Godinu dana bez Kobija: Vanesine 4 tužbe, sramotna tašta, istraga o tragediji na 1.852 stranice

   ≫ 
  • 1

Pre tačno godinu dana, nešto malo pre 10 sati ujutru po lokalnom vremenu, stanovnike Kalabasasa, gradića nadomak Los Anđelesa, uznemirila je tutnjava helikoptera koja se gromoglasno pojačavala. Delovalo je da će se leteća gvožđurija svakog trenuka sručiti na krov neke od kuća ili pasti u nečije dvorište. Očevici koji su tog dana, uprkos slaboj vidljivosti, jasno spazili beli trbuh letelice u niskom letu kako pokušava da povrati visinu i izađe iz guste magle, svedočili su dramatičnom momentu samo nekoliko sekundi kasnije.

Tresak je zagrmeo u brdu. Helikopter nije uspeo da se izvuče. Pao je i eksplodirao.

Nešto manje od sat i po vremena od tog događaja svi svetski mediji su objavili vest koja i danas deluje pomalo nestvarno, mnogi još ne mogu da se naviknu da je istina - poginuo je Kobi Brajant.

Bila je nedelja.

Sa aerodroma "Džon Vejn" u Orindž Kauntiju, Los Anđeles, koji se nalazi u blizini Kobijeve kuće u Njuport Biču, negde oko 9 sati ujutru na svoj poslednji let pošlo je osmoro putnika i pilot. Krajnje odredište bio je aerodrom u Kamarilju, severozapadno od Los Anđelesa, udaljen nedaleko od Brajantove Sportske akademije "Mamba", gde su se zaputili svi iz helikoptera tog dana.

Išli su na utakmicu u mesto Tauzend Ouks.

U letelici, kojom je kao i mnogo puta do tada upravljao Kobijev čovek od poverenja i prijatelj Ara Zobajan, bila je i druga najstarija Kobijeva ćerka, Điana-Maria Onore.

Devetoro preminulih u padu, smrt nastupila momentalno - Kobija više nema! 

Kobe Bryant, Gianna Bryant, Kobi i  Đijana Brajant Foto: Tanjug/AP

 

Osim Kobija Brajanta (41) i njegove ćerke Điane Brajant (13) u padu helikoptera preminuli su njena saigračica Alisa Altobelli (13), majka devojčice Keri Altobeli (46), i njen otac, dugogodišnji bejzbol trener Džon Altobeli (56).

U helikopteru su još bili asistentkinja u trenerskoj ekipi Kobijevog tima "Mamba" Kristina Mauser (38), još jedna mlada koašrkašica iz ekipe Pejton Čester (13) i njena majka Sara Čester (45).

Pad nije preživeo ni pilot Ara Zobajan (50).

Prema kasnijim obdukcionim nalazima, smrt svih putnika nastupila je momentalno, od siline udara letelice o tvrdu podlogu. Udar je bio silovit. Šanse da se preživi nepostojeće.

Kobi Brajant mesto pada helikoptera Printskrin: Google Maps, Foto: Pixabay

Konačni izveštaj o uzrocima pada biće obelodanjen 9. februara, dokazi na 1.852 stranice

Godinu dana kasnije, poznate su uglavnom sve činjenice u vezi sa padom helikoptera - od iskustva i odgovornosti pilota, preko vremenskih uslova, do sigurnosnih karakteristika helikoptera.

Konačna odluka o tome šta je tačno uzrokovalo pad biće objavljena 9. febrauara 2021. godine. Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja bi tada tebalo da bjavi svoj konačni izveštaj o incidentu, uključujući neposredni uzrok pada letelice i naknadne bezbednosne preporuke.

U međuvremenu, odbor je sakupio 1.852 stranica činjeničnih dokaza tokom istrage, uključujući transkripte intervjua, zapise sa mejlova, tekstualne poruke, fotografije, meteorološke izveštaje i video snimke kamera u okolini.

- Istraga nesreće zaista je poput slaganja slagalice -  rekao je Entoni Brikhaus, bivši istražitelj Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja, koji je sada vanredni profesor vazduhoplovne bezbednosti na Aeronautičkom univerzitetu "Embry-Riddle".

- To je zaista detaljan proces, nije nešto što se može rešiti preko noći. To zahteva puno kopanja, puno istraživanja - pojasnio je.

Dok su istražitelji završavali konačni izveštaj, koji će uskoro biti dat na uvid javnosti, evo svega što znamo o padu, na osnovu dokumenata koje je do objavio Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja.

Kobi Brajant mesto pada helikoptera Detaljniji prikaz mesta pada helikoptera: letelica je udarila u brdo iznad mesta Kalabasas, nedaleko od gradskog rezervoara vode Printskrin: Google Maps, Foto: Pixabay

Komunikacija pilota i kontrole leta, pokušaj bega od gustih niskih oblaka bio je put u smrt

U 8:39 ujutro na dan pada, pilot Ara Zobajan poslao je sms poruku maloj grupi ljudi sa kojima je koordinirao Brajantovo putovanje, uključujući njegove vozače, konsijerea i predstavnika kompanije u čijem je vlasništvu bio helikopter.

- "Heli" je u OC (Orange County). U pripravnosti je - pustio je poruku Zobajan, kao znak da je sa njegove strane sve spremno za poletanje sa "Džona Vejna".

Trideset minuta kasnije, helikopter je bio u vazduhu. Konačna destinacija bio je Kamariljo, odakle je potom bilo planirano da se putnici odvezu na košarkašku utakmicu u obližnji Tauzend Ouks. Helikopter je leteo na sever oko 15 minuta pre nego što je usporio i kružio u blizini Glendejla kako bi napravio prostor za vazdušni saobraćaj na obližnjem aerodromu. Zatim je krenuo u let iznad autoputa u brda blizu Kalabasasa. Leteo je na visini između 120 i 180 metara.

- Držaćete se tako nisko sve do Kamarilja? - upitao je Zobajana kontrolor letenja.

- Da, gospodine, bićemo na maloj nadmorskoj visini - potvrdio je pilot letelice u kom su se tada bezbrižno osećali Brajant i njegovi saputnici, ne sluteći da će ubrzo dočekati svoj kraj.

helikopter kobija brajanta Ostaci helikoptera u kojem su bili Kobi Brajant, njegova ćerka Điana i još sedmoro na letu iz Orindž Kauntija ka Kamarilju Foto: youtube/NTSBgov

Nekoliko minuta kasnije došlo je do promene smene u radarskom centru "TRACON", koji pruža usluge kontrole letenja aerodromima u tom regionu. Helikopter se u međuvremenu kretao prema sve više planinskom reonu, gde je toga jutra bila loša vidljivost. Kada je novi kontrolor letenja kontaktirao Zobajana, pilot je rekao da se penje iznad oblaka, na 1.200 metara.

Ipak, helikopter se nije popeo ni na 500 metara iznad zemlje. Naglo je počeo de skreće ulevo, baš u tom trenutku je prelatao Kalabasas. Brzo potom je i pao.

- Ta kombinacija sloja niskog sloja oblaka, a takođe i relativno visoko uzdižućeg terena - je zaista smrtonosna kombinacija - rekao je Džek Kres, bivši pilot helikoptera američkih marinaca, koji je sada instruktor "Programa vazduhoplovne sigurnosti i zaštite" na Univerzitetu Južne Kalifornije.

Kres nije bio jedini koji je ustvrdio da su loši vremenski uslovi i planinski teren ključno doprineli da dođe do nesreće.

Mediji o padu - TMZ prvi objavio vest o tragediji

Vest o padu helikoptera u kojem je bio Kobi Brajant prvi je objavio američki sajt TMZ, poznat po praćenju života poznatih. Bilo je, naravno, mnogo onih koji su ovu informaciju u startu odbacili kao neistinu u moru takvih koje se svakog dana serviraju, pogotovo iz sveta poznatih, međutim, kako je vreme odmicalo, nije bilo nikoga da demantuje užasnu informaciju.

Vest da je poginuo Brajant, i dalje nezvanična, je buknula u svetu, a onda su i drugi izvori brzo, nažalost, potvrdili informaciju da je košarkaški velikan, zajedno sa svojom ćerkom i još sedmoro ljudi, poginuo u strašnom udesu.

