Priče o pesmama: Simon & Garfunkel - "Mrs. Robinson", saga o otuđenoj majci i supruzi iz predgrađa
Možda to danas neobično zvuči, ali kada se 1967. godine pojavio film "Diplomac", mnogi gledaoci bili su zapanjeni, a imalo je i onih koji su smatrali da je njegova sadržina skandalozna.
Ako se malo dublje zagledamo u tu priču, postaje jasno da je to jedan od prvih, a možda i prvi holivudski film vrhunske produkcije čija je tematika seks i to u jednom potpuno nesvakidašnjem trouglu: diplomac koji po povratku kući još uvek ne zna šta bi sa sobom, domaćica željna avanture koja ga zavodi, i njena ćerka koja i ne sluti da joj je glavna suparnica majka.
Nakon ovog filma štošta više neće biti isto, počevši od onoga što je sredinom šezdesetih predstavljalo majčinstvo, pa do svih normi koje su bile ukorenjene u tadašnjoj srednjoj klasi.
"Diplomac" je na neki način označio početak novog doba.
Na četrdesetoj dodeli oskara ovo ostvarenje je imalo čak sedam nominacija: za najbolji film, režiju, scenario, glavnu mušku ulogu, glavnu žensku ulogu, sporednu žensku ulogu i fotografiju, ali se ovom prestižnom nagradom tada ovenčao samo režiser Majk Nikols.
Majk je do tada iza sebe imao jedan film.
Ali kakav!
Režirao je slavno delo "Ko se boji Virdžinije Vulf", koje je pokupilo čak pet oskara.
Njemu je tada to priznanje izmaklo, ali sledećeg puta biće drugačije.
U stvari, u "Diplomcu" je imao još bolju priliku da iskaže sav svoj talenat, pa i da na donekle podrugljiv i komičan način prikaže tadašnje američko društvo.
Scenario je baziran na romanu Čarlsa Veba, a zahvaljujući Nikolsovoj umešnosti da iz glumaca izvuče ono najbolje, "The Graduate" slovi za jedno od najvažnijih filmskih dostignuća šezdesetih godina prošlog veka.
Pored očigledne strasti koju je gajio prema sedmoj umetnosti, oduševljavalo ga je još nešto.
Bio je toliko očaran nekim pesmama dueta Sajmon i Garfankl (jedna od njih je "Sound Of Silence"), da ih je koristio prilikom montaže filma, ali samo kao eksperiment, jer je svakako imao plan da tu postavi originalnu muzičku podlogu, što je potom jednim delom i učinjeno. (autor je Dejvid Grusin)
Ipak, kako je vreme prolazilo, shvatio je da bi bila greška da te pesme odbaci, pa angažuje svog producenta Lorensa Turmana da sklopi ugovor sa Polom Sajmonom prema kome bi on za film napisao još tri kompozicije.
Malo kasnije Pol donosi dve ("Punky's Dilemma" i "Overs"), ali se one Nikolsu nisu dopale.
Sajmon mu je rekao da nema vremena da se i dalje bavi time jer je bio na neprekidnim turnejama ali mu je usput, na nagovor Arta Garfankla, odsvirao akorde pesme "Mrs. Roosevelt" u kojoj je pevao o gospođi Eleonori Ruzvelt, supruzi američkog predsednika Frenklina Ruzvelta, kao i zvezdi američkog bejzbola Džou Dimađu.
"Bez nekog posebnog razloga, te reči su mi jednostavno pale na pamet", rekao je Sajmon u jednom intervjuu. "Pomenuo sam gospođu Ruzvelt i ko zna gde bi sve to otišlo da mi Majk Nikols nije rekao da odustanem od političkih tema i usredsredim se na samo jedan lik."
U stvari, malo je reći da je režiser bio oduševljen onim što je čuo i samo je uzviknuo:
"Ma kakva gospođa Ruzvelt, vreme je za gospođu Robinson!"
Ako poslušate filmsku verziju ove kompozicije primetićete da je tu ona scat vokalna deonica, dok je refren sličan verziji na njihovom albumu, a to sve iz razloga što nije bilo vremena da tekst bude kompletno završen.
U svojoj čuvenoj rok enciklopediji Lilian Rokson zapisala je i sledeću rečenicu o Sajmonu i Garfanklu:
"Oni su tipični američki studenti i zato američki studenti mogu da se poistovete s njima".
I stvarno, sa kompozicijama koje su se našle u "Diplomcu", kako onim od ranije ("Sound Of Silence", "Scarborough Fair"), tako i novim, od kojih je svakako najpoznatija "Mrs. Robinson", Nikols je postigao ono što je i zamislio.
Kada su u pitanju one koje su pre objavljene, tu je svakako imao pesme koje je publika već volela, a sa novim to je bilo i dodatno dopunjeno i još je više uranjalo u senzibilitet mladih ljudi tog doba.
Takav postupak, iako za tadašnje vreme sasvim neoubičajen, pokazao se kao dobitna kombinacija.
Zahvaljujući ovim pesmama popularnost filma još više je porasla, dok je njegov uticaj na mnoga kasnija holivudska ostvarenja bio vrlo snažan.
Kompozicija "Mrs. Robinson" sa potpuno zaokruženim tekstom pojavila se tri meseca nakon premijere "Diplomca" i to na njihovom pretposlednjem albumu "Bookends" koji je objavljen 3. aprila 1968. godine. Nekoliko dana kasnije, pesma se našla i na singl izdanju (to će biti njihova druga ploča koja će zauzeti poziciju broj jedan na listama popularnosti), i to je ujedno i prva rok pesma koja je osvojila nagradu Gremi za snimak godine.
"Bookends" je ambiciozno pripreman, a teme kojima se bavio bile su strepnja i ljudska patnja.
Međutim, kako Pol Sajmon nikada nije preterano žurio kada je pisanje novog materijala u pitanju, B strana ovog LP-ija bila je ispunjena kompozicijama sa njihovih ranijih singlova, izuzev jedne.
Na toj strani ploče našla se i veličanstvena "Mrs. Robinson", koja je uz ostalih nekoliko pesama iz filma "The Graduate", učinila da Sajmon i Garfankl dožive ogromnu popularnost, kako u Americi tako i u Britaniji.
Glavni muški lik u filmu "Diplomac" jeste Bendžamin Bredok, a njega igra Dastin Hofman.
Po povratku sa koledža on svakim danom sve više shvata da ne može podneti praznoglavi materijalizam njegovih roditelja, a ključni momenat u tom smislu događa se u trenutku kada čuje kako njihov porodični prijatelj u jednoj reči daje recept za profesionalnu i porodičnu sreću. Ta reč je "plastika".
Bendžamin je zgađen i zbunjen shvatajući svu izveštačenost svoje okoline, a čitavu tu scenu Hofman donosi na način koji je svakako za nezaborav.
Ovde takođe treba napomenuti da su holivudski filmski magnati vršili pritisak na Nikolsa da lik Bendžamina igra neko sasvim drugi, pa su se između ostalih, za glavnu mušku ulogu borili i Džek Nikolson, Stiv Mekvin, Entoni Perkins, Voren Biti, Džordž Hamilton, Majkl Parks itd.
Ipak, tvrdoglavi Nikols nije odustajao i tu rolu poverio je do tada gotovo nepoznatom, tridesetogodišnjem Dastinu Hofmanu, što će u njegovoj karijeri biti od presudnog značaja jer nakon toga postaje velika zvezda.
Časopis Time nazvao je Hofmana "simbolom mladosti" koja traga za novim glumcima, dok je Bak Henri, scenarista filma, primetio da je njegov lik učinio da onaj dotadašnji, konvencionalno dobar izgled, više nije potreban na ekranu:
"Nakon "Diplomca" cela jedna generacija promenila je ideju o tome kako bi momci trebalo da izgledaju".
Film vrlo brzo postiže izuzetan komercijalni uspeh.
Dvostruku premijeru imao je u Njujorku 20. decembra 1967. godine, a već sutradan otpočela je njegova svetska distribucija.
"Diplomac" je zaradio oko 105 miliona dolara samo u Americi i Kanadi, što je 1967. godine bila najveća zarada koju je neki film postigao na tim prostorima.
Ako posmatramo današnju vrednost novca, ta zarada bi iznosila oko 860 miliona dolara, što ga čini dvadeset drugim filmom sa najvećom zaradom u SAD.
Gledano u estetskom i u komercijalnom smislu, film je izvršio ogroman uticaj na muziku mnogih holivudskih ostvarenja koja će potom biti prikazivana na filmskim platnima.
Kao i sam film, i kompozicija "Mrs. Robinson" sa sobom nosi svojevrsnu satiru o predgrađima, licemerju i izborima vezanim za karijeru, ona je na neki način bila otkriće sveta koji tek dolazi.
Pa iako ova pesma slovi za jednu od najlepših iz opusa dueta Sajmon i Garfankl, mnogo toga u vezi nje nastalo je slučajno.
Uvodni scat vokali koji su danas apsolutni sinonim za ovu kompoziciju, nastali su iz nedostatka Sajmonove dosledne misli koja bi se provlačila kroz čitavu kompoziciju, pa neki stihovi nakon briljantnog akustičnog uvoda, izgledaju kao niz nasumično posloženih fraza koje i nemaju nekih preteranih dodira sa filmom.
Ipak, u onoj konačnoj verziji mogu se čuti i stihovi koji upućuju na priču o izgubljenoj nevinosti, pa i samu ljubavnu aferu iz filma.
Čitav taj proces Pol Sajmon ovako je objasnio:
"Jako je ugodno pisati shodno struji svesti i vrlo često otkrijete da je ono što vam je na umu svakako relevantno, iako se u prvom trenutku ne čini da je tako. I ja sam se kasnije zapitao šta sve to znači, i rekao sam: "Pa... znači nešto. To će nešto značiti."
Ako bih u jednoj rečenici trebao da objasnim to značenje, bilo bi to ovako: Za mene je "Mrs. Robinson", ako govorimo o akustičnoj muzici, jedna od najlepših rok pesama svih vremena.
(Telegraf.rs)
Video: Miloš Biković o filmu "Bauk": Uloga Savinog oca je metaforična
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.