PUT SVILE: Kinezi ulažu 20 milijardi dolara u megaprojekat koji će promeniti svetsku infrastrukturu
Prošlog meseca Azijskoj banci za ulaganje u infrastruktruru (AIIB) pridružile su se kao suosnivači prvo Velika Britanija, a onda i druge članice Evropske unije.
Međutim, u martu je dodatni zamah dobila još jedna kineska inicijativa koja bi mogla da ima dramatičan uticaj na globalnu ekonomiju, a iz koje bi i Hrvatska mogla da izvuče prednosti ako se na strateškom nivou otvori novim prilikama, piše Jutarnji.hr.
U pitanju je novi "put svile", ogromni program infrastrukturnih ulaganja pod nazivom "Jedan pojas - jedan put" (One Belt One Road). Na poslednjem zasedanju Nacionalnog narodnog kongresa u martu ova inicijativa, koja jednim se jednim svojim delom tiče i Hrvatske, imenovana je glavnim prioritetom Kine, a to znači da iza projekta stoji i konkretan novac.
Novi autoputevi, brze železnice, luke kao energetska i komunikacijska infrastruktura trebalo bi, kako planiraju Kinezi, da povezuju celo evroazijsko područje s tri milijarde potrošača.
Kopnena komponenta, "Ekonomski pojas puta svile", trebalo bi da poveže 20 zemalja od Kine do Turske, Rumunije i severa Evrope, a "Pomorski put svile 21. veka" pojačaće pomorske rute do Afričkog roga te Sueskim kanalom do severnog Jadrana.
Kineski predsednik Si Đinping je ovaj projekat predstavio krajem 2013. godine, a projekat ima za cilj da se za deset godina ostvari 2,5 milijardi dolara spoljne trgovine na godišnjem nivou među zemljama u ekonomskom pojasu. Kinezi su spremni da sami ulažu, nude kredite i garancijske fondove, a ukupna ulaganja procenjuju se na milijarde dolara. Za početak, Kina je za međunarodna ulaganja osnovala novi fond vredan 40 milijardi dolara.
Krešimir Jurlin, naučnik sa zagrebačkog Instituta za razvoj i međunarodne odnose, ističe kako je u Hrvatskoj, ali i celoj Evropskoj uniji srazmerno malo pažnje upućeno ovoj kineskoj inicijativi, "verovatno zbog percepcije kako je reč o projektu daleke budućnosti".
- Ideja zaista zvuči futuristički i megalomanski jer dve komponente te inicijative, kopnena i morska, predstavljaju integrisani niz velikih infrastrukturnih projekata, procenjenih na više od 20 milijardi dolara. Međutim, nije reč o tek planiranoj gradnji pruge ili autoputa s početkom u Kini, koja će za deset ili 20 godina završiti u Evropi. Deo tog projekta već se ostvaruje pa je Kina najavila alokaciju 40 milijardi dolara u razvojni fond kao deo svojih ukupnih planiranih ulaganja, procenjenih na 1,7 milijardi dolara. Kina takođe sufinansira konkretne projekte koji su kompatibilni s inicijativom, na primer vrednosti 23 milijarde dolara prema bilateralnim sporazumima s Kazahstanom - ističe Jurlin.
- Prema postojećim planovima, obe komponente potencijalno uključuju i naše tranzitne pravce jer prekomorska završava u Jadranu, a železnička u Turskoj. Ponovno, nije reč o dalekoj budućnosti jer je našoj javnosti malo poznato da se povezivanje Evrope i Azije izrazito pojačalo, na primer otvaranjem tunela ispod Bosfora 2013. kao i uspostavljanjem železničke transevroazijske veze preko Rusije koja je otvarena 2011. godine - navodi Jurlin.
Mario Rendulić, predsednik Poslovne asocijacije Kine i jugoistočne Evrope, ističe da Hrvatska jedina u regiji ne sarađuje s Kinom na infrastrukturnim projektima.
- Samo u Srbiji dogovoreno je 5,5 milijardi dolara poslova - železnice, termoelektrane i hidroelektrane, autoputevi, rečne luke... - ističe Rendulić čije udruženje radi na promociji Hrvatske u Kini i tržištima središnje Azije, mogućnostima ekonomske saradnje kineskih i hrvatskih kompanija, kao i kineskih ulaganja i kapitala u regiji.
- U Luci Dunav u Pančevu, najjačoj u regiji, pregovara se o osnivanju slobodne zone u kojoj bi Kinezi uložili u proizvodne pogone. Među novim članicama EU, Kina ima najjaču poslovnu saradnju s Poljskom i Mađarskom. Železnica, morske i rečne luke su neki od projekata za koje su Kinezi zainteresovani u Hrvatskoj - kaže Mario Rendulić.
(Telegraf.rs / Izvor: Jutarnji.hr)
Video: Dacic o napadu ispred Pravnog
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
топлистанадреалиста
Па да......кинези ће рокнути силне милијарде да би се остатак свијета џаба возикао?! Све има своју цијену и Кинези знају шта раде!
Podelite komentar
Kole
Hrvatska jedina u regiji saradjuje sa Kinom a u Srbiji jedini dogovirene investicije od 5,5 milijardi evra?Nesto ne stima tu.
Podelite komentar
Nebojša SRBIN
Ma kakva rvatska.
Podelite komentar