Ovako su srpski avioni presreli Boing 747 kineskog premijera!
Sposobnost i mogućnost neke države da samostalno vrši kontrolu i zaštitu svog vazdušnog prostora predstavlja veoma bitan pokazatelj ozbiljnosti te zemlje u očuvanju svog suvereniteta a osim toga obezbezbeđuje se neometan i siguran prelet civilnih aviona iznad sopstvene teritorije.
To omogućava vojni sistem za protivvazduhoplovnu odbranu koji obuhvata lovačku avijaciju (LA), artiljerijsko raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva (ARJ za PVD), sistem za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje (VOJIN) i operativni centrar iz koga se komanduje dežurinim jedinicama LA, ARJ PVO, VOJIN iz sistema PVO. Tu je i civilna kontrola letenja i njen operativni centar koji sarađuje sa vojnom kontrolom. Ako samo jedan od ovih delova sistema PVO nije u funkciji, narušen je sistem efikasne kontrole neba a to se naročito odnosi na lovačku avijaciju.
Naša jedina jedinica lovačke avijacije je 101. lovačka avijacijska eskadrila ”Vitezovi” iz sastava 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica, opremljena lovcima MiG-21 i MiG-29. Jedan od njihovih mirnodopskih zadataka je i kontrola vazdušnog prostora u sadejstvu sa drugim rodovima vida RV i PVO.
U tu svrhu na Batajnici se nalazi par (ili para) lovačkih aviona koji su na raspolaganju za dežurstvo pilota 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, 365 dana u godini. Prošle godine pojavio se veliki problem u funkcionisanju lovačkih aviona usled nedostatka akumulatora koji je rešen tek nakon četiri meseca neletenja dolaskom akumulatora iz Rusije ali i nabavkom iz domaćih kapaciteta. Nakon toga usledio je period intenzivnog letenja, vraćanja pilota u trenažu i ponovnog uspostavljanja dežurstva lovaca. Letelo se danju, noću u povoljnim i složenim meteo-uslovima.
Dramatična promena koja se dogodila u poslednja četiri meseca bila je povod da Tango Six portal poseti 101. eskadrilu i da se uverimo u napredak primerom presretanja aviona koji je dovezao kineskog premijera. Presretanje koje su u noći 15. decembra neki građani Beograda možda i čuli ali se o njemu do sada nije javno govorilo.
U decembru mesecu u Beogradu je održan Samit Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope. Njoj je prisustvovao i kineski premijer Li Kećijang koji je u Srbiju stigao uveče 15. decembra avionom Boeing 747-4J6 kompanije Air China.
Prvi put posle mnogo godina je u vežbovnoj aktivnosti jedan civilni avion sa visokim stranim državnikom presretnut i praćen do samog sletanja od strane lovačkih aviona našeg RV i PVO u. Pri tom je ostvarena tesna saradnja operativnog centra RV i PVO kao i Centra kontrole letenja SMATSA. U državama koje to mogu sebi da priušte i koje imaju savremenu lovačku avijaciju vežbe u kojima lovački avioni presreću putničke i druge avione na redovnim linijama civilnog saobraćaja dešavaju se redovno. To na žalost još uvek nije slučaj sa Srbijom što ne znači da će tako ostati i u bliskoj budućnosti.
Kako su nam rekli u 101. eskadrili slučaj “Kinez” nikako ne znači da naša dežurna jedinica nije mogla i ranije da presretne neku letelicu noću:
– Mi smo i pre presretanja letelice kineskog premijera bili osposobljeni da tako nešto radimo kako noću tako i danju – kada god nastupi hitna potreba. Zbog toga je bitno razumeti da je ovaj slučaj bio vežbovna aktivnost, neka vrsta operativne simulacije. Prilika za to se pojavila i mi smo je iskoristili.
Radi se o tome da su trenutno svi pripadnici dežurne jedinice u potpunosti obučeni i da su završili obuku za instrumentalno letenje danju i noću. Spremnost po ovim parametrima je sada i neka vrsta prioriteta na aerodromu Batajnica.
Svaka civilna letelica koja biva presretnuta zbog vežbovnih aktivnosti mora biti unapred upozorena i mora se dobiti njena saglasnost, tako je bilo i kada smo vežbali sa Erbasom Er Srbije i kada smo pratili akro-grupu “Striži”. Dolazak Boinga 747 iz pravca Bugarske, za koji smo znali da sleće na Aerodrom Nikola Tesla dao nam je priliku da ponovo utvrdimo operativne procedure u saradnji sa Operativnim centrom SMATSA-e, u realnoj situaciji.
U trenutku ulaska aviona Boing 747 sa kineskim premijerom u vazdušni prostor Srbije pitali smo pilota da li bi imao nešto protiv pratnje. Nakon kratkog razmišljanja kapetan je odgovorio da bi mu to bila čast i da to tumači kao neku vrstu poštovanja. Mi smo znali od ranije da oni imaju taj stav i zbog toga smo bili spremni da to i uradimo.
Ceo tok presretanja bio je praćen iz Operativnog centra SMATSA-e i Operativnog centra RViPVO. Tako smo ponovo provežbali zajedničke procedure, našu integraciju u civilni mirnodopski vazdušni saobraćaj i možemo reći da je vežba uspešno izvedena, rekli su nam u 101. eskadrili.
(Telegraf.rs / Izvor: Tangosix.rs)
Video: Đole prognoza
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
vladimir
Sto ne pokazete te sposobnosti ocuvanja suvereniteta? Dole na jugu srbije gde siptari prelaze granicu i ulaze u srbiju sa testerama i kalasnjikovima i kradu sumu?
Podelite komentar
major. MILAN TEPIC RS.K.
Imamo mi vrhunske pilote svjetski priznate ali nismo krivi sto nemamo moderniju avijaciju, znamo koliko nam je nato armada ubila pilota i razorila letilica dobro je i ovako. Ja njima cestitam na hrabrosti oni su se dokazali.
Podelite komentar
Srb
Da putin nije poklonio akumulatore ......leteli bi kao ikar.....
Podelite komentar