Priča o Lenardu Koenu: Pesnik koji je pevao svoje pesme i imao želju da umre na sceni
Istraživao je mnoge teme u svojim pesmama kao što su religija, izolacija, depresija, gubitak, romantične veze, ali i smrt ili seksualnost
Multimedijalni omaž mužičaru i pesniku Lenardu Koenu, povodom posthumnog izdanja njegove knjige “Plamen”, održana je sinoć u Velikoj sali Jugoslovenske kinoteke, gde je prikazan i retko viđen odlomak dokumentarca o velikom muzičaru iz 1984. godine.
Džajlz Norman, ambasador Kanade u Srbiji, izjavio je da je veliki kanadski pesnik, pisac, muzičar, svestrani umetnik Lenard Koen (1934-2016) obeležio živote mnogih u rodnoj Kanadi.
Kako je naveo, u stihovima čuvenog kantautora se pronalaze njegovi koreni, a istraživao je mnoge teme u svojim pesmama kao što su religija, izolacija, depresija, gubitak, romantične veze, ali i smrt ili seksualnost.
- Bio je pesnik, pevač, umetnik, a za nas u Kanadi jednostavno - legenda - ukratko je objasnio Norman i podsetio da je muzičar dobio mnoge nagrade u životu, kao što je i “Gremi” za životno delo, navodeći da je njegovo remek delo - pesma “Halleluiah” (1984).
Ambasador je izrazio i zadovoljstvo što je publika prestonice imala prilike da uživa u tročasovnom koncertu velikog Koena u Beogradskoj Areni 2009. godine.
Moderator multimedijalnog događaja Olgica Marinković ispred Ambasade Kanade podsetila je da je izdavačka kuća “Geopoetika” iz Beograda objavila dva romana slavnog pesnika - “Omiljena igra” (2013) i “Divni gubitnici” (2014), koji su napisani davne 1963, odnosno 1966. godine.
Takođe, objavljene su i njegove knjige poezije “Snaga robova” (1981) i “Šta ja radim ovde” (1987) u prevodu Vladislava Bajca.
Poznato je i da su se Bajac i Koren godinama družili i razvili jedno čvrsto prijateljstvo, za koje prvi čovek “Geopoetike” kaže da su to osetljive stvari i da čovek oko njih mora biti veoma oprezan.
- Koliko vi nešto znate o nekome, kao što je veoma kompleksna i opširna ličnost Lenard Koen, tako ne bi trebalo i drugi da to znaju za širu javnost. Zato sam se trudio da tokom mog druženja sa Koenom obelodanim što manje - objasnio je Bajac.
Kako je naglasio, ne bi odlazio u detalje, već bi samo ukratko predstavio profil svestranog autora, koga je teško doživeti u kratkom prepričavanju.
Upoznali su se na grčkom ostrvu Hidra i kasnije se sastali u čuvenom hotelu “Čelzi” u Njujorku, kada je imao intervju sa muzičarem.
Upravo taj intervju je bio okosnica ekskluzivnog arhivskog materijala koji je bio prikazan u okviru predstavljanja knjige “Plamen”.
U pitanju je odlomak od 17 minuta dokumentarca o Lenardu Koenu, prikazan samo jednom na TV Beograd u okviru emisije “Umetničko veče” maja 1985. godine.
Vladislav Bajac kao autor i scenarista filma imao je intervju 1984. kada je i produbio prijateljstvo sa kanadskim kantautorom, dok je snimatelj bio Dušan Ninkov, a reditelj Tomislav Perica.
Osim toga, prikazan je serijal autentičnih fotografija Koena i Bajca tokom godina prijateljstva, kroz kompoziciju “Subito za hor, dva basa i elektroniku” Zorana Erića, na stihove ove dvojice pisaca.
Snimak je pronađen u Arhivi Radio Beograda, a izvodi hor Collegium Musicum, uz dirigenta Darinku Matić-Marović, premijerno izvedeno na otvaranju BEMUS-a 1984.
Profesor dr Zoran Paunović, akademik, prevodilac, prošao je kroz karijeru Koena, koji je počeo prvo da piše i objavljuje poeziju i prozu.
Ipak, kako mu romani nisu dobro prošli i kritičari su mu dali do znanja da se mane tog knnjiževnog roda, on ih je poslušao i nastavio da stvara poeziju koju su mu svi hvalili.
Ali, uvideo je da se od toga ne može živeti, tako da se odlučio da peva svoje stihove da bi preživeo, i tako je jedan pesnik postao svetski muzičar.
Glavni poriv mu je bio da stvara pesme, ali tu je postojala i namera da bi kao autor poezije bio zanimljiv devojkama, kako je pevač svojevremeno i pričao.
Paunović koji je i prevodio dela Koena, naglasio je da je Koenova pesma “Halleluiah” jedna od retkih pesama na svetu da se o njoj pišu čitave knjige.
Takođe je podvukao i druge njegove numere kao prave poezije na sceni - “I''m Your Man” ili “First We Take Manhattan”.
Podsetio je kako je Koen imao razne burne ljubavne veze, kakva je bila i sa čuvenom Dženis Džoplin, što nije moglo da se poveže sa njegovim karakterom, ali je zato imao i mnoge depresivne faze u životu i karijeri.
- Umro je neposredno nakon što je snimio svoj poslednji album naziva “You Wanted Darker” (Želeli ste mračnije), a nova knjiga mu se zove “Plamen”, ili na engleskom “Flame”, dakle ima svetlosti. A imao je veliku želju da jednog dana umre na sceni - zaključio je priču o Koenu dr Zoran Paunović.
(Telegraf.rs)
Video: Policija obezbeđuje Kapitol nakon hapšenja muškarca koji je šetao sa bakljom
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boža zemunac
Legenda.
Podelite komentar