Compilation or cocktail, mali prilozi za vaše rok spomenare
Nedavno sam pisao da nikada nisam voleo, bolje reći cenio, kompilacije tipa Best of, Greatest hits...
Više sam bio sklon da sam donosim takve zaključke i ocenjujem šta mi se vise sviđa od nekog izvođača, a šta ne.
Međutim, potpuno je drugačija situacija sa albumima na kojima su neki retki snimci, ili ako je na taj način pružena šansa neafirmisanim bendovima da izađu iz anonimnosti i slično.
Kada su licencna izdanja u pitanju, na takvim "koktel-albumima" događalo se da prvi put čujem kompozicije nekih izvođača, a bilo je i situacija da zahvaljujući tome saznam da neke grupe uopšte i postoje.
Ovog puta izdvojio sam nekoliko takvih zaista zanimljivih ostvarenja vezanih za jugoslovensku rok scenu.
1."POP START" (PGP RTB 1975.)
Izuzetno muzički vredan dokument, koji je 1975. objavio PGP RTB. Kao što sam naziv kaže, na ovom LP-iju su objedinjeni snimci sa prvih singlova tada jako važnih jugoslovenskih grupa do kojih ni tada nije bilo lako doći, prvenstveno zbog malih tiraža i nezainteresovanosti izdavačke kuće PGP RTB da ih, nakon što su rasprodati, doštampa.
Doduše, da budem precizniji, Pop mašina, YU grupa i Smak su zastupljeni sa kompozicijama koje se zaista i nalaze na njihovim prvim singlovima, grupa Jutro, odnosno buduće Bijelo dugme, sa kompozicijom "Kad bih bio bijelo dugme" sa njihovog drugog singla, Indexi sa trećeg ("Ako jednom budeš sama", "Jutro će promijeniti sve"), a Korni grupa sa kompozicijom "Devojčice mala" koja se nalazi na zajedničkom singlu sa grupom 4M iz 1969. godine. Ono što je svakako interesantno jeste da su za izradu omota ovog izdanja urednici iz PGP RTB angažovali našeg poznatog dizajnera Dragana S. Stefanovića i on je svoj posao, kao i uvek, zaista sjajno odradio. Inače, od svih ovde nabrojanih albuma, ovaj se najčešće mogao naći u tadašnjim kolekcijama zaljubljenika u rok muziku.
2."GITARIJADA VOJVODINE KISAČ '75" (PGP RTB 1975.)
Legendarna ploča sa neobičnim sadržajem. Zanimljivo je da je upravo ova manifestacija označena kao prva zvanična vojvođanska gitarijada, što samo po sebi govori šta je nekada mogla da uradi omladinska organizacija nekog mesta, pa makar ono bilo i veoma malo. Na ovoj gitarijadi bilo je prijavljeno dvadeset tri grupe od kojih je sedam ušlo u finale i upravo su one i zastupljene na ovoj ploči.
Pobednik je bila grupa Peščani sat iz Novog Sada.
Da nije bilo ovog LP-ija, verovatno nikada ne bi saznali kako su zvučali ti sastavi, što bi svakako bila šteta jer su zaista dobri.
Inače, Peščani sat je nastao iz grupe Empire 4 u kojoj su bili prekaljeni muzičari koji su na prelasku iz šezdesetih u sedamdesete, nekoliko godina nastupali po holandskim klubovima, a potom su svirali na brodu koji je plovio na liniji između Majamija i glavnog grada Venecuele, Karakasa. Po povratku u Jugoslaviju 1973. godine osnovali su grupu Peščani sat.
Na albumu se takođe nalaze i snimci grupa Proces, Sani, KUD, Koren, Nelija, Cvrčak i mravi i Omega.
LP je, kao što je i naslovljeno na omotu, 1975. godine objavila izdavačka kuća PGP RTB i danas važi za jedan od najvećih kolekcionarskih rariteta, pa se zbog toga pre nekoliko godina pojavilo i neslužbeno (piratsko) reizdanje ovog LP-ija.
3."VEČE UZ RADIO" (PGP RTB 1975.)
Ova ploča predstavlja mnogo više od uspomene, mnogo više od običnog sećanja. Ona "miriše" na naše odrastanje, na želju da postanemo bolji ljudi, na neka potpuno drugačija vrednovanja od ovih današnjih.
Podseća nas i na Nikolu Karaklajića koji je tako mnogo uradio za muziku koju volimo i koji je uspeo da "prošvercuje" rokenrol na radio i tako ga useli u mnoge domove ne samo u ondašnjoj Jugoslaviji, već i znatno šire.
To je bio prozor u svet, do tada gotovo neviđen na ovim prostorima.
Ova ploča nas podseća i na prve korake nekih izvođača koji, izuzev Laze Ristovskog i grupe Zlatni prsti, ipak neće postati toliko poznati i slavni, mada dok slušate njihove pesme koje su svakako dobre, shvatate da su možda i imali takve predispozicije, ali eto, nije im se posrećilo. Na ploči je i himna emisije Veče uz radio u izvođenju grupa SOS i Zajedno, a tu su još i kompozicije grupa Zrak, Dan za danom, VIS Orion, VIS Bezimeni iz Kraljeva koje je predvodio Laza Ristovski, kao i izvođači čija su imena danas već uveliko zaboravljenja, a to su Radmila Stefanović i Marjan Sekulić.
4. "Leteća diskoteka i putnici u odiseji 70'S" (PGP RTB 1976.)
Ako bi ovde trebalo nabrojati sve ono čime se bavio Zoran Modli, to svakako ne bi bilo nimalo lako. Ono što je sigurno jeste da je u ondašnjoj Jugoslaviji na samom početku sedamdesetih godina, na neki način uveo novo zanimanje jer je posao di džeja, odnosno disk džokeja, kako se tada govorilo, uzdigao do bitnog i vrednog poštovanja, s obzirom da se do tada smatralo da posao onog ko pušta muziku u diskotekama nije toliko važan. Takođe, bio je i novinar, imao je svoju redovnu rubriku u magazinu Džuboks, bio je i radijski voditelj u to vreme veoma popularne emisije "Ventilator 202". Sa Borom Đorđevićem 1975. godine osnovao je grupu Hajduk Stanko i jataci, a jedan je od prvih koji je počeo da skuplja magnetofonske trake sa demo snimcima iz čega će kasnije nastati tri albuma gde su svoje prve snimke objavile grupe Partibrejkers, Katarina II, Dorijan Grej, Laki pingvini, La strada itd, a više od dvadeset godina bio je i pilot u JAT-u.
Međutim, mnogo pre tih albuma, tačnije 1976. godine, pojavio se njegov LP "Leteća diskoteka", koji nam je u to vreme bio jako važan jer su na njemu bili neki neobjavljeni snimci tada nama veoma bitnih grupa. U prvom redu tu je jedan od najranijih snimaka grupe Smak koji datira iz '72. godine - "Biska II blues", iz vremena dok je njihov pevač još uvek bio Slobodan Kominac Koma, a potom i kompozicija "Opus broj 1" iz repertoara Yu grupe još dok je u njenim redovima bio klavijaturista Mive Okrugić koji je i autor te kompozicije, ali se ona nikada nije našla na nekoj od njihovih ploča. Mive će potom novu verziju te kompozicije uvrstiti na prvi album svoje grupe Opus. Bili su to zaista snimci zlata vredni, a pored njih tu su bile i kompozicije grupe Time, Parnog valjka, Zdenke Kovačiček, Korni grupe, Lazara Ristovskog, Nikole Borote Radovana i grupe Ave.
5. "Ruleta 5 Jugoslavske Rockove Skupiny" (Supraphon 1984.)
Svakako da priču o ovakvim albumima ne bih mogao završim a da ne pomenem jedan koji je sredinom osamdesetih godina objavljen u tadašnjoj Čehoslovačkoj. Da je jugoslovenska rok muzika imala uticaja i van matične države, dokaza svakako ima jako puno, posebno ako govorimo o državama tadašnjeg Istočnog bloka za koje smo u to vreme bili "teški zapad". 1984. godine čehoslovačka izdavačka kuća Supraphon objavila je za svoje tržište album na kome su se našle kompozicije poznatih jugoslovenskih rok grupa i izvođača, a u tom izboru bili su: Leb i sol, Dado Topić, Pomaranča, Generacija 5, Riblja čorba, Smak, Bulevar, Piloti, Propaganda, U škripcu, Grupa "I", Divlji anđeli i Krvna grupa. Interesantno je da su na A strani tog LP-ija zastupljene grupe koje su zenit svoje karijere dostigle sedamdesetih godina, dok je B strana ostala rezervisana za izvođače iz novotalasnog perioda, čime je napravljen jedan širi presek naše tadašnje rok scene. Na poleđini omota u nekoliko rečenica navedeni su podaci o svakom izvođaču ponaosob.
Neke ploče su mnogo više od pesama koje se na njima nalaze pa i od pukih uspomena. One su dokaz kako je uvek najlepše ono što je nastalo iz čiste ljubavi, a ljubav je tih godina plutala između nas zahvaljujući u dobroj meri i muzici. Ona nas je spajala, činila romantičnim i što je najvažnije - mi se takve ljubavi nismo stideli.
Čini se da ovo novo vreme onu nadasve iskrenu, romantičnu ljubav, sve više potiskuje u kategoriju nečeg nepotrebnog i suvišnog, nečeg čega se oni "pravi i sposobni" stide, a to je zaista prava šteta.
Ovaj svet jedino ljubav može učiniti lepšim i boljim.
(Telegraf.rs)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.