Država privatizuje naplatu drumarina?

  • 4

Teška ekonomska situacija, loši putevi i nemoć države da finansira održavanje mreže auto-puteva naveli su Vladu da razmisli o privatizaciji sektora naplate drumarina i održavanja. To bi, gotovo izvesno, značilo i znatno poskupljenje putarina, jer privatnik ne mora da se vodi interesima socijalne politike, već isključivo profita i sigurno neće dovesti sebe u situaciju da zbog manjka novca ne može da odgovori obavezama.

Posao bi trebalo da bude organizovan po modelu javno-privatnog partnerstva. Sa ovom idejom saglasni su i čelnici "Puteva Srbije", koji sada obavljaju te poslove, kao i ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić. Nije prvi put, niti bi Srbija bila jedinstvena u Evropi ukoliko primeni ovaj model. Naime, planom je predviđeno da država dodeli koncesije za one saobraćajnice za koje nema novac za izgradnju ili za održavanje.

O ovome će se izjasniti nova vlada, a ako ideja dobije zeleno svetlo, prema jednoj opciji, naplata putarine i održavanje puteva bi se ustupilo privatniku na period od 10 do 15 godina, uz njegovu obavezu da preuzme osoblje JP "Putevi Srbije", koje je zaposleno u Odeljenju za naplatu putarine i modernizuju sistem naplate.

Naknada privatnom partneru mogla bi da bude u fiksnom mesečnom iznosu ili promenljiva, s bonusima i delom prihoda od naplate, u zavisnosti od njene efektivnosti.

Opšti je utisak vozača da Srbija naplaćuje previše s obzirom na kvalitet puta, ali je istina i da naša zemlja ima najnižu putarinu u regionu, kao i da ona nije dovoljna za održavanje puteva.

Druga opcija bi, osim upravljanja naplatom putarine, uključivala i održavanje predmetne deonice auto-puta i koncesionar bi isplaćivao koncesionu naknadu, koja bi mogla biti korišćena kao zamena za prihod od putarine.

Kako god se okrene, vožnja auto-putem će poskupeti, bez obzira na to da li će na rampama biti državni ili privatni inkasanti. O tome svedoči najava prvog čoveka "Puteva Srbije" Zorana Drobnjaka.

- Novoj vladi ćemo poslati zahtev za povećanje cene putarina s detaljnim obrazloženjem. Cene putarina u Srbiji nisu menjane od februara 2008. godine iako je u tom razdoblju zabeležen osetan rast inflacije - kaže Drobnjak.

Računica preduzeća za održavanje puteva pokazuje, međutim, da je putarina u Srbiji tri puta manja nego u Španiji i Francuskoj, i tek nešto niža od cene u Hrvatskoj i Italiji.

Takođe, "Putevi Srbije" od 1. juna ukidaju naknadno podmirivanje putarine. Putevi trenutno vode postupak protiv 111.122 nesavesna vozača, koji nisu platili naknadu za korišćenje auto-puteva i njihove izjave "teške" su 224.925.177 dinara.

(I.  M. / Vesti-online)

Video: Đole prognoza

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Predrag

    20. maj 2012 | 10:15

    A zato je put prema Beogradu pista za trke. Pogledajte kako izgleda auto put od Nisa do Makedonke granice. Mrkonjic pravi duplu trako od Vranja do Makedonije vec 8 godina i nikaki da je naprave. Sramota,pare se ima da se odrzava i pravi Beograd,ali za jug i puteve nemaju.

  • brada

    22. maj 2012 | 22:40

    Kad smo kod naplate putarine, koliko je koštao "puteve Srbije" projekat elektronske naplate putarine, i kada će "eventualno" i da proradi. Ima para u putarini ali se nekako kod nas "razvuku" ...

  • pele

    20. maj 2012 | 16:07

    Putarine su 3x nize,ali su plate 10x nize nego u pomenutim zemljama,a putevi 10 losiji nego u tim zemljama.Tako da neka izvedu racunicu koliko je u stvari kod nas skuplje nego tamo.A da ne govorimo koliko se kod nas krade prilikom pravljenja puteva,ili cega god.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA