Kako je zbog 4 poteza Formula 1 od monotone zabave buržuja postala najbrže rastući sport na svetu?

 ≫ 
  • 3

Brzi automobili i trkanje oduvek su privlačiči pažnju navijača, pa je samim tim, i Formula 1 od svojih početaka iz druge i treće decenije dvadesetog veka do danas zadržala planetarnu popularnost, i pored brojnih uspona i padova.

Pamte se i prepričavaju ere huana Manuela Fanđa, Nelsona Pikea, Alana Prosta, Sene i Šumahera i sada Hamiltona. Ali, pamti se i vremešni Berni Ekleston, i velika monotonija koja je do pre nekoliko godina "tresla" Formulu 1.

Monotonija i tvrdoglavost milijardera Eklstona

Naime, brojna komplikovana pravila, manjak preticanja, često dosadni treninzi i predvidive trke uticale su na pad gledanosti takmičenja, a i manjak zainteresovanosti navijača. Tako su slike praznih tribina pratile vozače širom sveta, a tvrdoglavost, sada devedesetjednogodišnjeg milijardera Eklstona nije popuštala.

- Ne znam zašto ljudi žele da privuku mlade generacije u Formulu 1. Da im prodaju nešto? Većina te dece nema novca. Radije bih da Formulu gleda sedamdesetogodišnjak koji ima novac. Nema poente u tome da se dopre do dece, jer neće kupiti ništa od proizvoda sa znakom Formule 1. Ako to neko želi, neka se obrati Dizniju - govorio je Eklston tokom 2014. godine kada je trpeo brojne kritike javnosti i medija.

Ipak, sa godinama brojke su rekle svoje. Primera radi, Formulu 1 je 2008. godine pratilo oko 600 miliona ljudi širom sveta, dok je već 2016. godine gledanost opala za ogromnih 40 posto. Sport je izgubio oko 200 miliona ljubitelja, a nešto je moralo da se uradi. Usledio je veleobrt koji je doveo do toga da je Formula 1 kao sport i kao brend danas najrazvijeniji i najperspektivniji, i to, uzimajući u obzir sve sportove i franšize.

Šta se zapravo dogodilo?

Posle vrtoglavog pada, dobro upućeni novinar Džo Pampliano donosi priču o potezima Liberti Medije koja je za neverovatnih 4.4. milijarde dolara prisvojila prava na Formulu 1. Kako navodi, promene su bile neminovne. Novi vlasnici, po svemu sudeći, znali su gde ulažu novac, a imali su i ideju šta dalje raditi sa brendom.

Napravili su četiri ključna poteza - okrenuli se mladima, tržištu u Americi, olabavili su politiku na društvenim mrežama i napravili su dogovor sa ESPN-om i Netflix-om oko medijske promocije koja se ispostavila kao pun pogodak.

Za razliku od Eklestona kojem mladi nisu bili potrebni, novi vlasnici su se okrenuli upravo regrutovanju mladih navijača, kao i brojnim načinima da im se sport približi na moderan način. Tako, dogodilo se upravo suprotno od svega što je nekadašnji automoto doajen govorio.

Pored toga, Liberti Medija je znala da joj je tržište Sjedinjenih Američkih Država neophodno za uspeh, jer je najisplativije tržište kada se u obzir uzme sport. Tako su potpuno olabavili mere kada je reč o pravima i dopustili potpunu slobodu timovima i vozačima da se oglašavaju preko društvenih mreža. Samo ovaj potez je uticao na to da Formula 1, po procentima postane najbrže rastuće "digitalno vlasništvo". U samo godinu dana, od 2019. do 2020. godine, zainterosovanost preko društvenih mreža je porasla za 99 posto.

Uz to, ESPN je dobio besplatno pravo na prenošenja trka u Americi, a sklopljen je i dogovor sa Netflixom koji na svoj način  preko "Vozi kako bi preživeo" podiže popularnost brenda.

Rezultat ovih poslovnih poteza doveo je do toga da je očekivana gledanost ove godine oko milijardu ljudi sa porastom od oko 77 procenata novih navijača ispod 35 godine. Primera radi, 2001. godine, trku u Ostinu je uživo pratilo 400 hiljada navijača.

Trkanje

Naravno, pored svega urađenog na polju marketinga, glavni su vozači. Ljubitelji Formule sa uživanjem su tokom prošle sezone pratili vožnje Hamilton, Ferštapena, Sajnca, nadolazećih asova Laklera, Norisa, Rasela ostalih... Navijači sada gledaju mnogo više preticanja, trke su uzbudljivije, što momenat iz poslednjeg kruga prošle godine kada Ferštapen pretiče Hamiltona i osvaja titulu, i pokazuje.

Maks Ferštapen Foto: Tanjug/AP

Uz to, ove sezone primetan je veliki povratak Ferarija na scenu, posustajanje Mercedesa, a neizvesnost počev od treninga, pa do same trke ne prestaje. Takođe, proteklog vikenda vožena je prva, od najmanje deset najavljenih, trka u Majamiju, a sama činjenica da su promoteri bili Dejvid Bekam, Majkl Džordan, Tom Brejdi, pokazuje svu ozbiljnost novih vlasnika.

Na globalnom nivou, kada je vikand namenjen za trkanje, Formula 1 je ponovo glavna sportska tema. A, kako najvaljuju, biće sve zanimljivija u godinama koje dolaze.

Video: Red Bull F1 u Beogradu: Doživeli smo izbliza mašinu od 7 miliona evra koju vozi Maks Ferštapen

(Telegraf.rs)

Video: Vladan Milojević se obratio novinarima nakon dobijanja nagrade

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boske100

    9. maj 2022 | 15:12

    Ne znam šta je to toliko dobro u Formuli 1, osim novi bolida. Ova američka kompanija pravi cirkus od Formule 1. Koga briga za trku u Miami-ju, vratite prave stare staze. Do juče je bilo pravilo, jedna zemlja, jedan GP, al' kada je u pitanju profit i dolari onda se pravila lako menjaju. Nisam neki ljubitelj Michael Masi-ja, ali on što se desilo prošle godine u Abu Dhabi-ju je bilo namješten scenario da se nađe prvak u zadnjem krugu. Realno gledano, Verstappen je bio bolji prošle godine, čisto da me neko ne napadne kao ljubitelja Hamilton-a. Sempre Senna ❤️

  • Rade

    9. maj 2022 | 13:04

    Ljudi, pobogu vise !!! Nije Ferstapen nego Verstapen !!!!!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA