SVE O MAKSU FERŠTAPENU: Tinejdžer koji će uskoro biti prvak sveta ima BOMBU od mame (FOTO)
Maks Emilijan Ferštapen je rođen 30. septembra 1997. godine u Haseltu, varoši koja se nalazi u pokrajini Limburg u belgijskoj regiji Flandriji.
Rođen je u automobilističkoj porodici.
Njegov otac je svima znani bivši vozač Formule 1 Jos Ferštapen, koji je vozio za Stjuart i Minardi, između ostalih; njegova majka, atraktivna Flamanka Sofija-Marija Kumpen, takmičila se u kartingu; njegov ujak, Antoni Kumpen, nadmetao se u trkama izdržljivosti i trenutno vozi "NASKAR Velen Euro seriju".
Maks je počeo sa kartingom kada je imao samo četiri i po godine, a takmičio se u prvenstvu za mini-juniore u pokrajini Limburg. 2006. godine je u klasi minimaks osvojio belgijski šampionat, a naredne je isto to uradio u holandskom šampionatu.
Nakon toga je osvojio i belgijsko prvenstvo u kartingu za kadete.
2009. godine postao je flamanski minimaks prvak, i belgijski KF5 prvak. Naredne sezone je ušao u međunarodne vode, u timu proizvođača kartova CRG, koji ga je angažovao da bi se za njih trkao na svetskim i evropskim šampionatima.
Na Svetskom kupu u klasi KF3 (od 12 do 15 godina) bio je drugi, iza iskusnijeg vozača Aleksandra Albona, kojeg je međutim pobedio na "WSK Euro seriji", a pobedio je i na "WSK Svetskoj seriji", gde je bio bolji od Rumuna Roberta Višojua.
Narednih godina ređale su se titule kao na traci, a sve je kulminiralo 2013. godine kada je u svojoj 15. osvojio Svetski KZ šampionat u klasi KZ1, najvišoj karting-kategoriji.
Te godine, 11. oktobra, Ferštapen je imao i prvo iskustvo u pravom trkačkom automobilu; desilo se to na stazi "Pembri", domu velškog automobilizma, gde je odvezao 160 krugova u okviru Formule Reno za tim "Baraci-Epsilon".
Sledila su testiranja u Formuli 3, a potom ponovo u Formuli Reno na stazi "Heres" (gde se vozila svojevremeno i Formula 1) kada je bio brži od starijih i iskusnijih Stejna Shothorsta i Meta Perija; slično je postigao i na stazi "Rikardo Tormo" u Valensiji.
Krajem januara 2014. godine takmičio se u "Floridskoj zimskoj seriji" koju organizuje "Ferarijeva vozačka akademija", institucija osnovana od strane Skuderije Ferari radi promovisanja mladih talenata.
Te sezone je Ferštapen vozio Formulu 3 za tim Van Amersfort Rejsing, završivši svoju prvu sezonu na trećem mestu. U avgustu je ušao u Red Bulov juniorski tim, mada je razmatrao i ponudu Mercedesa da uđe u njihov razvojni program.
Šest dana kasnije, potvrđeno je da će biti jedan od vozača Tora Rosa u narednoj sezoni Formule 1, pored Karlosa Sainsa Juniora, nakon što je Danil Kvjat prebačen u Red Bul. Izabrao je 33 kao svoj trkački broj.
2014. godine je tokom Velike nagrade Japana postao najmlađi vozač koji je participirao na nekom gran-priju u istoriji, pošto je u sklopu priprema za narednu sezonu vozio slobodni trening na stazi "Suzuka".
Njegov izbor da vozi pod holandskom zastavom je donekle kontroverzan i možda ilustruje dubinu podele između Flandrije i Valonije, dva osnovna belgijska regiona.
Otac mu je Holanđanin, a majka Flamanka; Flamanci su, da ne dužimo previše, isto što i Holanđani, samo što su rimokatolici: pričaju holandskim, i i jedni i drugi se grupno kroz istoriju nazivaju Nizozemcima. Maks kaže da se, uprkos belgijskom pasošu i odrastanju u Belgiji, odlučio na to jer je veći deo perioda dok se bavio kartingom proveo okružen Holanđanima u blizini granice ove dve zemlje, što zvuči kao zgodno opravdanje.
Tokom svog debija na Velikoj nagradi Australije, postao je najmlađi vozač Formule 1 u istoriji koji je vozio takmičarski deo nekog gran-prija: imao je samo 17 godina i 166 dana. Time je oborio Algersuarijev rekord za više od dve godine.
