Jasmina Večanski Kujundžić za Telegraf.rs o predstavi "P(j)eščanik, koja prikazuje odnos Hrvatice i Srbina
Novu pozorišnu sezonu u Ateljeu 212 otvara predstava "Pješčanik" rediteljke Jasmine Večanski Kujundžić, i to u petak, 13. septembra u 20:30.
Ovaj komad, kako se navodi, je nastao kao reakcija na postratni period u Hrvatskoj i Srbiji, a autori teksta, Neva Lukić (Zagreb) i Viktor Radonjić (Beograd), prikazuju tu neprekinutu nit privlačnosti i netrpeljivosti između Zagreba i Beograda, Hrvatske i Srbije, taj širi plan koji se prelama i odražava na noseće likove intimnog plana – ženu iz Zagreba i muškarca iz Beograda – njihovu težnju za napuštanjem tog limba, pročišćenjem i potrebom za novim početkom.
U ovom komadu igraju: Jelena Đulvezan Milković, Miloš Lazarov, Zoran Ratković, Katarina Krunić, Andrija Žuža, Ivan Martić, Jovana Urošević, Anđela Žikić, Dušan Rakojević, Iris Radovanović, Đorđa Radovanović, Marija Forgo
U intervjuu za Telegraf.rs, rediteljka Jasmina Večanski Kujundžić je detaljnije govorila o predstavi "Pješčanik".
- Kako je došlo na ideju da se napravi komad "P(j)eščanik? Šta Vas je motivisalo da režirate ovu predstavu?
Predstava P(j)eščanik, po tekstu Neve Lukić i Viktora Radonjića, izvedena je u okviru Bijenala umetnosti u Pančevu, kao deo pratećeg programa. Prvobitno je zamišljeno da se izvede javno čitanje drame sa dva glumca. Mene su pozvali da predložim dva glumca koji bi pročitali dramu. Međutim, nakon što sam pročitala komad shvatila sam da bi samo čitanje teksta pred publikom značajno umanjilo njegov dramski potencijal. Tekst je višeslojan, dubok i vrlo kompleksan. Predočila sam piscima rediteljsku eksplikaciju, njima se to dopalo i tako smo krenuli.
- S kojim izazovima ste susretali tokom režiranja predstave "P(j)eščanik?
Izazovi su bili pre svega u odgovornosti prema komadu, da li ću uspeti da tako slojevit i komad pun simbola pretočim na sceni na razumljiv način. Za vrlo kratko vreme, 11 proba morala sam da završim predstavu. Rad na predstavi podrazumeva da se sva rešenja koje kao reditelj smisliš kod kuće, isprobaju i nakon toga usvoje ili odbace. Ovde nismo imali vremena za 'probanje'. Rešenja su morala odmah da se uspostave, izbor rediteljskih postupaka, način igre glumaca, muzika, vizualni segment predstave ... To je donelo izvesnu napetost ali i kreativnu inspiraciju.
- Na koji lik / na koje likove publika treba posebno da obrati pažnju?
Predstava prikazuje odnos dvoje ljudi. ŽENA je Hrvatica a MUŠKARAC je Srbin. Drugi nivo je distorzija koje je puna simbola i poetike, ona spaja i razdvaja kroz jezik ovo dvoje ljudi. Kako se Jugoslavije raspala tako je svaka zemlja brisala neke do tada izraze i reči koje izvorno pripadaju drugom narodu a uvodila nove. Time su valjda mislili da će nacionalni identitet biti lišen uticaja onih drugih. ŽENA i MUŠKARAC, junaci komada su postratna deca, odgajana sa stereotipima o onim drugima. Tu je bio osnov mog rediteljskog pristupa. Strah od vezivanja. Kad god bi se uplašili od bliskost oni bi pobegli u naoučene obrasce šta je Srbin a šta Hrvat, u predrasude, osudu i stereotipe.
- Zašto publika treba da pogleda ovu predstavu i šta može da nauči iz iste?
Predstava je tragikomična i tiče se svih nas. Tiče se nas sa ovih prostora. Mi rođenjem nosimo breme prošlosti koji nas kao teg gura sve dublje u besmisao. Predstava nas uči da treba da verujemo sopstvenom iskustvu ili bar da pružimo šansu za ličan sud o drugome.
- Predstava otvara sezonu u Ateljeu 212. Da li će publika moći da je pogleda i nakon premijere 13. septembra?
Za sada nemamo novi termin igranja. U pregovorima smo za igranje na festivalima kao i za gostovanja u Hrvatskoj.
- Predstava je imala premijeru u maju u okviru 21. Bijenala umetnosti "Ispiranje" u Kulturnom centru Pančevo. Kako je publika reagovala kada je pogledala komad?
Izuzetno dobro. Ljudi se povezuje sa predstavama koje se tiču njih samih. Ona je 'naša' po svemu. Nije to pitanje nikakve jugonostalgije već stvarne potrebe da se nove generacije zemlje suseda ne truju kroz stalan otpor, osudu i mržnju pretočeno pre svega kroz medije.
- Koji su Vaši dalji profesionalni planovi? Na kojim projektima možemo da Vas očekujemo?
29. oktobra u pozorištu 'Zoran Radmilović' u Zaječaru imam premijeru komada koji sam režirala, Edvard Olbi "Bračna igra'. Pozorišna sezona je upravo počela tako da imam predstave u kojima igram u Srpskom narodnom pozorištu iz Novog Sada. To su predstave, Đorđe Lebović 'Lutka sa kreveta broj 21' i predstava 'Zajedno'.
Više o predstavi "Pješčanik" možete pročitati OVDE.
(Telegraf.rs)
Video: Mlade glumice Una Kozić i Marija Bogdanović uspešne u diplomskoj predstavi Sladoled
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.