U kotlini srednje Kolubare, na levoj obali reke, nalazi se Lajkovac, varoš koja je postala prepoznatljiva prolaskom prvog voza, popularnog „Ćire“.
Pre više od jednog veka, 1908. godine Lajkovac je bio određen za železničku stanicu uzanog koloseka Obrenovac – Valjevo.
Ubrzo je postao najveća železnička stanica i najveća raskrsnica uzanih pruga na našim prostorima. Stanica je imala 49 skretnica i 41 kolosek.
Ujedno, Lajkovac je bio „Jugoslavija u malom“, jer su ovde živeli železničari iz svih krajeva Jugoslavije. Istorijski izvori navode da je sa železničkom prugom u Lajkovac stiglo čak 25 nacija.
Na stanici koja je opevana i u čuvenoj pesmi „Ide Mile lajkovačkom prugom“ voz se zadržavao tačno osam minuta, koliko je bilo potrebno da se zamene lokomotive. Putnici su to vreme koristili da se u čuvenoj staničnoj restoraciji okrepe burekom koji je spravljao još čuveniji majstor Dragan.
Poslednji „Ćira“ sa stanice Lajkovac prema Čačku uskom prugom otišao je 31. decembra 1969. godine. Do tada, u Lajkovcu je radilo čak 1.500 železničara.
Danas, železnička stanica Lajkovac je prolazna stanica na pruzi Beograd – Bar, ali slavna železnička istorija ove varoši živi u srcima svih onih koje je uspavljivao pisak lokomotive i koji su odrasli na „železničarskom hlebu sa sedam kora“...
Foto: Ivan Strahinić
Video: Nezapamćeno: Srpski voz dostigao rekordnih 201.5 km/h
(Telegraf.rs)
Video: IN MEMORIAM: Dragan Marković Palma
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Vesna
Uspomene...
Podelite komentar