Nikad teža matematika na završnom ispitu za osmake: Ovo su svi sporni zadaci!
Osmake u junu na polaganju završnog ispita iz matematike, čekaju komplikovani i zbunjujući zadaci puni nepotrebnih brojki i podataka, smatraju stručnjaci. Najteža pitanja biće ona iz logike i geometrije, koja i đaci i nastavnici smatraju najtežim do sada i neprimerenim uzrastu dece od 15 godina.
Osmakinje na testu mature čekaju pitanja o abortusu?! (Sporna lista)
Stručnjaci upozoravaju da su čak i najjednostavniji zadaci "haotično" napisani, da imaju viška teksta i da će čak i odlični matematičari imati problem da ih reše. Nastavnici kao idealan primer za ovu tvrdnju navode 31. pitanje iz zbirke, gde se učenicima daje niz nepotrebnih podataka i tako im se prost zadatak pretvara u noćnu moru.
- Od učenika se traži da odgovore koliko se balona može napuniti od 5.000 kubika helijuma, ako je za za jedan balon potrebno 1.000 kubika. I to je, naravno, više nego jednostavno. Međutim, u tekstu zadataka navodi se i brzina vetra koja utiče na balon i njegova godina proizvodnje, kao i visina na kojoj leti. Đaci moraju da lome glavu da li svi ti podaci utiču na rešenje i zaista im treba vremena da shvate da ne utiču. A i kada shvate, pitaju se zašto su tu svi ti nepotrebni podaci. Sve to baš zbunjuje - kaže za Informer profesorka matematike Mirjana Gavrilović i dodaje da ovde do izražaja dolazi sistemski problem, koji govori o prirodi našeg obrazovnog sistema:
- Od dece se u ovom slučaju, osim konačnog rešenja, implicitno traži i da razdvoje bitno od nebitnog. A za to je potrebna izuzetno dobra logika, koja se na Zapadu i te kako forsira, a kojoj se u Srbiji čak ni na fakultetima ne pridaje neka pažnja, a kamoli u osnovnoj školi.
Profesorka Gavrilović napominje da se u zadacima insistira na situacijama iz svakodnevnog života, što bi bilo dobro da su deca na taj način radila i na časovima.
- Ne može niko od đaka da traži da konvertuju franke u dinare i dinare u evre, što se traži u zadatku 289. To prosečan matematičar osnovac jednostavno ne ume da uradi. Ja to mojim đacima objašnjavam po deset puta. Još kad takav jedan zadatak "uviju" u kilometarski tekst, deca se uplaše - kaže Gavrilovićeva.
Ovo su trik pitanja, probajte da ih rešite:
31. zadatak - Duguljasti zmaj-balon "Parseval-Zoigsfeld" oblika cilindra, konstruisan je 1893. godine u Nemačkoj. Sa naprednom konstrukcijom za to doba, izdržavao je vetar do 14 metara u sekundi i dostizao visinu od 1.000 do 1.200 metara. Za poletanje je potrebno da se balon napuni sa 1.000 kubika helijuma. Koliko je najviše ovakvih balona moglo da poleti ako je na raspolaganju bilo 5.000 kubika helijuma?
Problem: Nepotrebni podaci za rešavanje zadatka su godina, brzina vetra, visina koju je dostizao i gde je konstruisan. Oni samo zbunjuju decu. Bitni podaci su samo oni koji se odnose na količinu helijuma.
Rešenje: Moglo je najviše da poleti 5 ovakvih balona.
289. zadatak - Sandra ide kod rođaka u Švajcarsku i potrebno je da kupi 400 franaka. Uštedela je 200 evra. Za jedan evro može da kupi 1,25 franaka, a jedan franak vredi 82 dinara. Koliko još dinara sa računa treba da podigne Sandra da bi za dinare i evre ukupno kupila 400 franaka?
Problem: Nabacano mnoštvo podataka, tekst preobiman i zbunjujući i osim znanja iz matematike potrebna je i logika. Oduzima dosta vremena pri rešavanju, a deca ga obično ne reše.
Rešenje: Sandra treba da podigne sa računa još 12.300 dinara.
426. zadatak - Mila je od operatera mobilne mreže dobila poruku u kojoj je obaveštena da je u julu poslala 192 poruke i da je razgovarala 48 minuta. Mila zna da je cena jedne poruke 2,85 dinara i da je cena jednog minuta razgovora 7,12 dinara. U ove cene je uključen i porez na dodatu vrednost. Mila je želela da bez kalkulatora izračuna koliko će iznositi njen račun za jul. Ona je cene zaokružila na najbližu deseticu. Koliko je na taj način Mila izračunala da treba da plati račun za jul? Prikaži postupak i upiši rešenje.
Problem: Zadaci imaju dosta suviše zbunjujućeg teksta, posebno oko zaokruživanja. Potrebno je dosta vremena za čitanje i razlučivanje bitnog od nebitnog.
Rešenje: Mila je na taj način izračunala da će platiti 920 dinara.
449. zadatak - Preduzeće "Vo-zim" naplaćuje prevoz robe kamionom 45 dinara za svaki započeti kilometar. Za vožnju preko 1.000 kilometara odobrava se popust od 5 odsto. Ukoliko se angažuje više od 4 kamiona, odobrava se dodatni popust od 10 odsto na već sniženu cenmu. Firma "C-rep" angažovala je 6 kamiona firme "Vo-zim" za prevoz robe na relaciji od Vranja do Štutgarta. Rastojanje od Vranja do Štutgarta je 1.500 kilometara. Izračunaj koliko će firmu "C-rep" koštati prevoz robe. Prikaži postupak.
Problem: Ovaj zadatak ima previše teksta podataka. Đaci moraju zadatak da pročitaju nekoliko puta i da postave jednačinu.
Rešenje: Firmu "C-rep" prevoz robe će koštati 346.275 dinara.
(Telegraf.rs / Informer)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
snezana
Zadaci i pitanja su sasvim OK. Cisto izracunavanje na date podatke. Ni jedan ucenik koji zna da resava test iz matematike, a ne iz fizike, ne bi ni pomislio da treba da vodi racuna o brzini vetra ili ostalim parametrima. Ne vidim nikakav problem ni u ostalim pitanjima. Cista racunica. Moj sin je 7. razred i resio je ovo bez problema.
Podelite komentar
Sanja
Sjajna stručnjakinja ne zna ni osnovne pojmo u matematici. Zadaci su u skladu sa planom i programom u svakoj zbirci u osnovnoj školi ima sličnih zadataka, a to što stručnjakinja Gavrilović sa učenicima to ne radi, to je njen problem. Čega se pametan stidi...
Podelite komentar
Jeca
Tekstovi zadataka su preobimni i glupi a zadaci nisu teski.
Podelite komentar