Amfilohije: Sveti Petar Cetinjski se zbog govora mržnje ne bi vadio iz zatvora
Mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije, u intervjuu za nedeljnik "Nedeljnik" govorio je o svojoj tituli "kontroverznog vladike", o Kosovu, kritikama upućenim crkvi i crnogorskoj naciji. Telegraf.rs vam prenosi deo intervjua.
Da li ste zadovoljni aktuelnom politikom zvanične Srbije po pitanju Kosova? Svakodnevno se čuje teorija "i Kosovo i Evropa". Da li je to moguće?
- Aktuelna zvanična Srbija po pitanju Kosova kao da ide putem vađenja Kosova kao srca iz svojih nedara, što bi bilo ravno putu samoubistva. Crna Gora je već izvršila taj harakiri nad samom sobom, odrekavši se, priznanjem "nezavisnog Kosova", svega onoga čime je ona živela od dukljanskih vremena od Bodina Vojislavljevića, preko zetskih i raških Nemanjića, Balšića i Crnojevića do Petrovića, pa i do dana današnjeg. Otkazujući se Kosova, Srbija se ne samo odriče same sebe, nego i istinske Evrope u sebi, ugrožavajući kako sebe, tako i samu Evropu.
Mnogi kritikuju crkvu, i jednu i drugu, i treću, da je potpirivala ratne strasti. Često i vas lično optužuju zbog toga.
- Što se tiče optužbi i krivice, konkretno protiv pravoslavne crkve u tim nesrećnim zbivanjima, one bi stajale ukoliko je duhovna i egzistencijalna briga za svoj narod bila za osudu. Naša crkva je na čelu sa patrijarhom Pavlom učinila sve što je bilo moguće da se zaustavi građanski rat, pozivajući na mir i pomirenje, na iznalaženje puteva razuma za razrešenje nastalih problema. No, ko je slušao glas crkve!
Kada biste birali drugu profesiju, kada biste morali to da učinite, koju biste izabrali umesto pravoslavlja?
- Ovo pitanje bi bilo ravno pitanju: Kada biste mogli da birate da budete neko drugo stvorenje koje gamiže po zemlji namesto toga da ste čovek, da li biste to prihvatili?
Tvrdite da uvek propovedate ljubav. Valjda ljubav propovedaju i druge vladike. Kako to da ste baš vi uvek u centru pažnje, da ste stekli oreol "kontroverznog vladike"? Upravo vam ovde, u Crnoj Gori sude za "govor mržnje".
- Ako roditelj primeni oštriju reč i strožu vaspitnu meru zbog nezdravog ponašanja svog deteta - znači li to da ga mrzi? Kad bi neko kletve Svetog Petra Cetinjskog proglasio za "govor mržnje", a zna se da on osim njih, drugog oružja nije imao za izmirenje zakrvljenih Crnogoraca, ne samo da bi protiv njega bila podneta krivična prijava, nego se ne bi vadio iz zatvora. Toliko je mnogo njegovih prokletstava i kletvi! Da li je Sveti Petar, kao i mnogi drugi proroci pre njega, bio čovek mržnje ili upravo dubinske ljubavi i brige za svoj narod i za svako ljudsko biće?! Zar se i za Boga ne kaže da "koga voli, onoga i kara".
Crnogorsku naciju nazvali ste "kopiletom Milovana Đilasa". Kako očekujete poštovanje onih vernika koji se osećaju Crnogorcima? Pitaću Vas direktno i jednom zauvek - da li prihvatate crnogorsku naciju?
- Jedan dobar deo pravoslavnih žitelja Crne Gore oseća se danas samo Crnogorcima, dok drugi deo po svom nacionalnom samosaznanju pripada i srpskom narodu. Mi smo jedini narod u Evropi u kome ta nacionalna podela zaseca u samu materinu utrobu! Za crkvu međutim u kojoj "nema Grka ni Jevrejina, roba ni slobodnjaka", Crnogorca ni Srbina, Kineza ni Bušmanina, podele takve vrste su nebitne, svojom sredovečnošću ona ne deli, već objedinjuje braću i sve narode, zaceljuje ranjenu materinu utrobu, isceljuje braću od mržnje i raskola svojom bogovečnom ljubavlju. Režim, pak, i vlast koja se drži načela "deli pa vladaj", pogotovo ako tu deobu prenosi i na nerazdeljivi organizam crkve (kao što je kod nas slučaj), kopa narodu, ali i samom sebi - jamu.
(Telegraf.rs / Izvor: Nedeljnik)
Video: Sudar autobusa i automobila kod okretnice na Slaviji
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.