Evo zašto ne možete očekivati da će vam turističke agencije vratiti pun iznos uplaćenog putovanja

 ≫ 
  • 7
Korona virus, putovanja, avion Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

Globalna epidemija korona virusa napravila je pravu pometnju u turističkoj industriji. Putovanja se naširoko otkazuju, a otkako se virus proširio po celoj Evropi, gotovo da niko ni u Srbiji ne uplaćuje putovanja, što turističke agencije stavlja u veliki problem.

Osim toga, mnogi žele povraćaj novca za putovanja koja su uplatili za Uskrs i 1. maj.

Razgovarali smo sa Aleksandrom Seničićem direktorom Jute koji priznaje da je trenutna situacija zadala ozbiljan udarac agencijama.

- Svašta može da se desi, a mi to ne možemo ni da predvidimo. Do skoro je bilo relaksirano jer se ticalo samo putovanja u Itlaiju, pa se nekako izlazilo u susret putnicima i agencije su to uspevale da hendluju. Sada već ulazimo u niz ozbiljnih problema. Jedan su ova đačka putovanja koja smo načelno dogovorili da se sva odlože. Ništa se nije otkazivalo, dakle odlažemo s obzirom na to da do kraja juna traje školska godina, pa ima vremena da se i realizuju. Najveći deo novčanih sredstava je prebačen još prošle godine svim tim partnerima i oni su, naravno, u problemu zbog cele ove situacije, pa ni ne mogu da vrše povraćaje. Zato je to sve odloženo i tu nekih većih problema, uprkos pritiscima roditelja - nema.

Veći problem agencijama predstavljaju putovanja koja su bila planirala za udarne termine - Uskrs i 1. maj.

- Putovanja se otkazuju iz prostog razloga što su ljudi uplašeni od cele ove situacije. Imam utisak da je to manje zbog toga da će biti zaraženi, nego više zbog toga da ih ne zakači negde, pa da moraju da ostaju u karantinu 14 dana.

A šta je sa ljudima koji traže po svaku cenu povraćaj novca za putovanja koja su planirali bilo gde u svetu?

- To je problem. U ovom trenutku, osim Italije nigde u Evropi nije proglašena nikakva vanredna situacija, nikakva pandemija, pa nemamo formalno-pravni razlog da od našeg partnera iz Evrope tražimo povraćaj, pogotovo u velikim gradovima u kojima ima veliki broj turista. Oni se isključivo pridržavaju ugovora koji imamo, veliki deo plaćamo unapred, pa imamo još veći problem da vratimo te pare nazad. Najveći broj hotelijera i prevoznika ne vrši povraćaj novca.

Prema njegovim rečima, agencije imaju mogućnost i pravo da naplate sve troškove organizacije putovanja, ali ne ide ni u prilog putniku da mu se odbiju troškovi koje je agencija imala zbog njega.

- Zato se nalazi idealan model, a to je ili zamena nekih termina ili eventualno prebacivanje na neke druge destinacija. Pokušavamo da ne stavljamo agencije pred svršen čin.

Srećom, leto nije tako blizu, pa još uvek nema otkaza putovanja uprkos tome što su ljudi uveliko dali avanse. Međutim, novih uplata za letovanja nema.

- Treba apelovati na ljude da budu racionalni jer su avansi za letovanja dati već uveliko i treba biti stprljiv. Mogući su razni scenariji. Ako bude bilo velikih otkaza, izaći ćemo u susret putnicima, ali razmatramo i razne druge mogućnosti jer će biti problema s tekućom likvidnošću agencija. Niko ne uplaćuje putovanja. Mi trenutno nemamo nikakve prihode. Može da dođe do velikog broja otpuštanja radnika ukoliko se nastavi ova situacija u dužem vremenskom periodu. Apelujemo samo na ljude da budu u kontaktu sa agencijama, da u dogovoru s agencijama traže najbolji mogući model. Ali, niko ovde neće zloupotrebiti ovu situaciju, samo moramo da imamo neku saglasnost, dobru volju i razumevanje da će u ovom trenutku pritisak da se vrati novac dovesti u još veći problem agencije, ali i nas same. Mislim da to nije dobar način…

S druge strane, s avio-kompanijama ništa novo. Dok dozvoljavaju određene izmene kada su putovanja u Italiju u pitanju, na povraćaj novca zaboravite.

- Avio-kompanije su najjači lobi na svetu. I u najnormalnijim uslovima avio-kompanije ne dozvoljavaju promenu ničega. Tako se ponašaju i sada. Sada za Italiju su svi počeli da dozvoljavaju izmene, ali kada je reč o drugim destinacijama ne žele da vraćaju novac. I to je globalni problem, nije samo naš. I veliki broj hotelijera na isti način funkcioniše - zaključio je u razgovoru za "Telegraf" direktor Jute Aleksandar Seničić.

Video: Šta kažu putnici koji ulaze u Srbiju preko Horgoša, kakava je kontrola?

(Tara Tomović/Telegraf.rs)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pravnik

    11. mart 2020 | 16:15

    Hoce hoce ceo i to sa kamatom ima da se ceramo do strazbur ! Znaju dobro te iste agencije kako su sa pojedinim od nas prosle koji nismo polupismeni kako oni misle.

  • Dr. Kefalo

    11. mart 2020 | 16:08

    Sram vas bilo. Kako to mislite da nece biti vracen novac? Sa kojim pravom sme bilo ko da zadrzi tuđ novac, a da mu se ne izvrsi usluga koja je plaćena?

  • Mm

    11. mart 2020 | 23:08

    Koliko ja znam pandemija je proglasena. Znaci da novac treba biti vracen?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA