Čudesni albumi rok muzike: Santana - "Abraxas", autentični, pulsirajući latino gruv
Ako bi čak i neke bolje poznavaoce muzike upitali sa kog albuma dolazi Santanin čarobni instrumental "Samba Pa Ti" ili pesme "Oye Como Va" i "Black Magic Woman", malo je onih koji bi se toga setili, što je zaista svojevrsni paradoks.
Možete potom ići i dalje, navesti njegov naslov i upitati ponekog da vam prozbori koju reč o tom albumu, ali nećete čuti mnogo.
Ali ako ove gore kompozicije pomenete čak i onima kojima rok muzika nije najvažnija stvar na svetu, videćete u njihovim očima znak prepoznavanja.
U to sam se lično uverio i shvatio da postoje albumi o kojima se ne zna previše ali s druge strane, neke kompozicije koje se na tim ostvarenjima nalaze svetski su poznate.
Baš tu ubrajam i Santanin "Abraxas".
Čudesna ploča!
Pa i više od toga.
U istoriji rok muzike nema previše albuma sa kojih bi se na izdanja tipa "Best Of", odnosno "Greatest Hits", moglo preuzeti više od pola njihove sadržine.
Upravo takav je "Abraxas", pa gotovo da bi naslov ovog LP-ija i mogao glasiti: "Najbolje od Santane".
Kad smo kod naslova, interesantno je Abraxas mitološko biće koje su pojavljuje u gnostičkim spisima u periodu ranog hrišćanstva. Jung ga je definisao kao davno zaboravljeno vrhunsko božanstvo koje objedinjuje sve suprotnosti u Jedno. Njegovo ime nastalo je od reči abrakadabra i označavalo je sedam stvaralačkih moći, odnosno planetarnih anđela, što dolazi od sedam okom vidljivih nebeskih tela, a to su: Sunce, Venera, Mrerkur, Mars, Jupiter, Saturn i Mesec. Ideja za naslov albuma potekla je iz jedne od "biblija" naših davnih mladosti, odnosno iz "Demiana" Hermana Hesea, pa je na zadnjoj korici albuma i naveden taj pasus:
"Stajali smo ispred njega i počeli se smrzavati iznutra od napora. Preispitivali smo sliku, grdili je, vodili ljubav s tim, molili smo mu se: Zvali smo ga majkom, zvali smo ga kurvom i droljom, zvali smo ga našim voljenim, zvali smo ga Abraxasom..."
Te 1970. kada se pojavila ova ploča, Karlos Santana je već imao značajne uspehe iza sebe kroz par hit singlova, platinasti tiraž prvog albuma, ali i ono što je u celoj njegovoj dotadašnjoj karijeri bilo najvažnije:
Nastup koji je priredio na Vudstoku bio je jedan od najzapaženijih, a nije malo ni onih koji smatraju da je njihova svirka na tom legendarnom festivalu bila daleko najbolja.
U vezi tog nastupa mnogo toga je svakako interesantno pa i začuđujuće.
U trenutku kada su se popeli na binu koja je bila postavljena na farmi Maksa Jazgura, Santana još uvek nije imao nijedan album iza sebe.
Naime, Vudstok je održan od 15. do 18. avgusta, a njihov LP prvenac objavljen je nekoliko dana kasnije, tačnije 22. avgusta 1969. godine, što znači da su u tom trenutku bili poprilično nepoznati.
Svejedno, uspeli su da prirede apsolutno magičan nastup, a pri tom valja znati da je bubnjar Majkl Šriv, koji je u kompoziciji "Soul Sacrifice" mnoge naprosto opčinio svojom solo partijom, u tom trenutku tek napunio svoju dvadesetu, a Santana je imao jedva koju godinu više.
Gitarista je kasnije tvrdio da je tokom celog nastupa bio u potpunom LSD "tripu", da je imao halucinacije kako je njegova gitara zmija, ali to mu ni najmanje nije smetalo da sve što je zamislio besprekorno odsvira.
Što se njihovog dolaska na Vudstok tiče, možda tada i nisu bili previše poznati ali imali su jedan drugi, poprilično uverljiv adut.
U to vreme njihov menadžer bio je Bil Grejam, legendarni rok impresario koji je vodio čuvene Fillmore dvorane, pa im je on i obezbedio nastup na tom trodnevnom "Festivalu mira i ljubavi".
Čak postoji i fotografija na kojoj se može videti kako Grejam za vreme Santaninog nastupa leži na bini iza pojačala i udara u zvono.
Međutim, njegove zasluge ovim se nikako ne završavaju.
Na Bilov predlog počeli su pisati kompozicije koje su bile prihvatljivije za širu publiku ali je kroz njihovu muziku i dalje provejavala ona tanana nit improvizacije.
Mnogi misle da je to i bilo presudno da Santana već na drugom albumu napusti dobitnu formulu svog prvenca i da se, od svojevrsnog "rok vitraža" kojim je taj LP bio obojen, najednom okrene ka salsi i džezu.
Tih godina malo ko je imao hrabrosti da napravi takav zaokret.
Još nešto je važno: duboko se varaju oni koji misle da je samo Santanina anđeoska gitara bila presudna za tu čudesnu svirku.
Ako postoji ekipa snova, ova je bila upravo takva.
Od nesvakidašnje nadarenog klavijaturiste i pevača Grega Rolija, preko bas gitariste Dejvida Brauna i neverovatnog bubnjara Majkla Šriva koji su u tom trenutku činili možda najbolju ritam sekciju na svetu, pa sve do filigranskih nadahnuća kakva su donosili Hose Čepito Areas i Majkl Karabelo na onome što čine konge i timbales.
Kakav skup majstora na jednom mestu!
"Abraxas" je odmah po izdavanju "zaseo" na prvu poziciju američke liste popularnosti i sa njega su "skinuta" čak tri hit singla.
No pođimo redom.
Čarobni instrumental "Samba Pa Ti" (u prevodu: "Samba za vas") je kompozicija koju je napisao Santana, a inspiraciju je dobio dok je posmatrao džez saksofonistu kako svira na ulici ispred njegovog stana. Biće to i njegov prvi singl koji je dosegao poziciju broj jedan na listama popularnosti.
"Oye Como Va" je kompozicija koju je napisao američki kompozitor i vođa benda Tito Puente još 1962. godine, ali je svetsku slavu dostigla tek u izvođenju grupe Santana. I ova pesma objavljena je na singlu pa dostiže trinaesto mesto na Billboard Hot 100 isti. Inače naziv same kompozicije uzet je iz stiha "Oye cómo va, mi ritmo..." ("Slušaj kako ide, moj ritam") i oduvek je bila posebno cenjena kod kritičara, pa je 2001. uvrštena u Latin Grammy Hall of Fame, a sledeće godine i u Grammy Hall of Fame.
"Hope You're Feeling Better" je kompozicija čiji je autor Greg Roli, a pored ove na albumu se nalazi i njegova "Mother's Daughter". Ovo su svakako dve najrokerskije kompozicije na albumu protkane "vazdušastim" Santaninim rifovima, a prva je našla svoje mesto na njihovom "Greatest Hits" albumu koji je objavljen 1974. godine.
"Se A Cabo" je napisao Hoze Čepito Areas (takođe i "El Nicoya", poslednju pesmu na albumu), što na španskom znači "Gotovo je" i to je ceo tekst pesme koji se ponavlja šest puta. Ovde reči čine tek ukras, kompozicija je faktički instrumentalna. Interesantno je da poznavaoci španskog jezika tvrde da je naslov pesme na albumu netačno napisan i da je ispravno "Se Acabo". Ova kompozicija se takođe nalazi na Santaninoj "Greatest Hits" kompilaciji.
"Black Magic Woman" je napisao Piter Grin i prvi put je objavljena 1968. na singlu njegove grupe Fleetwood Mac. Po Grinovim rečima inspiraciju za pesmu pronašao je u svojoj devojci Sandri Eldson kojoj je dao nadimak "Magična Mama". Dve godine kasnije Santana je uvrstio ovu kompoziciju na svoj album "Abraxas" i to će biti prvi singl koji je "skinut" sa tog LP-ija. Pesmu je otpevao klavijaturista Greg Roli i ona u Americi dostiže četvrtu poziciju na listama popularnosti što će ovu verziju učiniti definitivno poznatijom od originala.
Možete sada reći da su najbolje kompozicije na ovom Santaninom albumu obrade. Možda i jeste tako, ali pored toga što ih je svojim verzijama proslavio, svakako treba napomenuti još nešto. Prvo: Nakon Vudstoka njihova poularnost je tako naglo "eksplodirala", da nisu imali previše vremena da pišu pesme, a kako je takvu situaciju valjalo iskoristiti, otuda i dolaze ove dve "pozajmice".
Drugo: Piter Grin je kasnije priznao da je muziku za "Black Magic Woman" pisao inspirisan kompozicijom "All Your Love", Otisa Raša.
Ovo samo potvrđuje ono što svi već znamo - da je muzika toliko kompleksna umetnost, isprepletena i povezana dugačkim nitima i zbog toga je sve to potrebno posmatrati jako široko. Ako poslušate "All Your Love", možete primetiti njenu sličnost sa "Black Magic Woman".
Što se naslovnice albuma tiče, to je delo slikara Matija Klarvajna koji je rođen u 1932. godine u Hamburgu, no kako je njegova porodica imala jevrejsko poreklo morali su da beže iz Nemačke, pa su se prvo preselili u područje Palestine pod britanskim mandatom, da bi 1948. otputovali u Pariz gde je Klarvajn otpočeo školovanje. Ovo nije jedini omot koji je on uradio, jedan od najpoznatijih svakako je "Bitches Brew" Majlsa Dejvisa, a njegovi radovi takođe krase izdanja Herbija Henkoka, Grega Almana, Erika Dolfija ("Iron Man"), grupe Earth, Wind & Fire ("Last Days and Time") itd.
Sve u svemu, sa albuma "Abraxas" dolaze tri hit singla, a ukupno je sa ove ploče na Santaninu kompilaciju "Greatest Hits", od devet koliko se na njoj nalazi, uvršteno čak pet!
Priznaćete da to nije baš isuviše često. Biće to sledeće tri decenije i njegovo najprodavanije ostvarenje, sve dok 1999. godine i pojave čuvenog albuma "Supernatural".
"Abraxas" je američka Kongresna biblioteka ocenila kao delo od "kulturnog, istorijskog ili estetskog značaja" pa je odabrano za čuvanje u njihovom Nacionalnom registru snimaka.
Sredinom devedesetih, u jednom intervjuu, novinari su upitali Santanu kakva je tajna alhemija potrebna za jedno ovakvo ostvarenje i dobili su ovakav odgovor:
-To vam je jako jednostavno. Muzika je spoj dvoje ljubavnika - melodije i ritma. Melodija je žena, a ritam je muškarac.
I tako na kraju opet dođosmo do onog da je svaka genijalnost protkana dozom jednostavnosti.
Problem je samo što primena te čarobne formule malo kome polazi za rukom.
Video: Marsin pred brojnom publikom održao koncert za pamćenje
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.