Hipgnosis: Najlepši spoj fotografije i muzike oličen omotima ploča
Iza imena Hipgnosis, kriju se neki (čitaj: mnogi), od najlepših i najvažnijih omota ploča, u rock kulturi uopšte
Ako bi mnoge, pa čak i bolje poznavaoce rok kulture, upitao da li znaju neki podatak vezan za naziv Hipgnosis iz naslova ove priče, iskustvo mi govori da ne bi bilo previše njih koji bi dali potvrdan odgovor.
Još manje bi bilo onih koji bi prepoznali ime Storm Torgerson.
Ali ako bi moje pitanje glasilo: Da li znate kako izgleda omot albuma "Dark Side Of The Moon", grupe Pink Floyd? - mnogi bi odgovorili potvrdno.
Iza imena Hipgnosis, kriju se neki (čitaj: mnogi), od najlepših i najvažnijih omota ploča, u rock kulturi uopšte.
Priča o njima započela je još daleke 1968. godine kada su dvojica prijatelja iz Kembridža ponudila saradnju momcima iz grupe Pink Floyd.
Konkretno - izradu omota za njihov drugi album "A Saucerful Of Secrets".
I tako su Storm Torgerson i Obri "Po" Pauel kao studenti umetničke škole ušli u svet rokenrola, a 1974. godine pridružuje im se i asistent Piter Kristoferson.
Storm je poznavao Sida Bareta i Rodžera Votersa još iz škole u Kembridžu, pa je i to pomoglo prilikom uspostavljanja saradnje.
Taj početni rezultat je bio više nego sjajan, utoliko pre, što su odmah dobili ponudu od izdavačke kuće EMI da urade omote za grupe Free, Pretty Things i slične.
Legenda kaže da su Storm i Po, vraćajući se jednom prilikom u svoj zajednički stan iznad vrata ugledali natpis, odnosno grafit - "Hipgnosis" i na licu mesta odlučili da upravo to bude naziv njihove dizajnerske grupe. Storm će kasnije tvrditi da to nije samo zbog pukog značenja reči (hipnoza), već i da se sve može posmatrati malo složenije, odnosno kroz izvesnu kontardikciju koju nosi ta reč: hip = moderan i gnosis (gnosticizam) = drevno učenje, dakle jedan nemoguć spoj, što je u suštini i bila ideja vodilja njihovog rada.
Na samom početku, svoje zamisli materijalizovali su u mračnoj sobi na "Royal College of Art", ali su nakon završetka školovanja morali napustiti tu prostoriju.
Potom su u tu svrhu osposobili Poovo kupatilo, da bi 1970. godine iznajmili prostor i izgradili studio u londonskoj Denmark Street 6.
Pa iako su Hipgnosis imali trojicu nosioca posla i veliki broj drugih saradnika, ipak je Storm Torgerson bio duša i srce čitave priče. Zanimljivo je da je njegov pristup bio umnogome različit od drugih dizajnera, što je sigurno i doprinelo njihovom ogromnom uspehu.
U najvećem broju slučajeva Stormov rad se zasnivao na fotografiji, ali za razliku od mnogih drugih koji su sa istim manipulisali i koristili specijalne efekte, on više voleo da uhvati neobičan, gotovo pa nestvaran trenutak u nekom studioznom snimku.
Na taj način stvoren je čitav niz fascinantnih opcija:
Umetnost u suprotnosti proizvodu, digitalno i analogno, stvarno nasuprot imaginarnog, fotografija u suprotnosti sa slikom, normalno u kontrastu sa čudnim...
Torgersonova sposobnost da podcrta i konfiguriše ove suprotnosti, izazivajući na taj način svojevrsnu debatu je više nego fascinantna.
1973. godine, Hipgnosis stiču svetsku slavu uradivši omot albuma "Dark Side Of The Moon", grupe Pink Floyd.
Bila je to jedna od najprodavanijih ploča celokupne istorije rokenrola uopšte, ali i jedan od najboljih (među pet), omota čitave rok kulture.
Nakon toga broj izvođača sa kojima su sarađivali enormno raste: The Hollies, Genesis, Led Zeppelin, Paul McCartney, Bad Company, Yes, Syd Barret, Black Sabbath, AC/DC, Rainbow, Scoprpions, Wishbone Ash, Peter Gabriel, Al Stewart, Police, Electric Light Orchestra, Humble Pie, 10cc, Nazareth, UFO...
Lista najpoznatijih svetskih imena zaista je preduga da bi je naveli do kraja.
Hipgnosis su prestali sa zajedničkim radom 1983. godine, ali je Storm nastavio da stvara omote sve do smrti, tačnije do 18. aprila 2013. godine.
I to ne samo omote ploča.
Čuvena je recimo njegova naslovnica za knjigu "Autostoperski vodič kroz galaksiju", autora Daglasa Adamsa.
Veliki sam kolekcionar ploča i knjiga o muzici, a jedana od knjiga koju istinski ljubomorno čuvam je "The Works Of Hipgnosis - Walk Away Rene" i zaista je prepuna podataka, pikanterija, odnosno objašnjenja u vezi nastanka nekih slavnih omota LP ploča.
Npr. grupi Pink Floyd su za njihov album "Dark Side Of The Moon" ponuđena čak tri idejna rešenja, ali su se oni jednoglasno odlučili za ovo koje danas svi znamo;
Potom, tu je priča o čuvenoj naslovnici albuma "Wish You Were Here", na kojoj je čovek koji gori, ali kako Storm objašnjava - iako je scena urađena izuzetno verno, osoba u stvarnosti nije bila u plamenu. U suprotnom bi po njegovim rečima bila u brzom sprintu, sigurno ne bi delovala tako mirno;
Legendarni omot grupe Led Zeppelin - "Presence" (Prisustvo), na kome se na svim fotografijama nalazi tajanstveni predmet, po Stormovim rečima urađen je tako da taj isti predmet nigde ne ostavlja senku, što daje aluziju upravo na odsutnost.
Takođe, navedena je jedna njihova svojevrsna poslovna pikanterija. Naime Storm je na zgražavanje ostalih, predložio da im njihovi klijenti kao naknadu za ono što rade, daju iznos po sopstvenom nahođenju!?
Zamislite jednog Engleza koji dozvoljava drugima da sami procene vrednost njegovog rada!?
Ako ste mislili da je to nemoguće, prevarili ste se.
Pa iako su njegove kolege pomislile da je sišao s uma, ispostavilo se da je bio u pravu.
Uglavnom se događalo da dobiju dva, pa i nekoliko puta više novca od očekivanog iznosa.
Ipak, kasnije su na izričito insistiranje ostalih, zaobišli takvu praksu.
Rokenrol je svakako prepun slavnih dizajnera omota, ali jedno je sigurno: Hipgnosis u tom smislu predstavljaju istinski prepoznatljiv rukopis njegove istorije.
(Telegraf.rs)
Video: Policija obezbeđuje Kapitol nakon hapšenja muškarca koji je šetao sa bakljom
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.