BITEF od 23. septembra do 1. oktobra sa devet predstava
Beogradski internacionalni teatarski festival BITEF biće održan od 23. septembra do 1. oktobra pod sloganom "Mi, junaci rada svog", sa devet predstava iz Srbije, Nemačke, Slovenije, Velike Britanije, Belgije, Francuske i Meksika, najavili su danas organizatori.
Umetnički direktor i selektor Ivan Medenica rekao je na konferenciji za novinare u Skupštini grada Beograda da je njemu i dramaturgu festivala Filipu Vujoševiću osnovna ideja, kad su počeli da rade pre godinu dana na pripremi BITEF-a, bila kakve će biti, uz zdravstvene, socijalne i ekonomske posledice dvogodišnje pandemije korone.
"Kada je počeo rat u Ukrajni sve i da smo hteli da menjamo fokus bilo bi nemoguće, a s druge strane, shvatili smo da i rat pored stradanja, ubistava, ranjavanja i izbeglištva proizvodi te iste posledice - ljudi gube posao, teško žive, socijalni problemi su oni koji će nas u budućnosti sustići", ocenio je Medenica.
Prema njegovim rečima, tako je došlo do slogana "Mi, junaci rada svog" koji je "poznat i drag stih iz udarničke pesme ''Da nam živi rad" i u duhu je BITEF-a i njegovog aktivizma i dinamizma.
Medenica je rekao da će BITEF tradicionalno početi 23. septembra danom "Prologa", kada će u beogradskom Narodnom pozorištu biti izveden ekološki komad "(Nije) kraj sveta" spisateljice Kris Buš i rediteljke Kejti Mičel, pozorišta Šaubine iz Berlina.
"Mičel zaista dosledno tu vrstu pozorišta razvija poslednjih godina - predstava je ekološki osvesćena i po produkcionim parametrima. Struja se proizvodi tako što se pedaliraju bicikli na sceni, scenografija je od reciklabilnih materijala, a kostimi su već korišćeni", naglasio je Medenica.
Svečano otvaranje BITEF-a pripalo je 25. septembra predstavi "Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima", belgijskog koreografa Jana Martensa i GRIP i Dans on ansambla iz Antverpena.
Prema rečima Medenice, predstava je "esej o plesu, kako nastaje plesna predstava" sa 17 izvođača različitog uzrasta, etničke pripadnosti, profesionalne pozadine, od profesionalnih plesača i do klinaca uličnih hiphopera.
Kako navodi, "duhovita, nežna i suptilna" predstava "Gardijan parti", čiji koncept i režiju potpisuju Muhamed el Hatib i Valeri Mrežan iz Francuske, zasnovana je na dokumentarnoj građi, izvođači su stvarni muzejski čuvari iz Luvra i sličnih ustanova, i inače se igra u muzejskom prostoru.
"Gardijan parti" je na rasporedu 26. septembra u Beogradu u muzejskom prostoru koji će biti naknadno određen.
Medenica je ocenio da je "politički najradikalnija predstava" 56. BITEF-a "Tihuana" iz Meksika, odnosno solo performans umetnika Lazara Gabina Rodrigeza, koja je na programu 26. septembra u Narodnom pozorištu.
"Dok dođe u Beograd, on verovatno više neće biti Lazaro Gabino Rodrigez pošto ima umetnički projekat da stalno menja ime i fizički opis. To je neka vrsta predstave-predavanja, zasniva se na ideji menjanja identiteta i jedna je vrsta njegove lične dokumentacije životnog eksperimenta", naveo je Medenica.
Prema njegovim rečima, umetnik je bio otišao je u grad Tihuanu da vidi može li da živi sa meksičkim dnevnim minimalcem od jednog evra pola godine radeći u fabrici, ali je izdržao četiri meseca.
Medenica je najavio da će u okviru BITEF-a biti premijerno izvedene predstave "Dr Auslender" Tanje Šljivar i Mine Milošević po konceptu i režiji Bojana Ðorđeva i produkciji Bitef teatra i Jugoslovenskog dramskog pozorišta, i "Svet bez žena" Bitef teatra i Centra za kulturnu dekontaminaciju, autorki Maje Pelević i Olge Dimitrijević.
Prema njegovim rečima, "Dr Auslender se bavi srpskim zdravstenim radnicima koji se masovno iseljavaju u Nemačku, a zasnovana je na ispovestima naši lekara i igraće se od 27. do 29. septembra u amfiteatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta u Beogradu.
"Svet bez žena" biće izvođen od 27. do 29. septembra u Centru za kulturnu dekontaminaciju i zasnovan je na dokumentarnom istraživanju autorki sa direktorima pozorišnih festivala o tome kolika je zastupljenost žena u srpskom pozorištu, da li su potrebne kvote ili da li imaju ista prava kao i muškarci, naveo je Medenica.
Najveći adut ovog BITEF-a je predstava "Ljubav", po tekstu i u režiji Aleksandera Zeldina, njegove Zeldin kompanija iz Velike Britanije i francuskog Odeona, koja će biti izvedena 30. septembra i 1. oktobra u Luci Beograd, rekao je Medenica.
"Bila je po svim vodećim svetskim festivalima i pozorištima, Veoma smo ponosni što smo uspeli da je dobijeo jer je apsolutni festivalski hit.Predstava je nešto što dugo vremena očekujete na BITEF-u", istakao je selektor.
Medenica je rekao da beogradsku publiku očekuju "vrhunska britanska gluma koja stvara jaku emociju", a predstava se dešava u svratištu gde borave ljudi koji su ostali bez kuća ili para, a imaju snage za međusobnu empatiju.
Maska i Slovensko mladinsko gledališce iz Ljubljane dolaze sa dve predstave u Luku Beograd. "Solo" koju potpisuju Nina Rajić Kranjac, Nataša Keser, Benjamin Krnetić i Marko Mandić na programu je BITEF-a 29. i 30. septembra.
Rediteljka Rajić Kranjac okupila je nekoliko glumaca srpskog porekla koji pola vremena igraju na svom jeziku, a u predstavi koju je Medenica opisao kao "užasno zabavnu i bezobraznu" ispituje se identitet i položaj umetnika u maloj sredini.
BITEF će biti zatvoren svetskom premijere predstave "Krize" reditelja Žige Divjaka, izvođenjima 30. septembra i 1. oktobra.
"Žiga posmatra temu krize iz više perspektiva i pored očiglednog, da je kriza nešto što nas frustrira, hoće da pogleda sa druge strane, da li može da bude stimulišuća i inspirativna", naveo je Medenica, koji je najavio da će prateći programi BITEF-a biti naknadno saopšteni.
Gradski sekretar za kulturu Ivan Karl je istakao da BITEF u odnosu na Grad Beograd ima autonomnost organizacije i programa, "što ne zadaje osnivaču nikakve brige, donosi zadovoljstvo i rezultate".
Pored 35 miliona dinara od Grada, 56. BITEF je dobio 12 miliona na godišnjem konkursu Ministarstva kulture i informisanja, a Karl se zahvalio ministarki Maji Gojković i njenom pomoćniku za savremeno stvaralaštvo, Radovanu Jokiću, na podršci BITEF-u, FEST-u i ostalim manifestacijama, kao i na dobroj saradnji i komunikaciji.
"BITEF je festival uvoznog i izvoznog karaktera. Jako dobro se koritra na međunarodnoj festivalskoj sceni i čini dosta za promociju pozorišne umetnosti Beograda i Srbije na svetskoj mapi", naglasio je Karl.
Jokić je rekao da Ministarstvo kulture i informisanja prepoznaje BITEF kao prostor kulturne izuzetnosti i podržava ga koliko je u mogućnosti.
"Ponovo smo u okruženju nesigurnosti. Međutim umetnost ovakve teške prilike ima kapacitete da iskoristi kao jednu vrstu dinamizma koji niste očekivali. Program BITEF-a postavlja mnoga pitanja i zahteva od nas razumevanje kompleksnih odnosa. To je duh BITEF-a - da ne samo da traži umetničku emancipaciju nego i društveno preispitivanje pogleda na stvari", ocenio je Jokić.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Ovo je kuća u kojoj je uhapšen Alija Balijagić
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.