Željko od Splita pravi Dubai: Evo kako izgleda veštačko ostrvo, amfiteatar na moru i podvodni tuneli u koje Arapi žele da investiraju (FOTO)
Splitski inženjer Željko Šegvić više od 11 godina, zajedno sa sinom Josipom, radi na projektu “Nova Dioklecijanova palata”, a svoj je rad ukoričio u raskošnu istoimenu knjigu i tvrdi da se za njegov projekat, koji bi Split pretvorio u novi Dubai, zanimaju ulagači iz Arapskog poluostrva.
Ovaj projekat predviđa sledeće scenarije:
Trajekt sa Visa uplovljava u Split, ali umesto u dosadašnju gradsku luku, pristaje na jednom od dokova veštačkog ostrva "Dobri Duje", koji se nalazi na moru ispred Rive. U sredini ostrva je veliki zaobljeni neboder, hotel sa poslovnim sadržajima ispod kojeg su podmorske etaže. Kruzeri su usidreni uz ostrvo. Turisti se iskrcavaju.
Deo ih odlazi u obilazak spektakularnog ostrva ili se smešta u hotelske sobe, a drugi deo podmorskim tunelom kojim voze automobili i brza železnica odlazi na kopno, odnosno u Split ili na Čiovo, u zavisnosti od toga koji krak modernog podmorskog tunela izaberu. Odlaze potom da vide platformu - amfiteatar na moru na kraju Zapadne obale ili u novo, moderno zdanje gradske opere koja podseća na školjku. Oni željni sunca i mora kupaju se u prirodnim bazenima na Zapadnoj obali.
U okviru projekta Marjanska park-šuma spustila se do njenih samih rubova. Avanturisti uzimaju prevoz do Mosora gde ih na severnoj strani planine i u Zagrađu očekuje olimpijski centar sa bazenima, ali i skijalištima i bob stazom. Na Mosoru, Marjanu i Perunu nalaze se velike solarne ploče i farma vetroelektrana koje Splitu osiguravaju svu potrebnu energiju, tako da je grad energetski potpuno nezavistan i svu snagu crpi iz obnovljivih izvora.
Riva je gotovo jednaka kao danas, samo što na kontroverznim “vešalima” raste cveće praveći od Rive verandu. Na obroncima obližnjih planina skrivene su eko-farme koje stanovnike Splita i njihove goste snabdevaju ekološkim proizvodima - vrhunskim maslinama, vinom i grožđem.
Postojeći železnički tunel u Splitu prokopao bi se za još tri etaže, od kojih je najviša rezervisana za gradsku pijacu, srednja za ulični promet, a najniža za metro. Ispod gradske luke nalazi se podmorska garaža za deset hiljada vozila, a u izolovanim zonama na Kozjaku, Mosoru, Perunu i delu Čiova prostor je za hiljade građevinskih parcela urbanistički strogo isplaniranih manjih stambenih objekata. Split se, pak, čitavom izgradnjom i povezivanjem regije penje na brojku od oko pola miliona stanovnika, koju inženjer Šegvić smatra idealnom.
Tako Split vidi poznati gradski inženjer i vizionar Željko Šegvić, koji već više od jedanaest godina, u saradnji sa sinom Josipom, radi na projektu “Nova Dioklecijanova palata”, piše Jutarnji list.
Iako su za ovaj projekat zainteresovani arapski investitori, Split kao novi Dubai, barem arhitektonski gledano, ideja je vredna opreza. Dok predstavlja svoj rad, Šegvić kaže kako se trudio da prati konture drevne carske Dioklecijanove palate, a njene su glavne ose Kardo i Dekumanus.
- Kada se pogleda karta starog Rimskog Carstva, vidi se da Dioklecijan nije slučajno izabrao Split za svoju palatu. Ako se Kardo (koji seže od Zlatnih vrata do Grote) i Dekumanus (od Srebrnih do Željeznih vrata) povuku po toj karti, vidi se da je Dioklecijanova palata u geometrijskom središtu starog Carstva. Upravo te linije prati i moj projekt Nove Dioklecijanove palače - objašnjava splitski vizionar.
Treba istaći kako Šegvić nema nikakvu nameru da zadire u unutrašnjost Dioklecijanove palate, već želi da proširi njene prirodne konture, da ih poveže u logičnu celinu sa planinama koje okružuju Split, sa gradovima Trogirom, Solinom, Kaštelima, Omišem, Podstranom i ostrvima. Projekat ima za cilj da sve ove lokacije poveže u jedinstvenu celinu koja bi arhitektonski ostavljala bez daha, kao jedinstveno i vrlo futurističko rešenje, ali bi u isto vreme rešila i brojne infrastrukturalne i saobraćajne probleme Splita.
- Cilj ovog projekta je stvoriti novi Split, koji bi se tako proširio za dodatnih pet miliona kvadratnih metara i pretvoriti ga u grad idealnih uslova za život, u održiv, ekološki svestan i funkcionalan turistički biser Mediterana - kaže Šegvić, a prenosi Jutarnji list.
Najatraktivniji deo projekta, barem vizuelno je veštačko ostrvo "Dobri Duje" sa početka ovog teksta. Njegov tvorac procenjuje da bi se spektakularno ostrvce sa neboderom i dokovima u obliku cveta moglo napraviti za oko dve do tri godine intenzivne gradnje.
- Reč je o ostrvcetu koje je, uz današnju tehnologiju, vrlo jednostavno izgraditi i ne zahteva dugotrajnu gradnju - objašnjava Šegvić, ućutkavajući tako sve one koji, kada prvi put vide projekt, smatraju da je reč o nečemu neizvodljivom.. Iako prava cena nije otkrivena, jasno je da bi u razvoj čitavog “Splita za 22. vek” trebalo uložiti značajna sredstva, što danas nije lako osigurati.
- Meni je jasno da je ovo vizionarski projekat, ali treba istaći da svaki od segmenata projekta može funkcionirati zasebno. Platforma sa amfiteatrom, u čijem je podmorskom delu istraživački centar, može se graditi nezavisno od olimpijskog sela na Mosoru ili ostrva "Dobri Duje", Zapadne kao i Istočne obale. To su sve odvojene, a povezane celine. Ne znam kada će ovaj projekat biti ostvaren, to je u Božjim rukama, ali želim to da ostavim kao svoje nasleđe Splitu - kaže Šegvić.
Ali, stvari ipak nisu toliko daleko od ostvarenja kakvim se čine. Šegvić je, naime, 2015. godine projekat predstavio predsednici Kolindi Grabar-Kitarović koja mu je dala punu podršku.
- Iz opisa projekta vidljivo je da on nudi rešenja ključnih problema Splita, regije i čitavog jadranskog priobalja i da predstavlja grad Split kao jednu potpuno zelenu, samoodrživu celinu, uz uvažavanje kulturne, graditeljske i prirodne baštine. Stoga izražavamo uverenje da će vaš projekat dobiti potrebnu potporu za dalji razvoj i njegovo sprovođenje - stoji u pismu Grabar-Kitarović.
Kancelarija predsednice otišla je i korak dalje i projektnu dokumentaciju prosledila Agenciji za investicije i konkurentnost na uvid i dalje postupanje.
- Uvereni smo da će Agencija prepoznati vrednost projekta i pružiti pomoć potrebnu za njegov dalji razvoj i ostvarenje - kaže Šegvić, koji je sa sinom Josipom stupio su u kontakt i sa arapskom investicionom kompanijom "Mubadala Development Company" koja je takođe izrazila spremnost na finansiranje projekta.
- Nakon pregleda sažetka vašeg projekta, jako smo zainteresovani za saradnju s vašom organizacijom putem razvojnog projekta. Ocenili smo da je ovaj projekat održiv i nudimo vam finansiranje - stoji u dopisu glavnog izvršnog direktora i generalnog direktora te kompanije Khaldoona Khalifa Al Mubaraka iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Šegvići za ovaj projekt imaju i snažan produkcijski tim. Iza vizualizacija i dizajnerskih rešenja stoji projektni biro "Produkcija 004", hrvatski biro koji je dobitnik prestižne svetske nagrade za arhitekturu u Barseloni 2009. Akademik Tonko Maroević napisao je pogovor za knjigu pod naslovom “Splitsko a svjetsko”, a u projekat se uključio i znameniti arhitekta Boris Magaš. Upravo ovih dana u toku su pregovori za izdavanje projektne knjige “Nova Dioklecijanova Palata” na engleskom jeziku, koja će, nakon promocije krajem taprila u Splitu, biti distribuirana brojnim potencijalnim ulagačima.
(Telegraf.rs)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Splićo
Ovo je nešto kao Beograd na vodi. Utopija. Ne znam tko gura jedan takav projekt, ali sumnjam da će ikada biti realiziran.
Podelite komentar