Kako su avio-kompanije morale da prilagode poslovanje zbog pandemije korona virusa
Pandemija korona virusa uticala je na praktično svaki aspekt našeg života. Međutim, čini se da je putnička industrija bila najviše pogođena novonastalom situacijom.
Kakve je sve promene putnička avio-industrija morala da pretrpi usled pandemije znaju i zaposleni, ali i oni koji su navikli da na svako putovanje idu avionom. Ove godine to je izgledalo potpuno drugačije.
Neki noviteti koji su uvedeni sticajem okolnosti pokazali su se kao dobri, a neke će zaposleni u avionskoj putničkoj industriji želeti da što pre zaborave.
1. Desetkovan broj putnika
Američka Uprava za bezbednost saobraćaja zabeležila je smanjenje broja ljudi za 96% kroz kontrolne punktove u aprilu. Međutim, stručnjaci veruju da će se avionska putovanja vratiti u normalu.
- Mislim da bi leto 2021. moglo da bude najveća sezona putovanja koju smo imali proteklih decenija - rekao je za Insajder Skot Kiz, osnivač "Skotovih jeftinih letova" i glavni stručnjak za letove.
2. Blokiranje srednjeg sedišta
Iako je na mnogim letovima kapacitet bio smanjen, a zbog održavanja fizičke distance srednja sedišta su na mnogim letovima bila prazna, ovo bi uskoro moglo da bude stvar prošlosti. Do januara 2021. samo Delta će, prema do sada raspoloživim podacima, nastaviti da blokira srednja sedišta.
3. Maske na letovima
Trenutno sve avio-kompanije zahtevaju od putnika da nose maske. U skladu sa Centrima za kontrolu i prevenciju bolesti, na letovima širom SAD to važi za svakoga ko je stariji od 2 godine.
Neki stručnjaci smatraju da će maske verovatno ostati čak i kad vakcine protiv kovida-19 postanu široko dostupne.
4. Kupovina avionskih karata
Pre pandemije, taksa za zamenu karata je bila obaveza, ali sada, kada avio-kompanije shvataju da je planiranje unapred usred promenljivih mera putovanja teško, većina je počela da se odriče tih naknada. Iako su se neke avio-kompanije odrekle ovih naknada do sledeće godine, druge su ih otkazale na neodređeno vreme.
5. Da li će karte poskupeti?
Kako je u aprilu objavio CNN, rukovodioci avio-kompanija očekuju manje letova i smanjenje potražnje "u dogledno vreme", što bi značilo i manje radne snage, kao i ređe letove na određenim linijama da bi kapaciteti bili popunjeni. A čim su kapaciteti manji, to povlači za sobom i veće cene avio-karata.
- Putnici će imati manji izbor avio-kompanija, vremena leta i dostupnih ruta. Sve to navodi da će putnici platiti više - piše Kris Isidor za CNN.
Ipak, ostaje da se vidi da li će se ova procena ispostaviti kao tačna.
6. Povraćaj novca putnicima
Početkom pandemije, avio-kompanije se nisu naročito dobro snalazile, pokušavajući da spreče kupce da dobiju povraćaj novca. Takođe, neke od njih nudile su putnicima da uzmu vaučere umesto povraćaja novca. U SAD je ova situacija prilično jednostavno rešena - Ministarstvo saobraćaja 3. aprila saopštilo je da su avio-kompanije dužne da putnicima koji nisu ostvarili plaćene letove vrate novac.
Nakon ovoga, pozivajući se na podatke iz Američkog indeksa zadovoljnih kupaca (ACSI), korisnici usluga avio-kompanija u 2020. u SAD bili su znatno zadovoljniji nego prethodnih godina.
7. Obroci u avionu
Da bi smanjili interakciju posade i putnika, većina avio-kompanija je smanjila broj obroka tokom leta ili ih je u potpunosti eliminisala. Neke avio-kompanije su odlučile da putnicima ponude unapred upakovane obroke. Glavni razlog je činjenica da bi kolica za hranu i piće mogla da budu na udaru klica - ako bi neko zaražen kašljao ili glasno govorio, na kolicima bi mogao da ostavi kapljice s virusom.
S druge strane, mnogi putnici koji paze na zdravlje već nose svoju hranu, kao i putnici koji žele da uštede novac (budući da su obroci uključeni u ekonomske klase sve ređi).
Da li će obroci u avionu preživeti pandemiju, ostaje da se vidi.
8. Tač tehnologija u porastu
Aerodromi su već prihvatili bežičnu tehnologiju u pokušaju da pojednostave ukrcavanje i pretpostavka je da će se ovaj trend nastaviti.
Etihad u Abu Dabiju već isprobava beskontaktne kioske koji mogu prijaviti putnike i testirati njihovo zdravlje, a biometrijski postupak prijave, zasnovan na prepoznavanju lica već je raširen na terminalima sa međunarodnim rutama.
Ideja kompanije je da na javnim prostorima budu postavljeni i posebni kiosci koji mogu da mere temperaturu putnicima, verifikuju njihov identitet i odmah prenose rezultate pomoću prepoznavanja lica.
9. Digitalni zdravstveni pasoši
Digitalni zdravstveni pasoši su mobilne aplikacije koje omogućavaju putnicima da na siguran i šifrovan način prenesu dokaze o vakcinaciji i rezultatima testa na korona virus.
CommonPass dizajniran je da uspostavi zajednički međunarodni standard za zdravstvene podatke - od laboratorijskih rezultata do evidencije o vakcinaciji - i može pružiti avio-kompanijama, graničnim kontrolama i vladama rezultate testova i zdravstvene informacije putnika putem personalizovanih QR kodova. Aplikacija je i dalje u fazi testiranja.
Kao i CommonPass, i IATA je u završnoj fazi razvoja sopstvenog digitalnog pasoša, nazvanog IATA Travel Pass, koji bi, kako najavljuju, trebalo da bude dostupan u narednih nekoliko meseci.
10. Bolja higijena
Avioni i aerodromi su čistiji nego ikada zahvaljujući pojačanim protokolima dezinfekcije, a neki stručnjaci kažu da se to neće uskoro promeniti.
To je, uostalom, jedna od dobrih stvari koju je pandemija donela. Pretpostavlja se da će ljudi i u budućnosti više pažnje posvećivati čistoći.
Video: Jedini avion u kojem možete da sedite u biznis klasi svaki dan, bez testa na koronu
(Telegraf.rs)
Video: Mesečni horoskop za decembar Aleksandre Bjeljac
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.