Jedini put kada je Rolan Garos držao reket u rukama bio je onaj kada je bežao iz logora (FOTO)
Svake godine krajem proleća, što se sportskog sveta tiče, a posebno teniskog, samo je jedno ime na usnama: Rolan Garos. U pitanju je Otvoreno prvenstvo Francuske, jedan od četiri grend slema koji se igra tokom sezone, koji ima dva zvanična naziva: Međunarodno prvenstvo Francuske, i — Turnir Rolana Garosa.
Malo ljudi, međutim, zna ko je bio Rolan Garos. Obično se pretpostavlja da je bio neki slavni teniser od pre sto godina koji je svojevremeno bio toliko dominantan da je čitav turnir dobio ime po njemu. Nije. Roland Garos nije bio teniser.
Rođen je u gradu Sen Deni na ostrvu Reinion 6. oktobra 1888. godine, a kao pilot je postao poznat čak i pre Prvog svetskog rata u kome je postao heroj. Naime, Garos je 1913. godine postao prvi čovek koji je preleteo Sredozemno more bez prekida, i to od Frežisa do Bizerte u Tunisu.
Kada je izbio rat, odmah je uvideo sve mane postojeće tehnologije, kao i prosti način na koji se ona može unaprediti. Naime, shvativši da je pucanje po neprijatelju preteško sa mitraljezom na boku, prebacio ga je na prednji deo svog aviona, ispred sebe, a da bi drvenu elisu zaštitio od metaka obložio ju je metalnim klinovima.
Iako se ne može reći da je ovo bilo preterano efikasno rešenje, Garosov avion je bez obzira na to bio najubojitiji u toj ranoj fazi rata. 1. aprila 1915. godine je počeo da obara nemačke avione, brzo je oborio tri, kasnije još jedan, i tako postao nacionalna zvezda.
Međutim, već 18. aprila je oboren pa se našao u zarobljeništvu u kojem je proveo tri godine. Iz logora je pobegao tako što je u Francusku poslao šifrovanu poruku u kojoj je zamolio da mu pošalju mapu Nemačke skrivenu u dršci teniskog reketa.
Zašto reketa? Možda zato što je Rolan Garos tokom svojih studija u Parizu bio opsednut tenisom i redovno je posećivao centar (koji je kasnije nazvan po njemu) ne bi li se rekreativno bavio ovom igrom. Prema tome, ono što smo napisali u naslovu nije u potpunosti tačno, držao je reket mnogo puta samo nije bio profesionalac; nadamo se da nam opraštate.
Tokom bega koji je počeo 14. februara 1918. godine, skupa sa još jednim francuskim pilotom, njih dvojica su morali da spavaju na groblju, jedno popodne su proveli u bioskopu, utonuli su u masu nemačkog naroda i posle nekoliko neuspešnih pokušaja napokon preko Holandije i Londona stigli u Pariz, gde su dočekani kao heroji otadžbine.
— Naravno da se vraćam na front.
To je Rolan Garos rekao novinaru "Njujork Tajmsa" te 1918. godine kao odgovor na postavljeno pitanje. Dan pre njegovog 30. rođendana, 5. oktobra 1918. godine, nekoliko nedelja pre nego što će taj Veliki rat biti okončan, avion mu je oboren od strane jednog nemačkog "fokera".
Interesantno je to što mu je upravo napredak tehnologije u toku rata doneo propast, i činjenica da je holandski inženjer Foker osmislio propeler sinhronizovan sa mitraljezom pa meci uopšte više nisu udarali u njega, a pucali su mnogo brže.
Garos je sam to nagovestio rekavši da je povratak posle tri godine "kao ustajanje iz groba" i da će mu trebati vremena da se "upozna sa razvojem".
(Telegraf.rs)
Video: Navijači Zvezde počeli sa prozivkama Grobara
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.