EKSKLUZIVNI INTERVJU: Berni Eklston, čovek koji vlada Formulom 1 više od 30 godina! (FOTO)
Berni Eklston s pune 82 godine ima više životne energije i entuzjazma nego trostruko, pa i četvorostruko mlađi ljudi u Formuli 1. Njegova odlučnost i smisao za posao uticali su da ovaj sport danas spada među najelitnije u svetu.
Godine nisu bitne. Bar tako misli Eklston, istinski šef Formule 1, najpoznatijeg i najelitnijeg automobilskog takmičenja današnjice. Čovek neverovatne životne enerigije, koji kroz padok i boksove prolazi tempom nimalo lakim za praćenje.
U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Eklston priča o svom čedu, čega se plaši u životu, procesu pred nemačkim sudovima, odnosno kako je od Formule 1 napravio tako unosan biznis.
Danas se dosta priča o bezbednosti u F1. Da li je ona na dovoljno visokom nivou ili treba uraditi još nešto?
- Ovo je sport, ali jedan od opasnijih. O tome treba da mislite pre nego što počnete da vozite. I uvek to treba da imate na umu, jer to je osnovni princip. Kad svi to shvate i prihvate, zapravo dolazimo do toga da je F1 veoma bezbedan sport.
Da li se nečega plašite?
- Ne postoji čovek koji se ničega ne plaši. No, ja nekih posebnih strahova nemam. Nisam spreman da ustuknem i popustim, pogotovo pred ucenama, ali sam spreman da učinim sve što je potrebno da zaštitim svoje interese.
A procesa pred nemačkim pravosudnim ogranima?
- Ne, ne plašim se. Imam svoje argumente i dokaze. Neka proces počne. Biće to zanimljivo.
Kada ste zapravo shvatili da je F1 ovako unosan biznis?
- Skoro svaki sport može da bude unosan posao ako mu pravilno pristupite. Potrebno je samo dobro postaviti sistem i pravila igre. Naravno, potrebna su i ulaganja, ali nakon nekog vremena posao kreće da se razvija ili propada. E sad, bitna je dobra procena i strategija.
Kako procenjujete dalja kretanja u F1 u svetlu globalne ekonomske situacije?
- Kada sam počinjao u F1, želja mi je bila samo da uspem sa svojim timom. Onda, kasnije, postavio sam novi cilj, da F1 bude uspešnija kao takmičenje. Sad želim da se ovaj sport još više proširi. Ako u Evropi nema sredstava ili interesa, moramo da pronađemo nova tržišta širom sveta. Ne treba zaobilaziti neke zemlje bez obzira na kritike koje dolaze iz pojedinih krugova.
Mislite na to da je F1 evropski sport?
- Da, između ostalog i to. F1 je globalni sport i tako treba da bude. Pogrešno je zatvarati se i pustiti da posao stagnira.
Kako ste uspeli da organizujete F1 tako dobro?
- U vreme kada sam ušao u ovaj sport, on je bio na prilično amaterskom nivou. Niko nije obraćao posebnu pažnju na samu organizaciju takmičenja, već su svi bili zainteresovani da njihovi bolidi pobeđuju. To nije bilo dobro ni za vozače, ali ni za timove, a pogotovo gledaoce. Shvatio sam da treba nešto preduzeti.
Ima li to veze s vašim pregovaračkim sposobnostima? Gotovo uvek uspete da zaključite posao.
- Verujte, ne znam. Svako od nas je talentovan za ponešto. Ja sam za ovaj posao, i to je to. Zapravo, suština je da se na vreme povlače pravi potezi, odnosno da osetite kada je trenutak za neku akciju.
Koga vidite kao svog naslednika?
- Ne razmišljam o tome. Još mogu da vodim ovaj posao. Kada to više ne bude slučaj, već će se naći neko da to radi. Mada, to onda više neće biti moj problem.
Da li ste već gledali novi film "Rush" Rona Hauarda o rivalstvu Laude i Hanta?
- Ne, ali ono što sam video izgleda veoma dobro. Jedva čekam da vidim kako je sve to ispalo.
Danas kao da nema takvih rivala?
- Možda ne baš takvih, ali postoje neka druga rivalstva. Pogledajte samo Fetela i Alonsa. Tu su i Raikonen i Hamilton. Dakle, ima vozača i materijala za nove priče.
Ko od tih vozača ima najveću harizmu, Kimi možda?
- Možda! Mada, Sebastijan je i dalje u naletu, mlad je i sposoban za još mnogo toga... A Fernando i Luis, svakako žele da ga dostignu i prestignu.
Gde su granice starosti vozača danas?
- Nema ih, odnosno sve dok ima licencu, to je OK. To znači da može da se takmiči.
Da li je to dobro za F1?
- Zašto da ne? Ne bih pravio razliku na mlade i stare vozače. Sve zavisi šta pokazuju na stazi. Kada sam imao 19 godina vozio sam sa Stirligom Mosom. I on je tada imao gotovo isto toliko, ali nas nisu smatrali premladim.
A gornja granica, s obzirom na to da danas u F1 praktično imamo tri generacije vozača?
- Mislite postoje oni veoma mladi, oni mladi i oni manje mladi. Recimo, nikad ne bih nazvao Fernada starim vozačem.
Zašto?
- Zato što bi ga to veoma uznemirilo. Pa, nije on star!
A u kojoj kategoriji bi bio Mihael Šumaher?
- U kategoriji šampiona! I to u svakom pogledu. Fetel i društvo se trude da ga sustignu, ali sedam šampionskih titula je zaista nešto posebno. No, da sačekamo i vidimo kako će se ova borba razivijati. Oni su tu negde, blizu polovine puta.
Šta očekujete od naredne sezone i novih pravila?
- Nova pravila, nova era... Novi motori? Za sada nemam ideju kako će sve to izgledati. Ne mogu ni da kritikujem, ni da hvalim bilo šta što je potpuna nepoznanica za sve. Najbolje je da sačekamo s procenama, ali biće to veliki izazov za konstruktore. Važno je samo da bude bezbedno i pouzdano, a onda dolaze trke.
Nove tehnologije, a potreban je i novi marketinški pristup. I sve treba da bude na najviše nivou. S obzirom na ovaj već dostignuti veoma visok, da li je moguće još nešto unapediti?
- Uvek ima prostora za poboljšanja. Kako sve napreduje tako se i menja, a samim tim se i stalno otvaraju nove mogućnosti. To vidimo i iz razvoja TV prenosa, koji su danas dosta drugačiji od onih nekada. Zato treba pratiti i koristiti sve mogućnosti koje savremene tehnologije pružaju i prilagođavati se. Treba biti dručiji, jer samo je tako moguće optati. Uostalom, želim da F1 uvek ostane na vrhu svih sportova!
(Telegraf.rs / TopSpeed.rs / Zoran Živkov)
Video: Vladan Milojević se obratio novinarima nakon dobijanja nagrade
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
nikola
Ovo je kapetan Dragan
Podelite komentar
beast from the east
Cerka ti je prva liga
Podelite komentar
Lud Zbujen
Sto da nema elana s tom kolicinom para svasta
Podelite komentar