ZAŠTO SRBI SLAVE DVE NOVE GODINE: Jedini smo na svetu koji će DVAPUT čestitati 2016!

 

Iako kao pravoslavni vernici Novu godinu dočekujemo po julijanskom kalendaru, odnosno u noći između 13. i 14. januara po gregorijanskom, kult Srpske Nove godine kao da bledi u poslednje vreme

Da li je Srbima sve manje zanimljiva Srpska Nova godina? Iako kao pravoslavni vernici Novu godinu dočekujemo i po julijanskom kalendaru, odnosno u noći između 13. i 14. januara po gregorijanskom, kult ove Nove godine kao da bledi u poslednje vreme.

VESELO: Doček Srpske nove godine širom Srbije!

Proslava Srpske Nove godine ponovo je postala aktuelna posle pada komunističkog režima, devedesetih godina prošlog veka. Sve do prošle godine i Vlada Republike Srbije davala je preporuku da se ne radi na pravoslavnu Novu godinu, što su mahom sve državne institucije poštovale.

Doček pravoslavne Nove godine u Beogradu samo ispred Hrama

Ove godine nema posebne preporuke da se odmara na Srpsku novu godinu. Čak su i proslave na gradskim trgovima sve ređe, što se uglavnom pravda nedostatkom novca u gradskim kasama.

- Možda smo se više držali ideološke proslave Nove godine, nego što smo joj se vratili u verskom smislu. Mislim da tu ne igra ni veliku ulogu kalendar već mediji. Oni su ti koji odlučuju šta će biti aktuelno, a šta ne. Srpska Nova godina im više nije zanimljiva, pa tako ni narod nema više osećaj da je to značajno da se slavi - objašnjava za Telegraf sociolog Ratko Božović i dodaje:

- Poštovanje ovog ili onog kalendara, slavljenje ili ne slavljenje Srpske Nove godine nije odluka doneta sa civilnog stanovišta već je uglavnom nametnuta preko medija. Povratak hrišćanstvu i religiji nikada nije ni bio u potpunosti unutrašnji, već samo spoljašnji.

On naglašava da "Srbi nisu imali kontinuitet u poštovanju hrišćanskih običaja", pa da zato "ne treba da čudi što nešto malo slavimo, pa malo ne slavimo".

- Vratili smo se devedesetih Božijim, hrišćanskim običajima, ali ne na tradicionalan način, već onako kako nam odgovara. Proslava Srpske Nove godine bila je najpre osveta komunističkom režimu koji je to strogo branio. Međutim, kao i svaka osveta, ona je bila bučna  i jaka u početku, a potom je izbledela... Sada imamo neki racionalni odgovor na gluvonemu tradiciju. Na sve to utiče i kriza, a ljudi se istrošili za praznične dane - zaključuje Božović.

Srpska Nova godina - Vatromet iznad hrama Svetog Save

Dimitrije Kalezić, penzionisani profesor Bogoslovskog fakulteta i protojerej-stavrofor Srpske pravoslavne crkve, tvrdi da mnogi još uvek ne shvataju smisao pravoslavnog kalendara, pa samim tim ni Nove godine.

- Nova godina nije praznik sam po sebi. To je samo početak sledeće godine, stvar računanja vremena. Mnogima je samo bitno da u tome nađu izgovor za veselje i muziku, za urnebes, da produže praznične dane od Božića... Srpska Nova godina je samo prateća konstanta etno komponente. Nisam siguran da oni što lumpuju na Srpsku Novu godinu briga za kalendar i da li uopšte shvataju smisao obeležavanja Nove godine po julijanskom kalendaru - priča Kalezić.

Istoričar Čedomir Antić naglašava za Telegraf da je Srpska Nova godina uvek imala svoj politički aspekt i da je u skladu sa tim manje ili više slavljena:

Foto: Tanjug/Sava Radovanović Foto: Tanjug/Sava Radovanović

- Kada su  posle 2000. godine počele da pristižu pare od privatizacija, država je sve više ulagala u proslave Srpske Nove godine. Kada se taj priliv smanjio, tada se i smanjila količina organizovanih proslava. U doba realnog socijalizma Srpska Nova godina bila je stvar prkosa, ali nije bila opasnost. Ljudi nisu osuđivani ili zatvorani ako su je proslavljali. Potom je u devedesetih ona postala način prikazivanja nezadovoljstva na protestima opozicije.

Antić dodaje da Srpska Nova godina nikada nije bila zvaničan državni praznik i da zato nikada neće ni imati u narodu isti značaj kao drugi praznici.

- Ljudi su se istrošili posle Nove godine i Božića. Vlada je do sada donosila samo preporuke da se ne radi, ali preporuke nemaju snagu zakona. Zna se kako nešto postaje zvaničan državni praznik. Preporuka može da utiče na državne institucije, ali ne može naterati privatnike da daju slobodan dan svojim radnicima. A ako sutradan morate da ustanete da odete na posao, onda je verovatnije da nećete slaviti do kasno u noć.