Vest TMZ-a uznemirila je čak i policiju. Naime, sajt je vest o tragediji objavio nešto više od sata nakon što se dogodila nesreća i tako preduhitrio i zvaničnike koji su prvo nameravali da obaveste porodice žrtava.

U toj trci ko će pre objaviti informaciju bilo je i neprofesionalnog izveštavanja kao posledica konfuznih vesti o broju žrtava, pa je tako novinar stanice ABC Met Gatmen, izveštavajući o padu helikoptera, pred kamerama obavestio gledaoce da su u padu, osim Brajanta, poginule i sve četiri njegove ćerke, a ne samo Điana - Bjanka Bela, Kapri Kobi i Natalija Dijamante.

Zbog ove katastrofalne greške Met Gatmen je suspendovan.

Inače, trebalo je neko vreme da prođe dok se nije ustanovio broj poginulih u padu helikoptera, na kraju je utvrđeno da ih je bilo devetoro, mada su prvobitne informacije bile da ih je u njemu letelo manje.

Helikopter smrti, tehnički među najpuzdanijim, nije imao "crnu kutiju" i senzore za detekciju tla

Kobi Brajant je mnogo puta tokom karijere koristio helikopter, baš ovaj koji ga je odveo u smrt, kao regularno prevozno sredstvo na utakmice u Los Anđelesu. Tako je zaobilazio velike saobraćajne gužve.

Sa njim se 2016. godine prevezao do "Stejpls Centra" na poslednji meč karijere protiv Jute.

Radi se o helikopteru tipa Sikorski S-76. U pitanju je američki helikopter srednje veličine kog proizvodi istoimena kompanija. Može da ponese 12-13 putnika i njime može da upravlja jedan ili dva pilota. Helikopter ima dolet od 761 kilometar i može da dostigne brzinu od 287 kilometara na sat. Prvi let S-76 obavio je 13. marta 1977, a do marta 2011. proizvedeno je 774 primeraka.

Kobi Brajant, nesreca Printskrin: Youtube/NTSBgov

Brajant je godinama koristio ovaj helikopter, personalizovao ga je i svojim logom, a od 2010. godine često je njime leteo i u poslovne svrhe. Godine 2019. imao je 13 letova na njemu.

Inače model Sikorski S-76 važi za pouzdanu letelicu, hvaljen od strane brojnih letačkih autoriteta, poput gore pomenutog Džeka Kresa, instruktora "Programa vazduhoplovne sigurnosti i zaštite" na Univerzitetu Južne Kalifornije.

On je napomenuo da je čak engleska kraljica Elizabeta II ovaj helikopter izabrala kao svoju lični vazdušni prevoz iako je na raspolaganju imala čitavu flotilu drugih modela. To samo govori o tome koliko je Sikorski-76 cenjen zbog svojih bezbednosnih karakteristika.

Kobi Brajant  Kobe Bryant Helikopter koji je prevozio Brajanta, Đianu i još šestoro putnika Foto: Tanjug/AP

Ipak, istraga je pokazala da su helikopteru nedostajale dve važne bezbednosne komponente - "crna kutija" i takozvani "TAWS" sistem, koji alarmira pilota u slučaju da se letelica previše približi tlu.

"Crna kutija", kao što je poznato, beleži praktično sve podatke sa leta, i ona bi posle pada bolje pomogla istražiteljima da dođu do najpreciznijih podataka o tome kako je došlo do toga da letelica izgubi kontrolu i udari u brdo, odnosno šta je prouzrokovalo nesreću.

Sistem "TAWS", koji Zobajan nije imao na raspolaganju, služi da upozori pilota ukoliko se helikopter opasno približi tlu, pa mnogi stručnjaci veruju da bi sa ovim sistemom Zobajan imao daleko veće šanse da iskontroliše letelicu i spreči fatalan epilog.

Kada je reč o tehničkoj funkcionalnosti helikoptera, istraga je utvrdila da je, mehanički gledano, letelica bila savršeno ispravna.

- Nisam primetio ništa u podaciam iz istrage koje sam prelisato, što bi moglo da sugeriše da je postojao neki kvar koji bi uzrokovao nesreću - rekao je Entoni Brikhaus, bivši istražitelj Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja.

