci napravili metalne mostove i dan danas na vise mesta ovako bi mi prosli preko reke.
Podelite komentar
Giks
Slika na naslovnoj strani je u mesti Kukljin 8 km od Krusevca, gde je snimana serija " selo gori a baba se ceslja". Svracao sam pre par godina kada sam isao na Kopaonik. Bas tada su snimane neke scene u crkvenom dvoristu. Mesto je prelepo, ljudi su gostoprimljivi. Proveo sam nekih par sati u nekoj kafanici bas pored skele, i slikao se sa nekim glumcima. Naravno tu je bio i nezamenljivi Manda.
Podelite komentar