Održana promocija tri albuma grupe Električni orgazam
Domaća rok grupa Električni orgazam prvi put je u Beogradu zvanično promovisala svoja tri diskografska reizdanja kuće “Croatia Records”: "Warszava ’81" (live album iz Varšave 1981), “En vivo en la Fábrica” (živi album snimljen u Tvornici kulture 2022. u Zagrebu), kao i slavljenički “Les chansones populaires” (reizdanje albuma), koji slavi 40 godina.
Promocija reizdanja i live albuma na vinilu je realizovana u Jugoton prodavnici u centru Beograda uoči velikog prednovogodišenjeg koncerta 15. decembra na sceni Mts Dvorane, kome se vraćaju nakon dve godine od trijumfalnog nastupa (decembar 2021).
Tim povodom kultni beogradski rok bend Električni orgazam zakazao je druženje sa medijima i fanovima kao poseban događaj "Meet & greet“ po uzoru na takve programe u svetu, što omogava obožavateljima, medijima i slučajnim prolaznicima da saznaju više o pomenutim albumima i radu "Električnog orgazma", kao i da bliže upoznaju sam bend.
Na promociji navedene tri ploče bili su svi aktuelni članovi benda, cela rokerska petorka - Srđan Gojković Gile (glavni vokal i gitara), Ljubomir Đukić Ljuba (vokal i klavijature), Branimir Petrović Banana (gitara), Zoran Radomirović Švaba (bas gitara, prateći vokal) i Blagoje Nedeljković Pače (bubnjevi).
Moderator današnjeg susreta bila je Olga Kepčija, muzička novinarka na Radiju Beograd 202, koja je primetila da je "Električni orgazam" bend sa sigurno najviše objavljenih reizdanja albuma od svih ostalih kolega, na šta je frontmen grupe Gile dodao da ovo nije sve, jer se očekuju i nove ploče naredne godine.
Time je mislio na njihov četvrti studijski album "Kako bubanj kaže" (1984), koji će tokom 2024. slaviti takodje jubilej - 40 godina od nastanka.
Frontmen Gile je otkrivao danas genezu albuma „Les Chansones Populaires“ (1983), te se prisetio da je tokom 1983. godine razmišljao u tom pravcu da, nakon drugog albuma "Lišće prekriva Lisabon" (1982) i naravno prvog "Električni orgazam" (1981), nemaju dalje šta da kažu u pogledu tog žanra panka i "new vave".
"Za nas je to bio vrhunac tog žanra muzike i imao sam ideju, kako taj žanr nema neku naročitu budućnost, da se vratimo na ono što smo mi u bendu voleli da slušamo pre panka. Svakako imao sam želju da mi bend traje i ima budućnost", rekao je lider benda.
Gojković je naveo da je ploče krenuo da kupuje 1973. godine, te da je voleo da sluša pravac "glam rock" (između ostalih tu spadaju Dejvid Bouvi, Brajan Feri i "Roxy Music", pa i Duran Duran), Majkla Bolana i grupu "T. Rex", naravno The Beatles, The Rolling Stones, Genesis, Yes, Boba Dilana, simfonijski rok i druge pravce.
"Ideja je bila da se bend nakon panka vrati jednostavnom bazičnom rokenrol zvuku i da na neki način predstavimo publici muziku na kojoj smo mi odrasli kroz te bendove, ali sa idejom da to ne bude da mi "skidamo" te pesme i sviramo ih u originalu, nego da napravimo baš obrade. Te pesme smo tako tretirali kao neki predložak kao da ih je doneo neko od članova benda na probu i onda mi dalje sviramo za album", objasnio je Gile.
Na albumu obrada "Les Chansones Populaires" nalazi se devet pesama: "Locomotion" (1962, Karol King, Geri Gofin), "Citadel" (1967, The Rolling Stones, autori Mik Džeger i Kit Ričards), "Metal Guru" (1972, T. Rex, autor Mark Bolan), "I'm Waiting for the Man" (1967, The Velvet Underground, autor Lu Rid), "The Man Who Sold the World" (1970, Dejvid Bouvi), "Being for the Benefit of Mr. Kite" (1967, The Beatles, autori – Džon Lenon i Paul MekKartni), "When the Music's Over" (1967, The Doors) i "Blue Moon" (1934, autorski tandem Ričard Rodžers i Lorenc Hart).
Gojković je naglasio da nisu želeli najveće hitove od svih spomenutih grupa i solo muzičara, tako da su po tom principu i birali pesme, i posebno izdvojio najpopularnije sastave sa albuma "Bitlse" i "Roling Stonse" koji su ovde predstavljeni sa zaista manje istaknutim numerama.
Lider benda je izdvojio ideju da su izbegavali pesme "na prvu loptu" i te "zicer" hitove, već su želeli da nešto malo promene i dodaju na osnovu tih ostvarenja. Kako je Gile otkrio, samo "Locomotion" je bila hit sa tog albuma, i često je izvode na svojim koncertima i turnejama, redovna je na set listi.
Sam naziv albuma "Les Chansones Populaires", prema Giletovim rečima, predstavlja u neku ruku kao kontrapunkt, ironično ime, u prevodu "Popularne pesme", ali namerno na francuskom jeziku, da zvuči kao ime neke francuske šansone, a ne rokenrol muzike.
Na koncertu 15. decembra u Mts Dvorani Električni orgazam će svirati skoro sve pesme sa ovog albuma, osim numere od "Bitlsa" i odsviraće fragment kompozicije od "Dorsa".
Gile je otkrio da je "Les Chansones Populaires" bio u to vreme najprodavaniji album "Električnog orgazma", dok drugi "Lišće prekriva Lisabon" (nazvan prema ljubavnom vikend romanu "Lišće pokriva Lisabon" Barbare Kartland) je tada bio najslabiji na tržištu bivše Jugoslavije.
"A onda danas je upravo album "Lišće prekriva Lisabon" medju najprodavanijim u Hrvatskoj u svom reizdanju. To govori da smo možda išli ispred svog vremena i da tek sada 40 godina kasnije ljudi kupuju taj album", sa osmehom je konstatovao Srđan Gojković.
Podsetimo, u vinilnom luksuznom reizdanju kuće "Croatia Records", album "Lišće prekriva Lisabon" je u novembru 2022. bio prvi na listi najprodavanijih u Hrvatskoj, na tronu ispred dva albuma grupe Parni valjak, ili Pop mašina, kao i reizdanja "Odbrana i poslednji dani" od Idola.
Čuvena muzička novinarka Dubravka Duca Marković, ranije popularna kao TV lice sa emisijom "Hit meseca", rekla je danas kako je u to doba bila u toku čitavog nastanka albuma "Les Chansones Populaires", i da je znala za svaku pesmu koja će se naći na albumu.
"Da se razumemo, Gile je tada bio mlad momak sa svega 22 godine. Nemoguće da je tad znao o svemu ovome što danas priča, jer ovako sada sve to zvuči analitički, filozofski. Mislim da je tada to njima bio samo štos i fazon, da sa tim albumom jednostavno skrenu pažnju na sebe", mišljenja je Dubravka Duca Marković, danas radio novinar sa emisijom "Večeras zajedno" na Radio Beogradu 1.
Srđan Gojković je istakao da je oduvek imao ambiciju da mu projekat zvani "Električni orgazam" dugo traje, ne da bude kratkog daha, ali da nije očekivao da će ovoliko potrajati, u januaru će napuniti 44 godine. On nije znao u kom pravcu će se bend dalje razvijati, i da li će se raspasti, mada je smatrao da će se uvek baviti muzikom, makar da se grupa razvije u neku drugu sa novim imenom, što se ipak nije desilo.
Omot za album "Les Chansones Populaires" delo je kreativnih ruku Srđana Gojkovića Gileta, koji je ranije imao ambicije da bude slikar, i na ovaj način je to ostvario što kreira barem omote za svoje muzičke projekte (vinil - ploče, diskove, kasete).
Takođe, kako je ranije pričao, Gile je želeo da upiše glumu i književnost, tako da je i to pomirio u svom stvaralaštvu - pomalo glumi kada je na sceni i u muzičkim spotovima i naravno piše pesme - reči, stihove.
"Trebalo je da radim i omot za album "Paket aranžman", ali ostali iz bendova (Idoli i Šarlo akrobata) sa tog albuma nikako nisu mogli da se dogovore kako će im izgledati omot. Na kraju je doveden Branko Gavrić koji je uradio kompletan omot i smislio je naziv "Paket aranžman". Sećam se da smo se svi redom zgražavali nad tim omotom i nazivom, nismo ga dugo prihvatali, a onda smo kasnije shvatili da treba tako da izgleda i da se tako zove", objasnio je Gile.
Branko Gavrić (1955 - 2021) bio je poznati grafički dizajner, ilustrator, autor mnogih kultnih plakata i omota muzičkih albuma.
Za sam kraj današnjeg druženja, Srđan Gojković se osvrnuo na predstojeći koncert u sledeći petak, 15. decembra u Mts Dvorani.
"Za mene će ovaj prostor zauvek biti Dvorana Doma sindikata, iako mu je ime Mts Dvorana. Nekako sam navikao na Dom sindikata. To je stvarno odlično mesto na kome je čak dva puta svirao jedan Majls Dejvis, takva gromada od muzičara. Zato je Dom sindikata izuzetno značajno mesto sa takvim velikanima. A i "Električni orgazam" je nastao nakon što smo baš u Domu sindikata gledali koncert benda "Leb i sol", tako da ima simbolike zašto smo ponovo tamo", zaključio je Srđan Gojković Gile, gitarista, pevač, kompozitor, tekstopisac.
Podsetimo, grupa je nastala 13. januara 1980. u kafani "Mornar" posle velikog koncerta makedonskog bluz rok etno džez sastava "Leb i sol", a upravo bivši lider benda Vlatko Stefanovski je sinoć baš u Domu sindikata imao samostalan koncert.
Postoji i jedna anegdota u vreme stasavanja Električnog orgazma u bivšoj SFRJ.
Naime, Gile je prilikom odlaska u London odneo prvu ploču benda u sedište kultnog muzičkog magazina "New Musical Express" (NME). Pozvonio je na vrata, predao ploču portiru i rekao mu da su oni neka grupa iz Jugoslavije.
Gojković je mislio da će ta ploča verovatno završiti u smeću, ali se onda ubrzo veoma prijatno iznenadio zajedno sa ostatkom benda kad je video recenziju i hvalospeve velikog Krisa Bona, muzičkog kritičara i novinara. Na taj način "Električni orgazam" osvojio Evropu.
"New Musical Express" (NME) je danas muzički, filmski, gejming i kulturni online magazin i brend sam za sebe. Osnovan je davne 1952. godine kao novine, veoma prestižan magazin i publikacija o rok muzici širom sveta. NME je postao besplatna publikacija, a kasnije se razvio u online brend sa svojim portalom i radio stanicom
(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.