I ne samo to: već u toj prvoj trci imao je u rukama bodovnu poziciju, ali je morao da odustane zbog kvara motora.
Na sledećoj trci u Maleziji osvojio je šesto mesto na treningu, i sedmo u trci, čime je osvojio svoje prve bodove (imao je 17 godina i 180 dana) i postao najmlađi vozač u istoriji Formule 1 kojem je to pošlo za rukom.
Bez bodova je ostao u Kini zbog kvara motora u poslednjem krugu, u Bahreinu zbog elektronike, dok je u Španiji bio 11.
Tokom trke za Veliku nagradu Monaka, Ferštapen se pri velikoj brzini sudario sa Romanom Grožanom i izleteo sa staze. Kažnjen je, a Felipe Masa ga je nazvao "opasnim"; no, nije dugo morao da čeka na odgovor malog Maksa, pošto ovaj ukazao da je i sam Felipe učestvovao u identičnom incidentu na Velikoj nagradi Kanade godinu dana ranije.
Njegov najbolji rezultat 2015. godine je bio u Mađarskoj, gde je bio četvrti; isti rezultat je ponovio na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država.
Na kraju sezone, od FIA je primio tri nagrade: za rukija godine, ličnost godine i akciju godine; ovo poslednje se odnosilo na preticanje Felipea Nasra tokom trke za Veliku nagrade Belgije na Spa-Frankoršamu, u krivini Blanšimon.
Ovu sezonu, Ferštapen je počeo u ekipi Toro Roso, zajedno sa Sainsom. Veliku nagradu Australije je počeo na petom mestu, gde je imao problem sa preticanjem svog kolege iz tima, pa je završio na desetom mestu. U Bahreinu je bio šesti.
Nakon Velike nagrade Rusije, Red Bul je objavio da će Ferštapen zauzeti mesto Danila Kvjata za Gran pri Španije, dok će se Rus vratiti u Toro Roso. Ovo je iznenadilo sve, ali je Kristijan Horner to objasnio rečima da je "Maks dokazao da je vrhunski mladi talenat", da je njegov učinak u Toro Rosu bio "izvanredan" i da su oni "zadovoljni što mogu da mu pruže mogućnost da vozi za Red Bul".
Maks je na treningu bio četvrti, a već u prvom krugu trke obreo se na drugom mestu, iza svog timskog kolege Danijela Rikarda, nakon što su Niko Rozberg i Luis Hamilton jedan drugog izbacili sa staze.
Ferštapen je preuzeo vođstvo jer je samo dva puta išao u pit-stop, za razliku od Rikarda koji je išao tri puta; uspešno je odoleo svakom napadu Kimija Raikonena u Ferariju i došao do svoje prve pobede u Formuli 1.
Tom pobedom, na stazi "Barselona-Katalunja" za Veliku nagradu Španije, postao je najmlađi pobednik nekog gran-prija u Formuli 1 u istoriji, skinuvši sa tog trona Sebastijana Fetela kojem je to pošlo za rukom kada je imao 18 godina i 227 dana.
Takođe, tokom te trke je postao i najmlađi vozač F1 koji je vodio krug na gran-priju i najmlađi koji je osigurao podijum.
Uzgred budi rečeno, Maks Ferštapen se nadmetao u šampionatu Formule 1 čitavih pola godine pre nego što je zvanično dobio vozačku dozvolu.
Živi u Monaku od oktobra 2015. Kaže da nije zbog niskog poreza, jer mu se plata svejedno nije promenila u međuvremenu. Možda je zbog glamura.
(O. Š.)
Video: Košarkaši Partizana i Ostoja potpisali bure rakije: Deluje bizarno, a krije se fenomenalna stvar
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Vaše ime
Kakva crna bomba. Haos.
Podelite komentar
Putin
Pravite gresku u izgovaranju njegovog prezimena, on se preziva " VERSTAPEN", a ne Ferstapen. Isto tako se pravi greska u izgovaranju fudbalskog kluba "ZWOLE", a ne Cvole kao sto ga nasi sportski "strucnjaci izgovaraju. U Holandskom jeziku se slovo "Z" izgovara isto tako, a ne kao u Nemackoj. Isto tako se njegov otac zove "JOS VERSTAPEN", a ne kao sto vi pisete "S (sh). Ovo znaju svi koji zive i rade u Holandiji.
Podelite komentar
Mirko
Super, tri puta "Ura" za njega, nego sta je sa mamom?
Podelite komentar