SRPSKI HEROJ: Ovo je tužna priča o našem prvom pilotu, Mihailu Petroviću (FOTO)
Te 1913. u jednom zaokretu avion se prevrnuo i na užas desetine očevidaca, Mihailo Petrović, prvi srpski školovani pilot, ispao je iz aviona. Busola na aparatu pokazivala je visinu od 1.234 metra. Tako je prvi srpski pilot postao i prva žrtva srpskog vojnog vazduhoplovstva
Malo je poznato da vazduhoplovna tradicija u Srbiji ne kreće od 1942. godine.
Srbiji su "rasla krila" rame uz rame sa Evropom i svetom, a među imenima koja su se na početku 20. veka smelo hvatala u koštac sa izazovima koje je donosilo vazduhoplovstvo počasno mesto pored pukovnika Koste Miletića prvog aeronauta i prvog komandanta vazduhoplovstva svakako ima i - narednik Mihailo Petrović (1884-1913).
Decenijama je zanemarivano da je upravo Mihailo Petrović bio prvi srpski školovani pilot aviona i prva vazduhoplovna žrtva.
Da apsurd bude veći, njegova majka Radojka Petrović ostala je upamćena po izjavi na velikom aeromitingu u Kragujevcu (1940):
"Ne žalim smrt svog sina kad vidim kakvim plodom je urodila. Živela naša avijacija!"
Kako bi stao na put zaboravu velikih ljudi koji su stvarali srpsku istoriju, pukovnik avijacije u penziji i dugogodišnji pilot mr Zlatomir Grujić napisao je knjigu "Let u večnost - priča o prvom pilotu Srbije", prvo obimno biografsko i bibliografsko delo o naredniku Petroviću. Ekipa Telegrafa prenosi vam najinteresantnije delove iz ovog štiva.
Mihailo Petrović je rođen u selu Vlakča kod Kragujevca 14. juna 1884. godine. Osnovnu školu je završio u rodnom selu sa odličnim uspehom, međutim siromaštvo i želja da se dalje školuje odvode ga u svet. Prvo u Vojno-zanatsku školu u Kragujevcu, koju u petoj godini školovanja razočaran napušta.
Na kratko se zapošljava u Beogradu, a potom odlazi u Rusiju sa željom da završi tehničku ili vojnu školu. Nažalost njegove želje osujećuje oštra ruska zima. Pošto se razboleo, ubrzo se vraća u Srbiju.
Mihailo je prvi u klasi završio Artiljerijsko-podoficirsku školu u Kragujevcu 1905. godine.
Službuje u Nišu, pa kratko u Kragujevcu i konačno u Beogradu. Iako vojnik po profesiji, u duši je bio umetnik - slikao je, pisao pesme i mnogo čitao. Pripremao je ispit za oficirski čin, interesovao se za mnoge oblasti, a posebno za avijaciju.
Godine 1910. u Beograd stižu brojni avijatičari kako bi prikazali veličinu "novopronađenih ljudskih krila": Simon, Maslenikov, Rusijan, Čermak...
Posmatrajući ih, mladi Mihailo je bio oduševljen, a već početkom 1912. godine, na konkursu za pilote izabran je među prvih šest pitomaca.
Odlazi u Francusku, gde je krajem maja 1912. raspoređen u pilotsku školu Farmana koja se nalazila u gradiću Etamp kod Pariza.
O činjenici da su instruktori odmah zapazili njegovu izuzetnu obdarenost za letenje najbolje govori podatak prema kojem je čuveni francuski pilot Broden koji je pratio prve Petrovićeve letove, rekao za njega da će "biti as, jer je miran i prezire smrt."
Samo dvadesetak dana obuke bilo je dovoljno da obavi samostalan let, o kojem je dopisnik lista "Figaro" iz Pariza napisao veliku reportažu pominjući ga kao "neustrašivi i divljenja dostojan let srpskog seržanta."
Mihailo Petrović je nakon položenog ispita i zvanično postao prvi srpski pilot sa diplomom, a o njegovom talentu svedoči podatak da je zvanje pilota dobio mesec dana pre ostalih srpskih pitomaca.
U vreme kada je počeo Prvi balkanski rat, narednik Petrović je sa ostalim vazduhoplovcima uključen u pripreme za angažovanje u ratnim dejstvima.
Prvi je u Srbiji 10. decembra 1912. godine leteo na jednom od nabavljenih aviona, a sa uzbuđenjem se pripremao i za predstojeće borbene letove na avionu "Farman-20", koji je bio težak za letenje.
Zbog njegove upornosti mnogi su ga, pa i slavni francuski avijatičarski as Žil Vedrin smatrali budućim slavnim avijatičarskim asom.
Sa Primorskim aeroplanskim odredom narednik Mihailo Petrović je otišao na aerodrom Barbaluši kod Skadra.
Poginuo je izvršavajući borbeni zadatak 20. marta 1913. godine. Jak udar vetra prevrnuo je njegov avion, a remen kojim je bio vezan za sedište pokidao se.
U jednom zaokretu avion se prevrnuo i, na užas desetine očevidaca, Mihailo je ispao iz aviona. Pao je u blizini letilišta, kod sela Babe. Busola na aparatu pokazivala je visinu od 1.234 metra. Kazaljka na ručnom satu zaustavila se na 09.45 časova... Tako je prvi srpski pilot postao i prva žrtva srpskog vojnog vazduhoplovstva, a druga u svetu.
Tada piloti nisu nosili padobrane.
Narednik Mihailo Petrović je sahranjen kod crkve u selu Barbaluši 21. marta 1913. godine. Po završetku Balkanskih ratova, aprila 1914. godine, njegovi posmrtni ostaci preneti su na Cetinje i najsvečanije sahranjeni.
Zalaganjem Mihailovog brata, artiljerijskog potpukovnika, Živana Petrovića, 1. oktobra 1931. godine njegovi posmrtni ostaci su preneti u Beograd i sahranjeni u porodičnu grobnicu, uz vojne počasti i prisustvo rodbine i brojnih vazduhoplovaca.
Na Mihailovoj rodnoj kući, u selu Vlakča, postavljena je spomen-ploča ali nikada nije realizovana ideja da se kuća pretvori u spomen-muzej.
Onima koji žele da saznaju više o prvom srpskom pilotu naredniku Mihailu Petroviću preporučujemo da posete promociju knjige Zlatomira Grujića "Let u večnost - priča o prvom pilotu Srbije" koja će 29. oktobra biti upriličena u Domu vazduhoplovstva u Zemunu u 13.00 časova.
(Telegraf.rs)
Video: Na Zlatiboru prava zimska idila: Snežni pokrivač i -2, predivan snimak sa popularne srpske planine
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Miki
Po nekim drugim izvorima podatak da je pilotu Petrovicu pukao pojas kojim je bio vezan nije tačan. U to vreme avioni su bili izrađeni od drveta. Njegov pojas je bio učvršćen šrafovima u drvo. Njegov avion je naišao na vrlo jaku turbulenciju, zbog koje se jako tresao i šrafovi koji su držali pojas su od trešenja se istrgli iz drveta, tako da je pilot nažalost ispao iz aviona, jer pojas ga viša nije držao.
Podelite komentar
Krf
Car !
Podelite komentar