Kontroverzna „Snaga kučke” Karoline Bjanki na 58. Bitefu

V. Đ.
V. Đ.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Pedeset osmi Bitef, čiji je generalni sponzor 1664 Blanc, biće održan od 25. septembra do 4. oktobra pod sloganom „Lepota (ne)će spasiti svet”. Beogradskoj publici u glavnom programu predstaviće se čak deset produkcija koje stižu iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.

Karolina Bjanki je brazilska pozorišna autorka koja živi i radi u Amsterdamu, a pažnju celog sveta privukla je u julu prošle godine, premijerom prvog poglavlja pomenute trilogije na prestižnom festivalu u Avinjonu. Ovaj intrigantan rad se od tada našao na svim vodećim evropskim i svetskim festivalima, čime je Bjanki postala jedno od najvažnijih novih imena u svetu izvođačkih umetnosti.

Najvrednije, a ujedno i najuzbudljivije u ovom radu jeste autorkin radikalan pristup temi seksualnog nasilja. Polazeći od priče o silovanju kroz prizmu istorije umetnosti – od slikarstva, pa sve do performansa, Bjanki odlazi još dalje, proširujući ovaj kontekst sopstvenim iskustvom seksualnog nasilja i stavljajući sebe kao izvođačicu u ekstremne okolnosti uzimanja GHB-a (popularna supstanca koja se koristi za fizičko onesposobljavanje žrtve pre napada) na sceni kako bi rekonstruisala situaciju kada je istom drogom bila omamljena u jednom izlasku.

„Ovo predavanje–performans prerašće potom u plesno izvođenje što predstavlja izuzetno promišljen, hrabar i autentičan rad koji, osim što istražuje temu seksualnog zlostavljanja, telesnosti i toga šta jedno besvesno telo (u životu ili na sceni) može da nam kaže, na kraju predstavlja i svojevrsni umetnički manifest o preživljavanju traume”, navodi selektorski tim Bitefa.

Nakon premijere u Avinjonu u julu prošle godine, The Stage beleži kako je hvaljeni komad Karoline Bjanki zasigurno bio najkontroverzniji događaj festivala o kom su svi pričali, da su pojedini u publici bili vidno zabrinuti, a drugi čak napuštali izvođenje pre samog kraja.

„Bez sumnje, predstava Karoline Bjanki zaslužuje da se uvrsti u znamenitosti istorije Festivala u Avinjonu i da ostavi neizbrisiv trag u sećanju publike”, naveo je Le Monde u kritici predstave.

„Kako se predstava odvija, lepa i zastrašujuća, Bjanki biva ne samo žrtva da bi se priča dočarala već i fizički simbol tereta njenog istraživanja”, naveo je The Guardian, dodajući kako su možda „blizina smrti u komadu, smelost i rizik predstave, ono što stvara tako vrhunski osećaj životnosti”.

Predstava je ubrzo osvojila brojne nagrade, među kojima je i Nagrada Sindikata francuske kritike za najbolju inostranu premijeru u pozorišnoj sezoni 2023/2024, a Bjanki i trupa Kara de Kavalo krenuli su na veliku turneju u okviru koje dolaze i na ovogodišnji Bitef. „Trilogija Snaga kučke - I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo” biće izvedena 3. i 4. oktobra u Pozorištu na Terazijama.

Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc, koji je prepoznao značaj festivala kao kulturne manifestacije i doprinosi njenom uspehu. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Gete Institut, Francuski institut i Delegacija Evropske unije. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola Hellenic Srbija.

(Telegraf.rs)

Video: Janko Cekić: Nušićev komad Narodni poslanik je neverovatno aktuelan

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA