Kontroverzna „Snaga kučke” Karoline Bjanki na 58. Bitefu
Pedeset osmi Bitef, čiji je generalni sponzor 1664 Blanc, biće održan od 25. septembra do 4. oktobra pod sloganom „Lepota (ne)će spasiti svet”. Beogradskoj publici u glavnom programu predstaviće se čak deset produkcija koje stižu iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.
Karolina Bjanki je brazilska pozorišna autorka koja živi i radi u Amsterdamu, a pažnju celog sveta privukla je u julu prošle godine, premijerom prvog poglavlja pomenute trilogije na prestižnom festivalu u Avinjonu. Ovaj intrigantan rad se od tada našao na svim vodećim evropskim i svetskim festivalima, čime je Bjanki postala jedno od najvažnijih novih imena u svetu izvođačkih umetnosti.
Najvrednije, a ujedno i najuzbudljivije u ovom radu jeste autorkin radikalan pristup temi seksualnog nasilja. Polazeći od priče o silovanju kroz prizmu istorije umetnosti – od slikarstva, pa sve do performansa, Bjanki odlazi još dalje, proširujući ovaj kontekst sopstvenim iskustvom seksualnog nasilja i stavljajući sebe kao izvođačicu u ekstremne okolnosti uzimanja GHB-a (popularna supstanca koja se koristi za fizičko onesposobljavanje žrtve pre napada) na sceni kako bi rekonstruisala situaciju kada je istom drogom bila omamljena u jednom izlasku.
„Ovo predavanje–performans prerašće potom u plesno izvođenje što predstavlja izuzetno promišljen, hrabar i autentičan rad koji, osim što istražuje temu seksualnog zlostavljanja, telesnosti i toga šta jedno besvesno telo (u životu ili na sceni) može da nam kaže, na kraju predstavlja i svojevrsni umetnički manifest o preživljavanju traume”, navodi selektorski tim Bitefa.
Nakon premijere u Avinjonu u julu prošle godine, The Stage beleži kako je hvaljeni komad Karoline Bjanki zasigurno bio najkontroverzniji događaj festivala o kom su svi pričali, da su pojedini u publici bili vidno zabrinuti, a drugi čak napuštali izvođenje pre samog kraja.
„Bez sumnje, predstava Karoline Bjanki zaslužuje da se uvrsti u znamenitosti istorije Festivala u Avinjonu i da ostavi neizbrisiv trag u sećanju publike”, naveo je Le Monde u kritici predstave.
„Kako se predstava odvija, lepa i zastrašujuća, Bjanki biva ne samo žrtva da bi se priča dočarala već i fizički simbol tereta njenog istraživanja”, naveo je The Guardian, dodajući kako su možda „blizina smrti u komadu, smelost i rizik predstave, ono što stvara tako vrhunski osećaj životnosti”.
Predstava je ubrzo osvojila brojne nagrade, među kojima je i Nagrada Sindikata francuske kritike za najbolju inostranu premijeru u pozorišnoj sezoni 2023/2024, a Bjanki i trupa Kara de Kavalo krenuli su na veliku turneju u okviru koje dolaze i na ovogodišnji Bitef. „Trilogija Snaga kučke - I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo” biće izvedena 3. i 4. oktobra u Pozorištu na Terazijama.
Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc, koji je prepoznao značaj festivala kao kulturne manifestacije i doprinosi njenom uspehu. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete Institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola Hellenic Srbija.
(Telegraf.rs)
Video: Janko Cekić: Nušićev komad Narodni poslanik je neverovatno aktuelan
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.