Zašto avioni izbegavaju da lete preko Tihog okeana?
Piloti uglavnom preferiraju rute sa što više aerodroma
Ako posmatramo kartu ili globus, deluje nam logično da se iz Severne Amerike u Aziju leti preko Tihog okeana, zato što je najbrži put.
Ipak avio-kompanije se trude da što više skrate, ili čak u potpunosti izbbegnu put koji avion provodi iznad Pacifika.
Obično lete severno do Aljaske, preko Beringskog mora pa do Azije. Zašto se izbegava, naizgled, najkraći put?
Problemi sa avionom
Prvi razlog deluje logično, Tihi okean jeste najveći, a ukoliko bi došlo do bilo kakvog problema sa avionom on ne može da sleti na kopno. Ruku na srce, ni Aljaska ne obiluje ni međunarodnim aerodromima, ali sletanje na puste zamrzmnute livade Aljaske deluje kao daleko bolja opcija od sletanja u okean.
Piloti uglavnom preferiraju rute sa što više aerodroma. Broj padova aviona je zanemarljiv u poređenju sa brojem aviona koji svakodnevno poleću i sleću sa svih svetskih aerodroma, ali teško je zamisliti nešto strašnije od kvara motora na 10 000 metara iznad Tihog okeana.
Iako se često ističe da je bezbednost apsolutni prioritet prilikom letenja, ne treba zaboraviti da su avio-kompanije izuzetno unosan posao, a cilj svake kompanije je prevoz putnika na najkraćoj mogućoj ruti, u što kraćem vremenu i maksimalna ušteda novca. To je razlog zašto su odabrane rute uvek najkraće moguće, osim za izbegavanje određenih prirodnih katastrofa.
Prava udaljenost
Na karti deluje da je relativno kratak put stići iz Amerike u Aziju preko Tihog okeana. Međutim, treba uzeti u obzir zakrivljenost Zemlje. Ako pogledamo istu udaljenost na globusu, koja vernije prikazuje stvarne udaljenosti između tačaka na Zemlji, ispostavićese da je udaljenost mnogo veća.
Vremenske katastrofe
Pri preletu velikih vodenih površina postoji velika verovatnoća prolaska kroz vremensku katastrofu. Avioni će relativno lako savladati tropske oluje i neke vrste uragana, ali groma je posebno opasna. Avionima se savetuje da ih definitivno zaobiđu umesto da prolaze kroz njih ili iznad njih. U današnje vreme prava je retkost da se avioni sruše zbog lošeg vremena, ali jake turbulencije mogu izazvati paniku i nemir među putnicima.
Pri izboru rute leta takođe je važno uzeti u obzir vazdušne struje. Oni se formiraju u troposferi, najnižem sloju Zemljine atmosfere. U tom sloju nastaje većina vremenskih neprilika. Troposfera se graniči sa stratosferom.
Letenje u pravcu vazdušne struje može znatno skratiti let, a letenje u suprotnom smeru od struje može ga znatno usporiti, piše portal "Nezavisne.com".
Naravno u nekim slučajevnima je neizbežno putovanje preko Tihog okeana, na primer na putu iz Amerike ka Australiji.
(Telegraf.rs)
Video: Vučić: Vozom Beograd - Budimpešta od marta 2026. godine za 2 45 minuta
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Mrcke
Ravna zemlja, eto zasto.
Podelite komentar