(Vlada Živanović)

Video: Petra je prevremeno rođena beba: Na rođenju imala je svega 680 grama i 33 centimetra

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Србин православац

    13. januar 2016 | 21:41

    Много чланака о истом... 1. Велики број Срба мисли да слави тамо неку “српску” Нову годину. Они то можда и славе, али нема НИЧЕГ српског у овом датуму (сем можда оног ината и задртости). Нису Срби саставили овај календар него римљани. 2. Неки други мисле да славе “православну” Нову годину. Они то можда и славе, али нема НИЧЕГ православног у овом датуму. Нису православци саставили овај календар. Нису ни хришћани. Није чак направљен ни за време Хришћанства него дуго пре Христа. 3. Шта год да славе, већина оних који славе, славе 14. јануар, што само указује на то да не знају о чему се ради, а ради се о 1. јануару, који само пада на други дан … јер се стари, погрешни, лош, календар. А, уствари, га и не користимо – јед, да га користимо, славили би тај 1. јануар. 4. Не постоји Хрватски календар. Не постоји ни католички календар. Немамо чему да се инатимо. Постоји коректан, астрономски, календар, рецимо. Постоји и овај погрешан, нехришћански, неправославни који задрто и у инат настављамо да користимо у неке сврхе – Јулиански. Постоји и спрски календар. Уствари, ДВА! Један је Миланковићев, а други је древни. Да ли ми користимо било који од та два? Наравно да не. Славимо туђе и погрешно уместо своје и/или коректно. 5. Не постоји ЈЕДАН ЈЕДИНИ добар разлог зашто црква неће да исправи грешке и пређе на коректан календар. Тачно је да неки кажу да има, али то је само зато што, задрто, хоће за делимично задрже стари, опет, без и једног јединог доброг разлога. Када би само заменили погрешан календар тачним за све прорачуне, све би било много боље и тачније. У хришћанству и православљу не постоји никаква одредница да треба користити овај или онај КАЛЕНДАР. Када је хришћанство почињало, овај погрешни, Јулиански, календар је био актуелан и просто су њега употребили. То је све. Разлози су једноставни и практични, не верски, библијски, литургијски, итд. Постоје неке друге одреднице, које се могу применити на било који календар. 6. Постоји ВИШЕ разлога зашто би све цркве требале да коригују каледар и престану са овим инатом и глупостима. За почетак, користили би тачан календар. Друго, било би практичније јер би дани одговарали званичном календару који се користи и код нас и у свету. Људи би памтили датуме како треба и знали би када се шта слави. Не, Божић НИЈЕ 7. јануара него 25. децембра, само што тај 25. децембар по старом календару пада у исти дан као 7. јануар по новом. Колико људи то зна? Колико људи зна када им је Слава, стварно? Већина зна када им је слава по НОВОМ календару а, кобајаги, славе по старом. Што се тога тиче, и црквени календари би били бољи. Више неби било потребе за познате две колоне за два календара и неби било забуне. И на крају, ја не видим НИШТА лоше у томе да православци славе у исто време када и остали хришћани. Ако се запитате која су разлике у ВЕРИ (не у обичајима, то је нешто тотално друго, сви имају различите обичаје и не у институцијама – ради се о вери у Бога, заповестима и људским вредностима), схватићете да, иако разлике званично постоје, скоро НИКО не зна које су. Чак и део оних који знају не мисле да су то значајне разлике. Сада је време када неке друге вере постају све јаче а ми хришћани, из лоших разлога, све подељенији. Не требамо ми да се повинемо тамо неком Папи ни у ком случају. Али ја сматрам било ког хришћанина себи сродног по вери.

  • ja

    13. januar 2016 | 20:10

    Julijanski kalendar sastavio je Gaj Julije Cezar,koji nije bio ni hriscanin a jos manje Srbin.Kasnije je taj kalendar u 16.veku reformisao papa Grgur(otuda naziv Gregorijanski kalendar).Dakle,tzv.Srpska NG pada 13.1.po gregor.kalen. a to je 31.12. po julij.kalend.Ni jedan ni drugi nemaju nikakve veze sa Srbima.Npr.Bozic pravoslavci slave 25.12.(po julij.kal.),ali taj 25.12. po julij. pada 7.1. po gregorij.kal.Nadam se da ce konacno neko u SPC spoznati da crkva mora da prati promene u drustvu,i da konacno predje na gregor.kalendar kao i vecina drugih pravosl.crkava.Prelaskom na gregor.kal. Srbi nece nista manje biti Srbi nego su po julijanskom,koji je btw, sastavio jedan rimski paganin.

  • Zakon

    13. januar 2016 | 23:57

    Zato sto nesto ne štima u mozgu

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA