Vreme čitanja: oko 10 min.

Pijanistkinja Danae Dorken: Volela bih da nastupam sa Kolundžijom, Radulovićem i Milenkovićem

Vreme čitanja: oko 10 min.

“Imam puno prijatelja iz Srbije, i kako sam polu-Grkinja, nalazim da su Grci i Srbi veoma slični po senzibilitetu i temperamentu", rekla je umetnica

  • 0
Danae Dörken Foto: Martin Teschner

Nemačko-grčka pijanistkinja Danae Dorken održala je prvi put koncert u Srbiji na sceni Ustanova kulture „Gvarnerijus“ u Beogradu, a specijalno za agenciju Tanjug je izjavila da bi veoma volela da nastupa zajedno sa našim violinistima Jovanom Kolundžijom, Nemanjom Radulovićem i Stefanom Milenkovićem.

Kako je imala koncert premijerno u našoj zemlji, na pozornici “Gvarnerijusa”, umetnica Dorken je imala izvesna očekivanja, jer se ipak sreće sa novom publikom, u novom gradu, u novoj zemlji.

“Imam puno prijatelja iz Srbije, i kako sam polu-Grkinja, nalazim da su Grci i Srbi veoma slični po senzibilitetu i temperamentu. Kada sam stigla u vašu zemlju, sve mi je bilo nekako poznato, kao da već živim ovde ili kao da se vraćam svojoj domovini. Sve mi je bilo blisko, ljudi koje sam upoznala za ovo kratko vreme, muziku koju sam slušala u Beogradu, mesta koje sam obilazila”, istakla je Dorken i dodala da prestonicu Srbije posmatra kao drugi dom, te da se u njemu oseća izuzetno prijatno i komforno.

Program njenog koncerta je bio realizovan u saradnji sa ciklusom „Jurij Revič predstavlja“, gde taj čuveni rusko-austrijski violinista dovodi mnoge talentovane inostrane umetnike u ovu ustanovu osnivača Jovana Kolundžije.

Danae Dörken Foto: Martin Teschner

Umetnica Danae Dorken je izvela kompozicije Fazila Seja, Kloda Debisija, Franca Lista, Franca Šuberta, Feliksa Mendelsona, Kinana Azmeha, Manosa Hacidakisa i Roberta Šumana - muziku sa njenog poslednjeg albuma „Oddysey“.

Nakon koncerta, pijanistkinja je podelila svoje utiske za Tanjug, govoreći o prilično ambicioznom i obimnom repertoaru koji je priredila sinoć.

„Publika je bila tako topla, draga, što je za umetnika veoma prijatno da doživi, posebno kada dolazi u neku zemlju prvi put. Moram reći da je moj program ipak prilično neobičan, ima neuobičajene muzičke komade koji se ne sviraju često na koncertima mojih kolega. Kako nije taj očekivani, standardni repertoar klasike, dešava se ponekad da su promoteri, organizatori festivala na kojima nastupam, pomalo nesigurni i sumnjičavi da li da me uopšte stave u program. Deluje im da će taj repertoar biti težak za publiku da ga prihvati“, objasnila je nemačko-grčka muzičarka.

Danae Dörken Foto: Martin Teschner

Ipak, Dorken smatra da je srpska publika bila predivna sinoć, da je u potpunosti prihvatila sve komade navedenih kompozitora, tako da je shvatila da u „Gvarnerijus“ dolazi publika koja iskreno voli klasičnu muziku, tako da ima samo pozitivne utiske usled reakcije publike sa toplim i dugim aplauzima.

Program koncerta pijanistkinja je sinoć krenula sa izraelskim kompozitorom i pijanistom Fazilom Sajom i njegovim delom "Black Earth (Kara Toprak), Op. 8". Podsetimo, Fazil Saj je proteklih sezona 2021-2022. gostovao dva puta u Beogradu na uspešnim koncertima u Kolarčevoj zadužbini, što se umetnici veoma svidelo.

Dorken je dalje nastavila sa numerom "Sirènes" iz dela "Trois Nocturnes, L. 91" francuskog kompozitora ere impresionizma Kloda Debisija (1862-1918).

Ambiciozan repertoar je uključio i umetnike perioda romantizma - mađarskog klasika Franca Lista (1811-1886) - "At Lake Wallenstadt" iz ciklusa "Years of Pilgrimage", i austrijskog autora Franca Šuberta (1797-1828) - “Wandering” iz dela "The Beautiful Miller’s Daughter", uz aranžman upravo Franca Lista.

Umetnica na klaviru Danae Dorken se zadržala u dobu romantizma, u ranom periodu, tako da je publici priredila portret nemačkog kompozitora Feliksa Mendelsona (1809-1847) - "Fantasy, Scottish Sonata, Op. 28" sa tri stava: "Con moto agitato", "Allegro con moto" i "Presto".

“Volim sama da kreiram repertoar na svojim koncertima, kao što sam učinila i za koncert u Beogradu. Privlači me ideja da stvaram program koji ima neku temu i priča nam priču. Zapravo, repertoar koncerta je na neki način pripovedač. Velika tema je “Odiseja”, kako je i naziv mog albuma odakle su sve te kompozicije. Recimo, Fazil Saj u svom delu “Black Earth” pripoveda o ciklusu života, jedna vrsta folk kompozicije, gde ističe kako smo u suštini svi mi isti bez obzira kom narodu pripadali”, navela je Dorken i predstavila ostatak kompozicija.

Nakon Fazila Saja, nemačko-grčka muzičarka se opredelila za još jednog savremenog živog kompozitora i klarinetistu Kinana Azmeha iz Sirije - "Waiting for Friday", kao i grčkog autora 20. veka Manosa Hacidakisa (1925-1994) - "Waltz of Lost Dreams".

“Sirijski umetnik Kinan Azmeh u tom svom delu govori o modernoj odiseji, o izbeglicama, svemu onome što se dešava danas u svetu, koji moraju da prelaze more da odu dalje do svog cilja. Tako da su to sve različite perspektive na temu odiseje, i zato mi se dopada da na ovaj način kreiram program za publiku”, naglasila je umetnica.

Danae Dörken Foto: Martin Teschner

Za sam kraj muzičkog putovanja ili prave odiseje, kako i glasi ime njenog albuma, Danae Dorken je finale posvetila nemačkom kompozitoru ere romantizma Robertu Šumanu (1810-1856), pravom pesniku zvuka. Dorken je od Šumana izvela muzički komad "Fantasy Pieces, Op. 12" iz osam nastavaka, celina, stavova, i time je zaokružila skoro sat i po vremena koncerta iz dva čina, i obeležila svoje prvo gostovanje u Srbiji.

Tokom izvodjenja koncerta, prema njenom izrazu lica, delovalo je kao da je na nekom putovanju kroz svoje misli, da odlazi kroz svest i podsvest svoje mašte, da je duboko u razmišljanjima.

“U potpunosti se nalazim u tom trenutku, u realnom vremenu izvodjenja. Za mene savršen koncert je onaj kada sam u datom momentu i u glavi imam neku zamišljenu scenu, ili imam neko osećanje tuge, anksioznosti, može biti i vizija neke boje, mirisa, uvek je drugačije, kako su kompozicije raznolike. Najbolje za mene je kada sam posvećena baš tom trenutku dok izvodim muziku, da ne razmišljam ništa unapred ili o nečemu što se desilo ranije”, rekla je Dorken.

Ona je upoznata sa veoma bogatom karijerom Jovana Kolundžije, njenog domaćina u Ustanovi kulture „Gvarnerijus“, a veoma dobro zna za uspehe Stefana Milenkovića i Nemanje Radulovića.

„Nemanju Radulovića i lično poznajem, on nastupa u Berlinu veoma često, tako da smo se družili nakon tih koncerata. Smatram da je izuzetan violinista i umetnik. Volela bih da saradjujem i nastupam sa Nemanjom, kao i sa Stefanom Milenoovićem i Jovanom Kolundžijom, čim se ukaže prava prilika za tako nešto, bila bi mi čast i zadovoljstvo“, naglasila je Dorken.

Nakon uspešno završenih studija kod međunarodno cenjenog klavirskog pedagoga Karla-Hajnca Kemerlinga i poznatog soliste i učitelja Larsa Vogta, Dorken redovno nastupa sa vodećim svetskim orkestrima: Pariski kamerni orkestar, Dizeldorfski simfonijski orkestar, Nordijski kamerni orkestar, Estonski nacionalni simfonijski orkestar, kamerni orkestar Kraljevska Severna simfonija, Državna filharmonija Nirnberg i Vajmarski državni orkestar.

Iako je veoma mlada, tek je napunila 32 godine, ona je veoma tražena širom Evrope i sveta.

„Čini mi se da je za taj uspeh zaslužno više faktora. Pre svega imala sam sreće da upoznam i povežem se sa pravim ljudima u pravom trenutku koji su mi pomogli da ostvarim takvu karijeru. Tako sam imala tu privilegiju da učim od najboljih, kao što je Karl-Hajnc Kemerling, jedan od najboljih profesora klavira na svetu ili Lars Vogt, popularni pijanista. Oni su me upoznali sa tim svetom i ljudima koji su mi dalje pomagali u karijeri. Naravno, osim toga, kao u bilo kom umetničkom poslu, potrebno je i mnogo napornog rada da bi se to sve postiglo“, istakla je Dorken i poentirala da je pored jake discipline, ipak najvažnije voleti muziku i imati neprestano ljubav prema toj umetnosti. Onda je sve lakše i lepše u stvaralaštvu i karijeri, posebno kada je umetnik uverljiv u izvodjenju i posvećen usavršavanju, prema njenim rečima.

Ona je nastupala je u najprestižnijim koncertnim dvoranama sveta: londonskom Vigmor holu, Pariskoj filharmoniji, bečkom Koncerthausu, Mocarteumu u Salcburgu, Tonhaleu u Cirihu, Bozaru u Briselu, Megaronu u Atini, Bruknerhausu u Lincu, Filharmoniji u Kelnu, Gaštajgu u Minhenu, Koncerthausu u Berlinu, Leizhalu u Hamburgu, Tonhaleu u Dizeldorfu, Alte Oper u Frankfurtu i Betovenhausu u Bonu. Pored toga, redovno nastupa na velikim festivalima.

Talenat Danae Dorken prepoznao je Jehudi Menjuhin (Njujork, 1916 - Berlin, 1999) kada je, sa samo sedam godina, „svojom blistavom radošću sviranja“ privukla pažnju publike u poznatim evropskim koncertnim dvoranama. Inače, Jehudi Menjuhin, ili Baron Menjuhin, bio je američko-britanski violinista i dirigent, koji je veći deo karijere proveo u Velikoj Britaniji. Smatra se za jednog od najboljih violinista 20. veka.

„Kada sam upoznala Jehudina Menjuhina, znala sam da je veliki umetnik, ali kao tako mala nisam shvatala koliko je značajan za svet muzike, dok nisam porasla. Sećam se da sam bila jako nervozna pre nastupa pred njim, ali kad sam ga videla prvi put, shvatila sam koliko je miran, skoncentrisan. Bio je dosta star tada, nije pokazivao mnogo energije, sedeo je i razgovarao sa mnom, izlagao mi je neke ideje. Onda me je pozvao da dodjem na njegov koncert gde je bio u ulozi dirigenta, da prvo dodjem na njegove probe. I odjednom, tu vidim neverovatnu transformaciju: od jednog mirnog i staloženog čoveka on se pretvorio u strastvenog, dinamičnog dirigenta koji samo skače i neprestano diriguje!“, opisala je svoje vidjenje velikog Menjuhina.

Dorken je podsetila da je američko-britanski violinista i dirigent u tom trenutku bio star i bolestan, ali da ga to nije sprečilo da bude tako oslobodjen i vitalan kao da je u najboljim godinama, te je tada rekla sebi – „kako je to snažna moć muzike kada ovako nešto učini čoveku“.

Ona je nastupala pred njim da joj Menjuhin daje savete i uputi je dalje na školovanje, bio je u ulozi njenog mentora. Umetnici je žao što je to bio kratak period, jer je veliki violinista kasnije umro (1999), ali je uspeo da je uputi gde dalje da razvija svoj talenat, tako da joj je veoma značio period koji je provela sa njim.

U klavirskom duu sa svojom rodjenom sestrom Kiveli, klavirska umetnica Danae Dorken objavila je album - CD „Apollo & Dionisus“ u avgustu ove godine.

Osim toga, snimila je i tri albuma sa francuskim oboistom Filipom Tondreom „(Klarthe“), a njena diskografija obuhvata takodje snimak „Koncerta za klavir br. 21“ Volfganga Amadeusa Mocarta i „Drugog klavirskog koncerta“ Feliksa Mendelsona, sa Kraljevskom severnom simfonijom pod Larsom Vogtom. Neobično je da umetnici danas stižu da i pored obimne svetske turneje snimaju albume u studiju, tako da deluje da Dorken ima više paralelnih života u jednom.

„Meni lično je veoma neophodno da realizujem oba angažmana – imam koncerte i snimam materijale. Te dve celine su potpuno različite, a opet podjednako važne. Snimati album je kao da fotografijom uhvatite neki zamrznuti trenutak. Na turnejama uvek je to drugačije, koncerti se razvijaju, menjaju, rastu, napreduju. Zato volim da snimam albume, da vidim tu razliku u napretku, analiziram šta se promenilo u mojim idejama i iz druge perspektive sagledavam svoja izvodjenja“, objasnila je Dorken i dodala da se nekad zapitala šta je to radila, kada je preslušavala ranije radove na početku diskografske karijere.

Godine 2012. Danae je objavila svoj debi album sa delima Leoša Janačeka (1854-1928), poznatog češkog kompozitora, folkloriste, muzičkog teoretičara, publiciste i pedagoga.

Takodje, njen solo CD sa „Fantazijama“ Roberta Šumana, Franca Šuberta i K. F. E. Baha („ARS Produktion“) je osvojio ICMA nagradu, dok je poslednji solo album „Odissey“ (diskografske kuće „Berlin Classics“) primljen sa pohvalama kritike i nominovan za nekoliko međunarodnih muzičkih nagrada.

Video: Premijerni koncert pijanistkinje Danae Dorken na sceni Ustanove kulture Gvarnerijus

Kako je otkrila Tanjugu, kao mladja se upuštala u komponovanje svoje muzike, ali u poslednje vreme za tako nešto nema više dovoljno vremena, jer realizuje toliko drugih projekata.

Ipak, sa svojom sestrom Kiveli uspeva da napravi aranžmane za klavirska dua, radila je neke muzičke komade za orkestar, ali se nada da će u budućnosti moći više tome da se posveti i pruži svetu zanimljiva dela – kompozicije iz svog stvaralaštva.

Na sve to, Danae i Kiveli Dorken osnovale su Međunarodni muzički festival Molivos na grčkom ostrvu Lezbos 2015. godine. Pored festivala, nijih dve organizuju i dobrotvorne koncerte i događaje širom Nemačke na kojima okupljaju velika umetnička imena današnjice.

Posle Beograda, Danae Dorken će za nedelju dana održati koncert u Parizu, sledi Luksemburg, a onda će imati svoj debi sa Nemačkim simfonijskim orkestrom (DSO) u Berlinskoj filharmoniji.

„U sezoni 2023/2024. čeka me takodje i debi sa Minsterskim simfonijskim orkestrom, Helsingborškim simfonijskim orkestrom, Orkestrom Komische Opera Berlin, Baden-Baden filharmonijom i sa Praškim simfonijskim orkestrom. Pored toga, ove sezone nastupiću u Štadteatar Firt i u Vajblingen, Bajrojt i Soloturn u Švajcarskoj, na Drezdenskom muzičkom festivalu, GAIA festivalu u Švajcarskoj, i na američkoj turneji koja obuhvata česte koncerte u Njujorku, kao što je Linkol centar, tako da se veoma radujem novim izazovima“, zaključila je Danae Dorken za Tanjug.

(Telegraf.rs/Tanjug/Ivan Makragić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA