Imaju li navijači Ferarija razloga za optimizam? Čekaju titulu konstruktora 12 godina!
Strast. Oseća se u hodnicima Maranela, doma najpoznatijeg svetskog trkačkog tima – Ferarija. Ona motiviše stotine zaposlenih da ustaje svakoga jutra, uprkos tome što nisu uspeli da pobede u šampionatu konstruktora još od 2008. godine.
Međutim, ma koliko padali, oni uvek iznova ustaju.
A zora još jedne nove sezone donosi staro verovanje – da će baš ova biti njihova. Prekidanje dominacije Mercedesa neće biti lako, ali u Ferariju veruju da imaju razloga za optimizam, piše formula1.com.
Stabilnost
Ferari je imao najbolji automobil tokom većeg dela 2019. godine, posebno u kvalifikacijama – Šarl Lekler je sedam puta osvojio pol-poziciju. Međutim, forma u samim trkama nije bila dovoljno dobra, uz mnoge greške što u strategiji, što kod mehaničara ili samih vozača, koje su poništavale njihov naporan rad. Takođe, trebalo im je previše vremena da počnu da koriste veliki potencijal vozila, a kada su počeli – već je bilo kasno, šampionat je praktično bio rešen.
Ferari se odlučio za novi, dugotrajniji pristup. To je potvrdio i direktor Ferarija Luis Kamiljeri, koji je na ovoj funkciji tek 18 meseci.
- Veoma smo fokusirani, i Matija Binoto i ja, na dugoročnu budućnost. Ne možete da izgradite ekipu preko noći. Iako imamo ljude sa iskustvom i velikim talentom, ekipa kao takva je mlada i u nastajanju. Mnogi od njih su novi u nekim specifičnim poslovima i odgovornostima koje su dobili. Potrebno nam je strpljenje, stabilnost i mirnoća jer, ukoliko se osvrnete na istoriju Formule 1 i pogledate sve uspešne ekipe od Ferarija nekada, preko Meklarena, ili danas Mercedesa i Red Bula, postoji jedna zajednička nit koja ih sve povezuje – stabilnost unutar tima. Veoma smo fokusirni na stvaranje stabilnosti kako bi članovi ekipe naučili da blisko sarađuju.
Strpljenje nije osobina koja se često pokazuje u elitnom sportu, pa ni u Formuli 1, te je hrabro i osvežavajuće čuti takve reči. Imajući u vidu da neće biti otkaza posle prvih grešaka, zaposleni u timu moći će da uz manje pritiska pomeraju granice i pokažu odlične rezultate. Ferari je, dakle, spreman da uči iz grešaka.
Finansijski uticaj
Kao i u bilo kom profesionalnom sportu, što više novca imate, više možete i da ulažete u neophodne resurse, infrastrukturu i talenat. Ferari je dugo bio tim sa najvećim budžetom u Formuli 1, i izgleda da će biti i dalje, naročito posle vrlo uspešne finansijske godine.
- Uskoro ćemo zatvoriti još jednu rekordnu godinu – rekao je Kamiljeri krajem decembra, na božićnom ručku kompanije. – Spremni smo i da ulažemo i, srećom, u stanju smo da to činimo ne samo po pitanju ljudi, nego i infrastrukture – u izradi je novi simulator koji bi trebalo da donese mnogo koristi.
Simulatori u kojima se obavljaju testiranja protoka vazduha postali su sastavni deo Formule 1, i ovaj novi koji će smanjiti vreme potrebno za obavljanje testova biće veliko dostignuće i značiće ne samo za razvoj vozila za 2020. godinu, već i za 2021. kada će doći do uvođenja novih pravila i propisa.
Brzina
Pobediti prvi put u sezoni tek posle letnje pauze, a ostvariti tri pobede ukupno, nije forma koja biste očekivali od tima koji je tokom testiranja izgledao odlično. Međutim, mnogi pozitivni koraci su primetni. Prvo, Ferari je vodio u trkama ukupno 406 krugova, što je 32% od ukupnog broja krugova u šampionatu. To je manje od Mercedesa, ali više od Red Bula koji je takođe ostvario tri pobede kao i Ferari. Ovo pokazuje da je sirova brzina bila prisutna.
Drugi pozitivan znak je taj što je ekipa uspela da se u drugom delu sezone oporavi, što nije nikada lako kada je testiranje ograničeno. Ferari je uspeo da identifikuje probleme i područja u kojima mora da se popravi, a brzina nije jedno od njih. Srećom, mnogo je lakše eliminsati vozačke greške, kao i greške u strategiji i boksu, nego stvoriti brz automobil.
- Bili smo pod velikim pritiskom, ali ekipa je ostala ujedinjena – Kaže Matea Binoto, šef ekipe. - Uspeli smo da detektujemo greške i da radimo na otklanjanju. Razlog zašto nismo češće pobeđivali je taj što nismo bili dovoljno pouzdani, što zbog grešaka vozača, što zbog grešaka u strategiji. Razumemo da moramo biti gotovo savršeni na svim poljima.
Vozači
Ferari je imao mnogo problema sa vozačima prethodne sezone, u kojoj se četvorostrukom šampionu sveta pridružila zvezda u usponu i verovatno budući šampion Šarl Lekler, koji je od starta pokazao da je dostojan protivnik Nemcu. Često je izlazio i kao pobednik. Napetost koja je stvorena tokom sezone, kulminirala je sudarom u Brazilu koji je naterao obojicu da se povuku iz trke. To je bilo bolno gledati, ali Kamiljeri vidi i pozitivne strane u ovom incidentu.
- Obojica su uvideli da je najveći gubitnik zbog takve situacije bio Ferari. Mislim da je taj događaj doneo i pozitivne stvari, Matiji nove načine kako da sa njima izađe na kraj, ali i svesnost vozača koliko su uprskali.
U Šarlu Lekleru Ferari vidi budućnost, i on je prethodne sezone pokazao da je spreman da krene putem šampiona i da predvodi ekipu – ako je potrebno. Zbog toga su sa njim potpisali višegodišnji ugovor kako bi sprečili bilo koga da i pomisli da ga preotme.
- Šarl je mnogo talentovan. Mislim da je iznenadio čak i nas u ekipi. I kako je sezona odmicala, postajao je sve bolji, ne samo kao vozač, već i kao sastavni deo ekipe, a za nas je to vrlo važno. Ima sjajan odnos sa timom i nastavlja da ga nadograđuje – rekao je Binoto.
Ukoliko Fetel nastavi sa boljom formom koja je krunisana u Singapuru, Ferari bi mogao da dobije dvojicu podjednako sposobnih vozača da osvaja bodove, i vrati šampionat posle 11 sušnih godina.
- Fetel ima mnogo iskustva. On je centralna figura našeg projekta. Nije se dobro snalazio u vozilu u prvom delu prošle godine, a mislim da je to posledica velikog broja poboljšanja koja smo uveli odjednom. Dobra konkurencija će i njemu značiti, jer konkurentan timski vozač uvek je motiv da budete još bolji i da se više potrudite – kaže Binoto.
Nepromenjeni propisi
Ovo je, takođe, značajan faktor. Nepromenjena pravila i propisi idu u prilog Ferariju jer se smanjuje broj nepoznanica. Njihov automobil je prošle godine bio jak, premda možda malo komplikovan za razumevanje.
- Cilj za sledeću sezonu nam je vozilo sa znatno boljim prijanjanjem, a bolje prijanjanje znači i bolju vuču – govori Bonoto. - Ne očekujemo da ćemo i dalje biti toliko brži na pravcima kao što smo bili. Shvatili smo da nam je pored toga neophodno i bolje prijanjanje, a to se posebno videlo na kraju sezone.
Ferari će svoje vozilo predstaviti među prvima - 11. februara. Ideja je da se osnovni automobil predstavi svetu pre intenzivnog niza testova.
Pogonska jedinica se u 2019. pokazala kao najbolja, čime je okončana dominacija Mercedesa u hibridnoj-turbo eri. Sve oči sada su uprte ka testiranju, a vreme će pokazati da li je Ferari spreman da vrati pehar u Maranelo.
(G.S.)
Video: Moćni Partizan ubacio 110 poena Splitu, briljirali Koprivica i Bošnjaković
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.