Predstavljena knjiga "Umetnost interpretacije" pijaniste Aleksandra Serdara

V. Đ.
V. Đ.    ≫   
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

U Beogradu je predstavljena monografija "Umetnost interpretacije" pijaniste i profesora Aleksandra Serdara, a on je tom prilikom istakao da je njom želeo da ispriča sve što je naučio tokom života u muzici i ono čemu podučava studente 25 godina.

Na promociji knjige, osim autora, govorili su muzikolog i redovni profesor Fakulteta muzičke umetnosti dr Sonja Marinković, naučni savetnik Muzikološkog instituta SANU i urednik knjige dr Ivana Medić, redovni profesor i šef katedre za klavir na FMU mr Branko Penčić.

Umetnik Aleksandar Serdar je istakao da je svojom drugom knjigom želeo da predoči u jednom delu, putem reči, sve što je naučio tokom života u muzici i ono čemu podučava studente već punih 25 godina.

Serdar je rekao da mu je bio veliki izazov da se upusti u stvaranje knjige i dobijao veliku podršku od svoje najuže porodice, ćerke i supruge, ali i od dragih kolega koji su prisutni večeras na promociji kao govornici.

"Umetnici jesu talentovani i originalni. Ipak, taj talenat i originalnost moraju biti stavljeni u formu, iz koje onda dolazi sloboda. Svi mi zapravo govorimo jezikom muzike", smatra pedagog i pijanista.

Aleksandar Serdar iz Beograda redovni je profesor klavira na FMU, i posle završenih studija u Novom Sadu dalje školovanje je nastavio u SAD.

Pijanista Serdar je dobitnik mnogih međunarodnih nagrada, svirao je resitale, nastupao sa orkestrima i u okviru kamernih ansambala u gotovo svim zemljama Evrope, u Severnoj Americi, Brazilu i Peruu, Maroku, Libanu, Izraelu, Tajlandu i Japanu.

"Motiv pisanja knjige je lične prirode. Želeo sam na jednom mestu da imam čitavu sistematizaciju svega onoga što znam i što prenosim mojim studentima. Suština naše profesije u muzici danas jeste tehnologija, kako se ona razvija i primenjuje", rekao je Serdar.

Svirao je sa filharmonijama Beograda, Bremena, Sofije, Zagreba, Torina, Minhena, Tuluza, Ile de France, Lila, San Hozea, Haife, Cincinnati, Portland, Slovenije, Drezdena.

"Originalno danas jeste samo vreme i zvuk, sve ostalo je već napisano. Vreme postoji u svim umetnostima, ima ga u slikarstvu, glumi, književnosti, u prošlosti, sadašnjosti, budućnosti", zaključio je umetnik i pisac Aleksandar Serdar, koji je u okviru promocije svoje monografije "Umetnost interpretacije" izveo na klaviru i nekoliko kompozicija.

Serdar od 1999. godine radi na FMU gde je sada u zvanju redovnog profesora.

Od 2006. godine radi kao profesor na Fakultetu umetnosti u Nišu, a u martu 2007. počeo je sa realizacijom projekata ,,Nacionalne koncertne sezone". Od 2016 godine radi kao honorarni profesor na Akademiji za Glazbo u Ljubljani.

Urednik izdanja Ivana Medić podsetila je da je svoj priručnik kao prvu knjigu ,,Razvoj pijanističke tehnike" Aleksandar Serdar objavio 2012. godine u izdanju Muzičkog centra Crne Gore.

Medić je istakla da je njen posao urednika bio veoma jednostavan, jer je Serdar izuzetno samokritičan.

"Stalno je popravljao, sređivao, dorađivao rukopis. Taman kad je pomislio da je završio jedan deo knjige, ipak se vrati na tekst i govori da uvek to može bolje. Tako sam pustila Serdara da dalje piše, sam dođe do rešenja. Ova knjiga je veoma dragocena i za mene", navela je Ivana Medić i dodala da Serdar nije nimalo škrt ni zatvoren u deljenju znanja, već naprotiv, želi da široko poklanja drugima svoja saznanja i iskustva, posebno studentima sa različitih akademija.

Medić je primetila da je pisanje u suštini usamljenički posao, ali da je Serder imao kontakte sa ljudima kojima je davao rukopis na čitanje, od urednika, recenzenta, preko prijatelja, porodice do onih dobronamernih kolega.

Tako je jedna od koleginica bila dr Sonja Marinković, koja je, prema rečima Ivane Medić, i zaslužna što je Serdar postao pisac sa ovom drugom, sveobuhvatnijom knjigom.

Ipak, Marinković ne smatra da je ona ni najmanje zaslužna za Serdarovo spisateljsko stvaranje, već da zasluge za taj dar idu samo njemu kao autoru.

Ona se uverila da Serdar ume kvalitetno da piše na osnovu prve knjige čijoj je promociji prisustvovala u Crnoj Gori pre 12 godina.

"Postoji lajt motiv koji se provlači kroz njegovu knjigu, a to je da je znanje ono što nam je izuzetno neophodno. Tu je strukturiranje, strogost u pravilima, a sve se postiže upornim radom, svestranim i sveobuhvatnim stvaralaštvom. Bezbroj načina je proveravao, a znanje je preduslov za njegovu slobodu sa kojom on svira i sve nas oduševljava", naglasila je Sonja Marinković.

Ona je dodala da je pandemija korona virusa najviše zaslužna što je Serdar imao vremena da sedne za sto i posveti se pisanju knjige u potpunosti, u vreme kada nije mogao da nastupa na koncertima. Prema njenom mišljenju, pisanje knjige nije nimalo lak posao, kao što nije i komponovanje, muziciranje.

"Ne može svako da vodi bitku na dva fronta, a on i u tome uspeva. Umetnost uglavnom traži celog čoveka. Onaj koji svira i stvara muziku, ne radi ništa drugo. Onaj koji piše knjigu, takodje ne može ništa drugo raditi, kao da nemamo dve strane mozga za to. Ali Serdar postaje i muzičar i pisac, i divim mu se na tome", rekla je muzikološkinja Marinković i napomenula da se knjiga sastoji iz dva dela.

Kako je objasnila, prvi deo se čita sasvim lagano, opušteno, uživa se u tim segmentima, a drugi deo predstavlja esenciju knjige po kome je i dobila naziv - "umetnost interpretacije", gde on opisuje svoja iskustva kao umetnik i pravi pedagog.

"Svoju punu posvećenost profesiji umetnika, pijaniste i pedagoga, Aleksandar Serdar još jednom potvrđuje odlukom da se upusti u odgovoran i zahtevan posao formulisanja bazičnih principa pristupa interpretaciji. Serdar znalački, pažljivo, sistematično i sugestivno svog čitaoca vodi kroz te lavirinte znanja, jasno postavljajući smernice i objašnjavajući tajne pristupa muzičkom delu", zaključila je Sonja Marinković.

Šef katedre za klavir na FMU mr Branko Penčić kratko je ocenio da nova knjiga - monografija "predstavlja sve elemente za dobro tumačenje muzičkog mišljenja" i definisao da se ovo delo može tumačiti kao "udžbenik za mlade pijaniste, ali istovremeno za već afirmisane muzičare i pedagoge".

"Monografija predstavlja izuzetan doprinos nauci i jedinstveno delo u našoj sredini. Serdar najpre pruža istorijsko istraživanje o razvoju ove pijanističke škole, a onda sistematično prenosi znanja i iskustva iz domena interpretacije muzičkog dela, stečena tokom 30-godišnje umetničke karijere", zapisala je Katarina Tomašević , muzikolog i naučni savetnik sa Muzikološkog instituta SANU .

Jasminka Stančul, pijanista i redovni profesor, napisala je u recenziji da je Aleksandar Serdar u svojoj knjizi uspeo da grupiše najvažnije elemente u interpretaciji muzike koji podrazumevaju melodiju, harmoniju i vreme. "U potpunosti su prikazane tekovine učenja jedne velike pijanističke škole što vodi poreklo iz 19. veka i koja je preko Leona Flajšera došla do Serdara, a on je na analitičan i inteligentan način uspeo da je sistematizuje u svojoj knjizi", navela je Stančul.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA