ČUDO TEHNOLOGIJE: Predstavljamo volan na bolidu Formule 1 (VIDEO)

  • 1

Upravljač bolida Formule 1, načičkan dugmadima, prekidačima, displejima i drugim čudima tehnologije, spada u jednu od najkompleksnijih naprava, ali i najvećih nepoznanica za prosečnog gledaoca najbržeg cirkusa na svetu.

Osim činjenice da košta koliko i dobar automobil sa ful opremom i da izgleda više kao kontrolna tabla na letelici iz "Ratova zvezda", ili bar na Mister Noovom pajperu, nego kao upravljač "zemaljskog vozila", po osnovnoj funkciji ne razlikuje se od volana na vašem "jugiću".

Na slici je volan Zaubera, ali razlike u izgledu upravljača svih ostalih ekipa su kozmetičke. Funkcije, pa čak i raspored pojedinih dugmadi i prekidača, uglavnom su isti na volanima svih ostalih timova.

Dugme  Funkcija
1  postavlja menjač u neutralan položaj
2  oslobađa tečnost iz boce za piće
3  aktivira KERS
4  smanjuje podešenu vrednost multifunkcionalnog prekidača (vidi 22)
5  aktivira dodatni rezervoar za ulje
6  podešava diferencijal za ulazak u krivinu
7  punjenje KERS-a
8  potvrđuje promenu podešavanja i šalje potvrdan odgovor u boks ako je radio u kvaru
9  podešava diferencijal za punu krivinu
10  prijavljuje problem telemetriji i šalje odrečan odgovor u boks ako je radio u kvaru
11  podešava diferencijal za izlazak iz krivine
12  uključuje limiter brzine u boksu
13  automatski pronalazi pravi položaj kvačila
14  aktivira DRS
15  radio
16  povećava podešenu vrednost multifunkcionalnog prekidača (vidi 22)
17  kontroliše osetljivost pedale gasa
18  potenciometar za kontrolu oslobađanja KERS-a
19  koristi se kad radio nije u funkciji da najavi ekipi dolazak vozača u boks
20  kontrola broja obrtaja motora
21  elektronski balansira gume
22  multifunkcionalni prekidač za kontrolu raznih postavki. Vozač skoro nikad ne dira ovaj prekidač, umesto  toga parametre podešava pomoću  dugmadi 4 (-) i 16 (+)
23  displej - gornje lampice pokazuju broj obrtaja, lampice levo i desno obaveštavaju da je istaknuta zastava i koja, srednji displej pokazuje u kom  stepenu prenosa je vozilo, levi brzinu i sektor staze, a desni vrednosti podešene na prekidaču broj 22

 

 

Papučice sa zadnje strane volana

Pored ovih komandi, postoje i papučice na zadnjoj strani volana, koje se ne vide, a uz pomoć kojih piloti podešavaju stepen prenosa motora.

Leva

papučica

gasa

 smanjuje brzinu za jedan stepen prenosa
Desna

papučica

gasa

 povećava brzinu za jedan stepen prenosa
Donje papučice      kvačilo

 

Pogledajte kako je vozač Mercedesa Niko Rozberg objasnio funkcije na volanu svog klupskog druga Mihaela Šumahera.

O. Mrkić

Video: Elzan Bibić odbranio titulu i pobedio na Petom beogradskom polumaratonu!

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA