Istorija i razvoj fudbalskog klađenja
Istorija fudbala je i više nego interesantna tema. Njegov početak, promene, pravila, razvoj i sve što je pratilo najvažniju sporednu stvar na svetu je uvek tema za razgovor
Podjednako fascinirajuća oblast je i istorija fudbalskog klađenja, koja je itekako imala buran razvoj. Od ilegalnih bukmejkera do bet365 kladionica se dosta promenilo, i ovaj tekst će pokušati da Vam u najkraćem mogućem obliku dočara kako se razvijao ovaj sektor industrije, koji danas igra veliku ulogu u svakoj nacionalnoj ekonomiji.
Navešćemo par prekretnica u razvoju fudbalskog klađenja, i pojasniti svaku od njih.
- Konjičke trke i Poule Oller
- Pool Betting na Old Traffordu
- Gambling Act 1960
- Eksplozija 90ih
- Današnjica
- Online klađenje
Poreklo
Klađenje je uopšteno počelo sa konjičkim trkama još tokom 18. veka u Engleskoj i kasnije Francuskoj. Mada i mnogo ranije su se vršile opklade na trke konja, ali nisu bile omasovljene i imale ogroman publicitet kao tada. 1865, Đosep Oler, vlasnik Mulen Ruža, je prvi izmislio uređen sistem koji je garantovao fer zaradu i kladioničaru i kladionici. U isto vreme je i razradio mehanički kalkulator koji je postao široko distupan svim bukmejkerima i od tog mometa možemo reći da se kladionice polako javljaju kao neki zaseban entitet.
Fudbalsko klađenje
Osnivanjem engleske nacionalne lige i startovanjem prvog državnog prvenstva, 1872. godine, fudbal ulazi u priču. 1923. godine ispred Old Traforda, stadiona Mančester Junajteda je bio prvi "pool betting" koji je osnovala Littlewoods kladionica. Doslovce prevedeno, "bazen" je kada sve opklade idu na gomilu i oni koji su pogodili dele celokupnu sumu na jednake delove. Vremenom je ovaj način klađenja nestao, mada vidimo da se u Engleskoj polagano vraća ali ne u tolikoj meri kao ranije.
Engleske institucije su 1960. godine donele čuveni "Gambling Act" koji je standardizovao mnoge stvari u okviru klađenja i industrije kocke. Nakon ovog zakona, kladionice su počele da niču širom zemlje, i samim tim je fudbal dobio još veći prostor i popularnost jer je već bio najzastupljeniji sport. U početku su uplatna mesta bila mala i nisu imala ništa u ponudi, ali kako je vreme odmicalo, akcenat je bačen na ugostiteljstvo, tako da su već počeli obrisi današnjih megalomanskih objekata u kojima praktično imate sve.
Devedesetih su kladionice počele da imaju agresivan pristup na tržištu i širile su svoja poslovanja. Uporedo sa tim u marketinškom smislu su napravile neverovatan uzlet, a i povećanje broja TV prenosa je uticalo da one zauzmu centralno mesto u ovoj grani. Osnivanje Premiershipa je i definitivno cementiralo poziciju velikih brendova koji su do te mere ojačali da su imali ogromnu moć na određivanje pojedinih stvari u samoj organizaciji mečeva i pravilnika.
Danas i dalje imamo nekolicinu velikih brendova ali i more manjih. Decentralizacija moći je uveliko u toku, ali ipak moramo da napomenemo da su pojedine kompanije i dalje daleko ispred svih. Sa druge strane, ne može se konstatovati da postoji neka globalna dominacija nekih kladionica u odnosu na druge.
Online klađenje
Poslednji kvalitativni skok u ovoj oblasti jeste uvođenje online operatera. Danas ne morate da posetite uplatno mesto da biste se kladili, već to možete raditi praktično sa bilo kog mesta na svetu, uz pomoć Vašeg pametnog telefona ili kompjutera.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Stojković: Znali smo da će poslednje dve utakmice biti odlučujuće
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.