Brajantova udovica podnela četiri tužbe, Kobijeva tašta otišla najdalje u bezobzirnosti - tužila Vanesu!

Kobijeva supruga Vanesa (38) morala je da se u danima teške tuge zbog gubitka supruga i ćerke, nosi i sa nadolazećim pravnim bitkama koje su je čekale.

Osim što je tužila šerifa Los Anđelesa i njegovu policijsku stanicu jer su, nedozvoljenim privatnim fotografisanjem sa mesta udesa prouzrokovali veliku emotivnu bol i uznemirenost nakon smrti njenog supruga i ćerke - pisala je još tri tužbe.

Vanesa je podnela tužbe protiv dve kompanije čija su delatnost organizacija komeracijalnih letova, "OC Helicopters LLC" i "Island Express Helicopters Inc", u kojoj navodi da su te dve firme najodgovornije što je helikopter u kojem je bio njen suprug uopšte poleteo kobnog dana.

Vanesa Brajant, Kobi Brajant Foto: AP/Tanjug

Kompanija "OC Helicopters LLC" snosi odgovornost, piše u tužbi, što je odobrila let helikoptera koji je u vlasništvu kompanije "Island Expess Helicopters Inc". U tužbi se tvrdi da letelica te kompanije po pravilima leta nije smela da poleti tog kobnog 26. januara, jer je magla bila izuzetno niska i pilot se nalazio u zaslepljujućim uslovima pre nesreće.

Četvrta tužba je otišla na adresu pravnog zastupnika pilota Are Zobajana, čije ime nije objavljeno. Vanesa Brajant tvrdi da je Zobajan bio nepažljiv po osam tačaka, uključujući to da nije pravilno procenio vremenske uslove.

Pilotu se na teret stavlja da nije ispravno procenio vreme i uslove pre poletanja, niti je uspeo da održi kontrolu nad helikopterom i izbegne "prirodne prepreke" tokom leta.

Tužbu protiv kompanije "Island Expess Helicopters Inc", koja je u međuvremenu ugašena, podnele su i dve porodice preminulih iz helikoptera. 

I dok su ove pravne bitke bile manje više očekivane, kao grom iz vedra neba je naišla vest da je jednu tužbu podnela i Vanesina majka Sofija - i to protiv svoje ćerke!

Sofija Lejn Printskrin: Youtube/Coffee Time

Ona je, prema sudskim dokumentima podnesenim u Kaliforniji, tužila Vanesu kako bi dobila finansijsku pomoć i tvrdi da "nije bila plaćena kao njena dugogodišnja lična asistentkinja i dadilja porodice Brajant". U tužbi koja se sastoji od 48 strana, Sofija Lejn navodi da je Kobi Brajant pre svoje pogibije obećao da će se brinuti o svojoj tašti do kraja njenog života.

- Ova tužba je neozbiljna i nezamislivo me vređa. Moj muž nikada nije obećao ništa mojoj majci i bio bi toliko razočaran zbog njenog ponašanja i nedostatka saosećanja - izjavila je Vanesa na krajnje bezobziran potez njene majke.

Vanesa tvrdi da Lejn nikada nije bila Kobijeva ni njena lična asistentkinja, niti je bila dadilja njenim ćerkama, već baka koja je brinula o svojim unukama.

U celoj priči daleko od očiju javnosti su sve vreme Kobijevi roditelji Džoe i Pamela, kao i njegove dve sestre, Šarija i Šaja. Poznato je da Kobi nije bio u dobrim odnosima sa svojim roditeljima poslednjih godina, zbog nesuglasica mu čak nisu bili ni na svadbi, ali je, vremenom, shvatao da je pomirenje sa njima jedina ispravna stvar.

Želeo je to da se desi, želeo je mir i ljubav sa roditeljima, ali ga je prerana smrt sprečila da im se ponovo približi i "zakopa ratne sekire".

Kobi Brajant, Kobe Bryant Infografika Ilustracija: Nikola Jovanović

(Telegraf.rs)

Video: Pogledajte kako stadion Radničkog iz Niša prokišnjava

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • LA Serbs

    26. januar 2021 | 08:44

    Mamba forever! RIP Kobe and Gigi. 🙏🏀💛💜

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA