Njujork osvojio Beograd na 18. Beogradskom festivalu igre

 ≫ 
  • 0
Beogradski festival igre Beogradski festival igre / Foto: Rade Prelić/Tanjug

Jedna od najznačajnijih umetničkih manifestacija u Srbiji - Beogradski festival igre (BFI) sinoć je predstavio sam uvod u početak 18. izdanja smotre, gostovanjem spektakl trupe “Njujork siti balet” na velikoj sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta i oduševio sve prisutne ljubitelje modernog plesa.

Ova uspešna kompanija premijerno je izvela svoj program u subotu uveče na sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, a ove noći prvi put je imala susret sa beogradskom publikom.

beogradski festival igre Beogradski festival igre / Foto: Rade Prelić/Tanjug

Direktorka i osnivačica BFI Aja Jung na samom otvaranju festivala istakla je da Njujork nikad nije bio tako daleko, kao u proteklih godinu dana, jer je bio plan da “New York City Ballet” gostuje na 17. izdanju 2020. godine, i to baš pred nalet pandemije kovida 19, i stigli su sve do Budimpešte, ali su zatim morali da se vrate natrag u SAD.

Prva dama BFI navela je da su u doba korone u poslednjih 12 meseci umetnici izgubili mnoge angažmane, probe su održavali u nekim improvizovanim prostorima, daleko od baletskih sala na koje su navikli, pod maskama i bez dodira.

Trupa njujorškog baleta nije nastupala godinu dana pred auditorijumom, nije se sretala sa svojim kolegama, ansamblom i orkestrom.

- U međuvremenu virus je ugasio dve trećine umetničkih profesija baš u ovom gradu i nemilosrdno iseljavao ljude kojima se svake večeri divio i aplaudirao - kazala je Aja Jung.

Pre godinu dana su nastupali u Tel Avivu i Budimpešti, i onda im je sve stalo, kada nisu mogli da nastupe u Beogradu i Novom Sadu, a od tada publika BFI strpljivo čuva karte i raspituje se kada će pojedine predstave gostovati, od Njujork baleta do svih drugih naslova.

beogradski festival igre Aja Jung / Foto: Rade Prelić/Tanjug

- Program kao i punoletstvo tera vas da pokažete ozbiljnost, odgovornost, upornost, u ime prethodnih 17 godina koje takođe nisu bile jednostavne. Virus i dalje režira, i surovo se poigrava sa svima nama. Još uvek uzima živote, plaši nas, puni bolnice, menja planove, prizemljuje avione, zatvara aerodrome, uvodi strašne mere, ali smo ipak večeras tu, u pozorištu - rekla je Aja Jung selektorka i direktorka BFI.

Ona je zahvalila ministarki kulture Maji Gojković koja je bila prisutna večeras, trupi iz Njujorka na odličnoj saradnji prilikom gostovanja, svim pokroviteljima i prijateljima festivala, svom malom i vrednom organizacionom timu koji stvara festival.

Kolažna, fragmentarna predstava sastavljena je iz sedam posebnih celina, kao vrsta koreografskih minijatura koje se nižu jedna za drugom kao na beskrajnoj pokretnoj traci.

Prva tri mini baleta pripadaju više “staroj školi” klasičnog baleta, na šta nije često navikla redovna publika BFI, kao što je “Clašical Pas de Deux”.

beogradski festival igre Beogradski festival igre / Foto: Rade Prelić/Tanjug

Plesni komad “Andantino” na muziku P. I. Čajkovskog delo je američkog koreografa Džeroma Robinsa (1918-1998) koji je bio svestran u svojoj karijeri kao reditelj, igrač i pozorišni producent, stvarajući u oblasti baleta, pozorišta, filma i televizije.

Koreografija “Dijamanti” gruzijsko - američkogbaletskog umetnika Žorža Balanšina (1904-1983) takođe je bila u formi klasike, na muziku Čajkovskog.

Smatra se ikonom i ocem američkog baleta, jedan je od osnivača trupe Njujork siti baleta, a bio je njen umetnički direktor više od 35 godina, i izuzetno produktivan sa čak 465 naslova, uz kreiranje tradicije klasičnog baleta.

Već znatno moderniji zvuk i stil igre stiže sa plesom “Neodoljivo” na muziku slavnog kralja popa - Majkla Džeksona i njegov hit “Smooth Criminal”.

beogradski festival igre Beogradski festival igre / Foto: Rade Prelić/Tanjug

Istina, možda sam performans deluje više kao neko atraktivno takmičenje u plesu uz hitove na žalost pokojnog, ali po mnogima besmrtnog i neprolaznog pop muzičara.

Sledi još jedan “Classical Pas II”, da bi nakon pauze - intermeca u vidu klavira i violine, program zahvatio ozbiljniji i zahtevniji zamah, dolaskom najveće zvezde ove trupe - Daniela Ulbrihta, sa delom “Đavolci”.

Iako najavljeno da će izvesti komad sa još dvoje kolega, ipak je Ulbriht sam plesao, i to apsolutno izvanredno, uzvišeno i na svaki način vrhunski, jedino što je to bilo dosta kratko, da bi publika stigla da se stvarno uživi i istinski uživa u viđenom.

Đavolci” su rađeni u koreografiji danskog baletskog igrača, reditelja i vizuelnog umetnika Johana Koborga, prvaka Kraljevskog danskog i londonskog baleta, osvajača nagrade Grand pri Rudolfa Nurejeva.

Upravo tada kreće uzlazna putanja i gradacija večeri, jer ostali performansi su sve bolji i atraktivniji za sva čula, fantastičnu estetiku i ispunjavanje duše.

beogradski festival igre Beogradski festival igre / Foto: Rade Prelić/Tanjug

Pretposlednja koreografija “Posle kiše” predstavila je duet plesni spektakl britanskog autora Kristofera Vildona, prisutan u ovoj trupi od 1993. godine, predstavnik savremene i neoklasične igre.

“Posle kiše” je bila odlična plesačka i akrobatska poslastica kao uvertira za ono najbolje ostavljeno za kraj, gde je Daniel Ulbriht ponovo pokazao i dokazao da je jedan od najboljih svetskih modernih plesača današnjice.

Komad “Tri muškarca” veliki umetnik je otplesao sa dvojicom kolega - Džozefom Gatijem i Denisom Drozikom, na veoma privlačnu muziku čuvenog Astora Pjazole, redovno prisutnog kompozitora na svetskim repertoarima koncerata vanserijskih muzičara ili baletskih trupa.

Daniel se smenjivao sa prijateljima iz trupe, ostavljajući publiku bez daha, sa veštim i promišljenim akrobacijama, i kao da je taj poslednji koreografski rad ponajviše od svih predstavljao posebnu celinu, od koje je komotno mogla da se stvori celovečernja predstava.

Tim trijumfalnim delom uspešno je završen nastup Njujork siti baleta posle 70 minuta, gde je druga polovina bila znatno atraktivnija i uspešnija, a svakako je nedostajalo još programa, što se videlo na licima publike, koja je bila u potpunosti omađijana, hipnotisana i presrećna.

I pored svih zabrana i pandemije u žestokom jeku, BFI nastavlja da se održava, a sledeći projekat na programu je 23. i 24. marta - “Normalno” Đulijerma Botelja, trupe “Alias” iz Ženeve, na sceni Beogradskog dramskog pozorišta.

(Telegraf.rs)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA