NAJVEĆA TRAGEDIJA JUGOSLOVENSKOG POMORSTVA: S broda "Dunav" stigla je zadnja poruka, a onda je nestao zauvek
Dunav, teretni brod riječke Jugolinije, doživeo je brodolom i potonuo nedaleko od japanske luke Jokohama. Smatra se da se nesreća dogodila krajem decembra 1980. ili početkom januara 1981. godine. Ne postoje tačni podaci, a brod kao i njegova posada nikada više nisu pronađeni. Kada su vlasti objavile da je brod nestao u riječkoj Žabici, u more su položeni venci za 32 člana posade. Bilo je tužno i mučno svima, ali najgore je bilo porodicama nestalih mornara. To je najveća i najzagonetnija tragedija hrvatskog pomorstva.
TEŠKA NESREĆA NA DUNAVU: Brod potonuo, dva člana posade nestala!
Dunav je te 1980. godine bio brod star sedam godina. Sagrađen je u italijanskoj La Speziji i služio je za prevoz tereta. Bio je dug 179 m, a širok 22,9 m. Mogao je da razvije brzinu od 15 čvorova. Bio je to prvi teretni brod u Jugolinijinoj floti. U Panami je ukrcao teret. Sa Dunava se tamo ukrcao jedan mornara, a u Long Biču ukrcao se Bartol Perušić (45), iz Podćudnića. Brod je zaplovio 20. oktobra 1980. godine iz Kanadske luke Hamilton, prenosi 24sata.hr.
Pristao je u američkoj luci Hapton Rouds, a 9. decembra je doplovio u Los Anđeles, gde je popunio zalihe goriva nužne za 10.000 km dugu plovidbu preko Tihog okeana. Prevozio je 12.000 tona čeličnih proizvoda, 11.000 tona papira i druge robe prema kineskoj luci Tsingtau. Nakon 20 dana plovidbe Tihi okean prestao je biti tih. Vetar brzine 140 kilometara na sat duvao je sa istoka, u pramac Dunavu. Talasi su postali veliki.
Nevreme je besnelo u krugu od 800 nautičkih milja. Dunav je poslednji put dao svoju tačnu poziciju 23. decembra, koju je primila američka organizacija AMVER, koja redovno prati brodove. Prema tim podacima, na odredište je trebao stići 31. decembra. Do 28. decenbra 1980. brod je još bio u kontaktu sa spoljnim svetom. Radiotelegrafista Milan Tišma javio se Jugoliniji 27. decembra oko 20 časova da su upali u teški uragan i da su talasi visoki 15-ak metara. Oko 23.30 sati javio je da je uragan oštetio brod i da su krenuli prema japanskoj luci Jokohami. Milanov brat Božo tada je bio u Jugoliniji. Tada je poslednji put čuo bratov glas.
Dunav je uspeo da bude u kontaktu sa Banijom Atlantske plovidbe iz Dubrovnika. No nade da će doći do Jokohame bile su male. More je prodrlo u pramčano skladište, prednje dizalice su slomljene, a stabilnost broda na tako velikim talasima opasno je narušena. Jugolinija je tek 2. januara 1981. izvestila da nema komunikaciju s brodom. Na kraju se oglasila 10. januara 1981. te je brod i posadu službeno proglasila nestalim, piše 24sata.hr.
Ronioci obustavili potragu za drugim članom potonulog broda
Rekli su da je potraga trajala 14 dana. Ali nije. Akciju traganja vodila je japanska Agencija za pomorsku sigurnost koja je izvestila još 4. januara da su pretraživali područje sa jednim patrolnim brodom i tri aviona, te da su, s obzirom na negativne rezultate, potragu obustavili. Posle su svi brodovi koji su tuda plovili motrili na moguće tragove, ali bez rezultata.
Tuda je prošao i japanski tegljač Sun Arrow, koji je tražio deo japanskog tankera Onomiki Maru, a koji je posle susreta s brodom splitske Jadranske slobodne plovidbe “Moša Pijade” tražio Dunav na povratku u Japan. Kapetan Dunava postupio je prema pravilima koja nalažu da se u slučaju oštećenja plovi prema najbližoj luci spasa, a to je bila Jokohama. Prema nekim analizama, da se Dunav okrenuo u krmu, niz vetar bi doplovio u mirnije vode. Tada bi se mogao spojiti sa bazama Amerikanaca koji bi mu pomogli. Nažalost, to će ostati tajna. Smatra se da Dunav počiva na dnu - na 6.000 metara dubine.
Fotografije pogledajte OVDE.
(Telegraf.rs)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Teslina naslednica
Nasa najveca tragedija je bila Jugoslavija, a brod....
Podelite komentar