SKUP IZOSTANAK: Srbija zbog neigranja na Mundijalu ostala bez 15 miliona evra!

  • 11

Činjenica da propuštamo drugo veliko fudbalsko takmičenje, koje mesec i više dana zaokupira ceo svet, znači i da je Srbija ostala bez dosta novca koji je mogla da inkasira.

Naši fudbaleri su propustili priliku da finansijski pomognu domaći savez tvrdi autor teksta u nedeljnom časopisu Akter.

Tekst iz pomenutog magazina prenosimo u celosti.

Relevantne procene ukazuju da su poslednja tri Mundijala imala pozitivan ekonomski uticaj na zemlje domaćine. Pre 12 godina dobit je iznosila devet milijardi dolara za Japan i Koreju, Nemačka je 2006. zaradila 12 milijardi, dok je neto prihod za Južnu Afriku bio pet milijardi dolara. Procene pozitivnog ekonomskog uticaja na Brazil kreću se od tri do 14 milijardi dolara.

Optimistične studije ukazuju da će Mundijal uticati na prirast BDP-a Brazila za skoro 30 milijardi dolara između 2010. i 2014, da će se generisati 3,6 miliona novih radnih mesta godišnje, dok će dodatni poreski prihodi iznositi osam milijardi dolara. Osim toga, zemlju fudbala i kafe do kraja Mundijala trebalo bi da poseti 3,7 miliona turista, čija će prosečna potrošnja biti 2488 dolara.

Međutim, rejting agencija „Moody’s“ predviđa da će ekonomski efekti za Brazil biti prolazni. Izgubljeni radni dani i manje biznisa tokom Mundijala smanjiće koristi od poslova kreiranih zahvaljujući svetskom prvenstvu, te prihodima od turizma. Ukupno, Mundijal će kreirati samo 0,4% BDP-a tokom naredne decenije. Oko 11 milijardi dolara investicija za stadione, aerodrome i drugu infrastrukturu čini tek 0,7% ukupno planiranih investicija u Brazilu tokom druge decenije 21. veka.

POZITIVNI EFEKTI ZA TRGOVINU

Mundijal je bacio i novo svetlo na ekonomsku i socijalnu podeljenost brazilskog društva. Demonstranti u Sao Paolu i Rio de Žaneiru ogorčeni su visokim troškovima organizacije Svetskog kupa i korupcijom koja je s tim povezana. Oni su se zalagali za ulaganja u školstvo, bolnice, infrastrukturu, umesto u izgradnju stadiona koji će, kako tvrde, posle prvenstva sveta ostati prazni. Kao primer najčešće se navodi luksuzni stadion u glavnom gradu Amazonije Manausu, koji ima klubove tek u četvrtoj nacionalnoj ligi.

Svetsko prvenstvo u fudbalu ima pozitivne efekte i na učesnike. Oni dobijaju novac na osnovu učešća, osvojenih bodova, marketinga, prava TV prenosa...

Srbija nije otišla na Evropsko prvenstvo 2012. i samo zato je izgubila osam miliona evra. Da se naša reprezentacija plasirana za Mundijal, naš fudbalski Savez bi inkasirao i šest miliona evra na osnovu marketinga, TV prava, ali i osvojenih bodova.

Sve u svemu, Srbija je zbog izostanka sa Svetskog prvenstva ove godine direktno ostala bez oko 15 miliona evra. Indirektno je izgubila mnogo više, jer pored ostalog plasman reprezentacije generiše i uspeh domaćeg fudbala, pa izostanak sa tog takmičenja povlači i gubitak potencijalnih sponzora, ali i povoljnih kredita.

Nagradni fond FIFA za učesnike Svetskog prvenstva iznosi 422 miliona evra. Reprezentacija koja takmičenje završi u grupi dobiće 5,8 miliona evra, dok bi plasman u osminu finala doneo 6,6 miliona evra, te ulazak u četvrtfinale 10,2 miliona evra. Srbija je realno mogla da očekuje prolazak grupne faze.

Fond za klubove iz kojih dolaze igrači od 50 miliona evra malo bi značio za Srbiju, čiji praktično svi igrači nisu iz domaće lige.

Svetsko prvenstvo u fudbalu utiče i na porast robnog uvoza, pre svega televizijskih uređaja. Ono što je mnogo skuplje jesu usluge turističkih agencija, to jest putovanje navijača u Brazil.

Podsticaj za trgovinu

Da smo se plasirali za to takmičenje, prosečan turistički aranžman bi bio oko 2000 evra. U tu sumu nisu uračunati troškovi za ulaznice, aerodromske takse i zdravstveno osiguranje.

Kako bi se učešćem naše reprezentacije promovisala i Srbija, to bi se pozitivno odrazilo na privlačenje stranih turista.

Ipak, Mundijal će podstaći domaću trgovinu. Kako kod nas nisu rađena takva istraživanja, to se može zaključiti na osnovu podataka drugih država.

Tokom Svetskog prvenstva 2006. godine britanska maloprodaja registrovala je dodatni rast prometa od dve milijarde dolara usled povećane prodaje piva, pića, raznih rekvizita, televizora…

S obzirom na to, može se očekivati da i domaći trgovinski lanci tokom druge polovine juna i početkom jula zabeleže rast prometa.

Ipak, čini se da su najzadovoljniji ljudi iz FIFA i njihovi komercijalni partneri. Na svetskom prvenstvu u Južnoj Africi pre četiri godine „Adidas“ je prodao šest miliona fudbalskih dresova, dok je „Visa World Cup YouTube“ kanal bio gledan čak 7,5 miliona puta.

Sportske vesti iz zemlje i sveta možete pratiti i na našoj Fejsbuk stranici Telegraf.rs!

Takode nas možete pratiti i na našem Tviter nalogu @TelegrafSport

(Dr Goran Nikolić/Telegraf.rs)

Video: Željko poslao apel Grobarima pred meč sa Žalgirisom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Nislijka

    24. jun 2014 | 20:46

    Srbija i tako taj novac ne bi videla, pokralo bi se to na brzinu.

  • Kraducko

    24. jun 2014 | 20:35

    Nije Srbija ostala bez tih miliona, vec srpski politicari koji bi rado strpali tu lovu u dzep.

  • Talicni Tom

    24. jun 2014 | 21:23

    Zar predsednik fudbalskog saveza jos sedi u fotelji?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA