Priče o pesmama: Evrovizijske dogodovštine ili šta povezuje ex yu i španske izvođače iz 1966. i '73. godine

 
 
  • 0

Pa iako nisu bili zvanični pobednici takmičenja, njihova kompozicija "Eres Tu", koju su te godine izveli na evrovizijskom festivalu, ubrzo će napraviti pravi bum u svetu, mnogo veći nego što će to postići pobednička pesma.

Davne 1973. godine Španiju je na Pesmi Evrovizije predstavljala grupa Mocedades. Takmičenje se održavalo u Luksemburgu, a domaćin je imao razloga za slavlje: Po odluci stručnog žirija pobedila je njihova predstavnica Ana-Maria David. Na drugom mestu bili su upravo malopre pomenuti Mocedades, kojima je pobeda za dlaku izmakla.

Pa iako nisu bili zvanični pobednici takmičenja, njihova kompozicija "Eres Tu", koju su te godine izveli na evrovizijskom festivalu, ubrzo će napraviti pravi bum u svetu, mnogo veći nego što će to postići pobednička pesma.

Naime, "Eres Tu" će postati do tada jedina kompozicija na španskom jeziku koja će ući u prvih top 10 u SAD, tačnije, dostigla je deveto mesto čuvene "Billboard hot 100" liste, što je do tada bilo nezabeleženo i gotovo nezamislivo, a identična situacija bila je i na drugim svetskim listama popularnosti.

Koreni grupe sežu do daleke 1967. godine kada su tri mlade sestre iz baskijskog grada Bilbao, osnovale vokalnu grupu Las Hermanas Uranga, da bi im se nakon nekoliko lokalnih nastupa pridružila njihova braća i prijatelji. Tako je pao dogovor da formiraju vokalnu grupu pod nazivom "Glasovi i gitare". Nakon prvih nastupa, snimaju demo kasetu i šalju je jednom poznatom producentu u Madrid. On čuvši snimke, odlučuje da im posveti pažnju i na prvom mestu im menja ime u Mocedades. Od tog trenutka počinje njihov uzlet ka vrhu, koji kulminira kompozicijom "Eres Tu", sa kojom dostižu "samo" drugo mesto na Evroviziji 1973. godine.

Pa ipak publika čitavog sveta, kao što će se ubrzo videti, mislila je potpuno drugačije.

Te godine Jugoslaviju je na Evroviziji predstavljao Zdravko Čolić sa pesmom Kemala Montena, "Gori vatra". On je bio velika nova nada ex Yu zabavne scene, ali kako su novinari javljali iz Luksemburga -

"Čolićeva vatra bila je tek slabi plamičak na tadašnjoj evrovizijskoj muzičkoj mapi". Naime, Čola je ispraćen sa velikim nadanjima, a oni najsmeliji su mu čak predviđali i pobedu, ali morao je da se zadovolji sa osvojenim petnaestim mestom koje je pride podelio sa francuskim predstavnikom. No i pored lošeg plasmana jasno je bilo da je u pitanju veliki glas i Čola je nakon nastupa na Evroviziji počeo dobijati ponude iz celog sveta, a ubrzo je potpisao ugovor sa nemačkom producentskom kućom WEA. Ipak, novinarima je nešto drugo bilo interesantnije, ali je Zdravko dugo odbijao da o tome govori u javnosti. Naime, šuškalo se da je tada imao ljubavnu avanturu sa Ani-Frid, budućom članicom švedske grupe ABBA. Oni te godine nisu učestvovali, jer su prilikom izbora u svojoj zemlji bili tek treći, ali su doputovali u Luksemburg, da bi na licu mesta videli kako sve to funkcioniše. Po povratku u Švedsku kvartet uzima ime ABBA, a već sledeće, '74. godine, trijumfalno će odneti pobedu na Evroviziji, sa kompozicijom "Waterloo" i započeti jednu od najvećih svetskih, muzičkih karijera kakvoj se ni jedan pobednik Evrovizije nije mogao ni približiti. Čola će mnogo kasnije u intervjuu koji je dao za časopis "Dama" 1997. godine, progovoriti o onome što se događalo između njega i zanosne Šveđanke:

"Fridu sam upoznao na Pesmi Evrovizije, a nedugo potom usledio je njen poziv da provedemo zajedno vikend. Delovalo je obećavajuće, ali sam se nakon te trodevne idile osetio upotrebljenim poput instant-supe.

Skuvaš za pet minuta, pojedeš vruće i to je to. A sve je bilo tu: i brvnara, i kamin, i sveće, cveće, kockaste zavesice i stolnjaci, pečena riba u foliji sa bademima, eterična ulja... Ali ona prava, jedinstvena, ludačka strast, koja se desi između muškarca i žene je izostala. Nije bilo spontanosti, pa je sve izgledalo kao kad zakažeš vežbanje udvoje u teretani."

No to nije jedina zanimljivost vezana za ovo takmičenje i ondašnju Jugoslaviju.

Upravo je nastup grupe Mocedades, odnosno njihova pesma "Eres Tu", obeležen velikim skandalom.

Naime, oni su optuženi za plagijat!

Znatan broj muzičkih kritičara tvrdio je da ta kompozicija veoma liči na pesmu "Brez besed", koju je još 1966. izvela Berta Ambrož kao predstavnik Jugoslavije na evrovizijskom takmičenju te godine, koje je takođe održano u Luksemburgu. Ni sam izbor Berte Ambrož za jugoslovenskog predstavnika, nije prošao bez skandala. Ona je do tada bila potpuno nepoznata publici jer je radila kao službenica (daktilografkinja), a muzikom se bavila iz hobija. Izbor za domaćeg predstavnika na Evroviziji, održavao se u Beogradu i kada je od strane žirija proglašena pobednicom, morala je otpevati pesmu uz salve zvižduka koji su dopirali iz publike. Pa ipak, ako "Brez besed" (autor muzike Mojmir Sepe, tekst Erza Budau), nije bila pesma po ukusu beogradske publike, oni koji su glasali za pobednika Evrovizije nisu tako mislili. Mlađana Berta podelila je tada sasvim korektno sedmo i osmo mesto, od devetnaest zemalja učesnica. Te godine mnogo poznatija i iskusnija Tereza Kesovija, predstavljala je Monako i ostala bez ijednog poena!

Po svemu sudeći, pesma "Brez besed" dopala se i čuvenom španskom kompozitoru Huanu Karlosu Kalderonu, koji je između 1969. i '80. godine bio produceent i kompozitor mnogih pesama grupe Mocedades, pa je neke melodijske i harmonske progresije "pozajmio" za svoju "Eres Tu".

No niti je ta pesma diskvalifikovana, niti su Španiji dodeljeni kazneni poeni.

Šta bi bilo da je obrnuto, verujem da pretpostavljate.

Pesma "Eres Tu" je grupi Mocedades dala takav vetar u leđa, da ona postoji čak do dananšjih dana, s tim što su se 2014. godine podelili u nekoliko frakcija, tako da danas postoje dve postave sa tim imenom, dok je treća, EL Consorcio, formirana od bivših članova grupe koji su želeli da se i dalje bave muzikom.

Ipak, za sve njih, uspeh pesme "Eres Tu" je ostao prava enigma i prakticno neponovljiv, a to ne treba da čudi jer je ta kompozicija prodata u milion primeraka u SAD i pored toga što je na španskom jeziku, a

2005. godina na specijalnoj svečanosti izglasana je za jedanaestu najbolju pesmu Evrovizije, od skoro hiljadu koliko ih je prošlo za pedeset godina takmičenja i nakon obrada velikog broja izvođača.

1967. godine holandska pevačica Vileke Alberti snimila je kompoziciju "Brez besed" na engleskom jeziku pod nazivom "Without Words", a potom su usledile verzije na danskom i norveškom.

Berta Ambrož će ostati upamćena i po tome što je prilikom polaska na evrovizijsko takmičenje u Luksemburg zakasnila na voz, ali se ipak snašla, utrčala je u taksi pa je u Jesenicama već sedela na mestu koje je bilo za nju rezervisano.

Preminula 1. jula 2003. u pedeset osmoj godini života.

Huan Karlos Kalderon je preminuo 2012. godine.

Čola je kasnije imao aferu sa još jednom švedskom pevačicom, čuvenom Karolom Hegkvist čiji je debi album "Framling" (1983.) prodat u čak milion primeraka, ali to je priča za neki drugi put.

(Telegraf.rs)

Video: Dragana Mirković sagradila kuću porodici sa Golije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA