Aja Jung: Mihail Barišnjikov je moj oštar kritičar i prijatelj

A. N.
A. N.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Umetnička direktorka Beogradskog festivala igre (BFI) Aja Jung izjavila je da se BFI "hrabro, a nesvesno" kalendarski nametnuo kao prvi veliki festival umetničke igre u godini.

"Nakon nas je i Monpelje, Lion, Venecijansko bijenale i različiti festivali koji se dogode tokom godine, koji ponove neke od naslova koje smo mi već videli u martu i aprilu što je posebna pozicija", rekla je Jung Tanjugu.

BFI je nedavno otvorila predstava "Bejtna" libanskog koreografa Omara Ražiha u bioskopu "Balkan", a sledila je izraelska trupa Vertigo, koju vodi Noa Verthajm (Wertheim), sa komadom "Mana" u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Jung je istakla da "Mana" "govori o svetlosti i o nadi koja nam je u ovom vremenu veoma potrebna."

Priznavši da je bila skeptična da li festival mogu otvoriti predstave iz Libana i Izraela, Jung je dodala da je komunicirajući sa Ražihom i Verthajm shvatila da obe predstave govore “jezikom svoje igre i umetnosti”.

Prema njenim rečima, iz toga je i nastao slogan 22. BFI “We Speak Dance”.

"Decenijama unazad igra ima moć da u svojoj rečitosti menja dramski teatar. To nije neka naša lokalna konstatacija, jer u svetu vidite da u prestonicama kao što je Pariz, London i Njujork sve više ima pozorišta koje neguju isključivo pokret", ocenila je Jung.

Navevši da je organizacija BFI složen proces, Jung je podsetila da je festival počeo kao mali eksperiment, a gradeći "publiku, poverenje i očekivanja", postali su mejnstrim - "nešto o čemu svaki eksperiment sanja".

"BFI je doveo ono najrelevantnije na svetskoj sceni pred našu publiku, a naše gradove učinio važne onima kojima do tada to u biografiji možda ništa nije značilo da nastupe u našoj zemlji", istakla je Jung.

Prema njenim rečima, BFI je važan publici u Srbiji, a postao je i umetnicima važna referenca u biografiji, pošto o njemu pišu veliki magazini koji se bave baletom, savremenom igrom i teatrom, u Milanu, Parizu i u svetu.

"Danas zaista bude po nekoliko strana, budu najave, budu izveštaji, kritičari koji će doći, premijere koje će se desiti na festivalu", rekla je direktorka BFI.

Podsetivši da je za današnji uspeh BFI zaslužna i biografija festivala, Jung je upozorila da "ne možete vi dovesti Njujork siti balet tako što ih pozovete telefonom preko njihove blagajne i pitate da li bi svratili u Beograd?"

Prema njenim rečima, tokom 22 godine festivala gostovali su mnogi važni umetnici, poput čuvenog baletskog umentika Mihaila Baršnjikova.

Jung je rekla da joj je Barišnjikov "oštri kritičar i prijatelj", dok je Rikardo Muti je "učinio da balet Milanske skale 2008. godine dođe u Beograd i da učini jedan važan zaokret u istoriji tog festivala".

"Tu je i Izabela Roselini koja je nedavno bila deo BFI, a nije iz sveta igre. Tako da vremenom ti ljudi koji postaju ambasadori festivala I njihovo mišljenje nam postaje važno", naglasila je Jung.

Govoreći o osporavanjima BFI, Jung je rekla da je "da nema tog šuma možda festival ne bi tako rastao".

"On je jednim delom rastao iz tog inata i to je bilo neko gorivo. Izazivao je pažnju. Kad su svi zadovoljni onda to možda znači da možda to što radite i nije kako treba", rekla je Jung.

Naglasivši da ne vidi da negativan odnos prati njene kolege direktore festivala i baletskih škola u Italiji i Grčkoj, Jung je dodala da se kod nas "neka mržnja preliva kroz društvene mreže i prosto postoji u našem narodu".

"Možda bi bili bolji svi da malo više volimo uspeh", ocenila je Jung.

Na festivalu koji traje do 15. aprila u Beogradu, Novom Sadu i Subotici, gostovaće, ,eđu brojnim izvođačima je i japanski koreograf Saburo Tešigavara 27. marta u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

Balet Grčke nacionalne opere imaće svetsku premijeru "Zlatnog doba" 12. aprila u Srpskom narodnom pozorištu, a Jung je naglasila da će ta predstava privući brojne producente i svetske medije poput Njujork tajmsa.

"To je jedna vrsta džuboksa u smislu stilova u igri i u muzici 20. i 21. veka", objasnila je Jung.

Govoreći o nedavnom postavljenju za direktora Baleta SNP-a, Jung je istakla da je odranije sarađivala sa tom kućom pošto je njihova scena, uz Sava centar, prava pozorišna scena "ogromnog gabarita" koja može prihvatiti velike i važne produkcije.

"Poziv je bio za mene nešto što me je uvelo u duboko razmišljanje da li to želim, mogu, hoću, imam li dovoljno vremena. Sa druge strane sam to prihvatila kao neku vrstu mogućnosti da zajedno nešto uradimo i promenimo repertoar", navela je Jung.

Došavši sa željom da unese neke novine, koreografe i pedagoge iz sveta, Jung je priznala da posle nekoliko meseci ne može reći da nije zadovoljna, iako se sve dešava u vrlo komplikovanom periodu.

"Otkazivanja mnogih predstava, mnogo puta se štrajkovalo, mnogo puta je sve stalo, mnogo puta smo mi morali da otkažemo neke predstave ali učinili smo da dođu pedagozi, koreografi, da odigramo našu prvu premijeru", podsetila je Jung.

Njena prva premijera kao direktorke Baleta su bile nedavno koreografije Icika Galilija Iz Izraela i Enrika Morelija, koji su "uradili dva savršena komada za gotovo celi igrajući ansambl Baleta SNP-a".

Prema njenim rečima, ta predstava "Pričaj mi o ljubavi" će omogućiti da oslobođeni velikih scenografija koje su uvek pratile baletske komade SNP-a malo izađu iz matićne kuće i Novog Sada, i krenu u gostovanja.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: Paljenje sveća za nastradale u Kočanima

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA