Milena Marković i Vladimir Kecmanović objasnili razliku između pisanja proze i scenarija: "To ne mogu pijan"
U sali Ivo Andrić Beogradskog sajma knjiga održan je DIJALOG u kojem su učestvovali pisci Milena Marković i Vladimir Кecmanović. Razgovor je vodio pisac Muharem Bazdulj.
Milena Marković i Vladimir Кecmanović počeli su dijalog govoreći o svojim delima: poemi Deca i romanu Кad đavoli polete. Markovićeva je naglasila da sve što ona jeste to čini način na koji ona piše, kao i da je jedna od centralnih teza poeme ta da svi ostaju deca.
Кecmanović je rekao da je sebi zadao izazov za budućnost: da napiše jedan ljubavni i jedan roman o Titu.
Oni su ocenili i da je rad na romanima i scenarijima u pristupu potpuno različit posao.
Marković je istakla da su pisanja proze i scenarija za film i televiziju "potpuno druge discipline, nisu za poređenje".
Marković je priznala da je od pisanja knjiga prvi put zaradila nakon što je dobila NIN-ovu nagradu za roman "Deca" , pre koje je, kaže, imala limitiranu publiku.
Ona je rekla i da je zarađivala pišući scenarije, a ne drame.
Uz priznanje da scenarija radi "sa užitkom za novac", Marković je primetila da je u svetu "mejnstrim prešao na serije koje se rade kao ogroman film".
Dodala je da uživa u radu na scenarijima jer joj to pruža određenu egistencijalnu udobnost koju, kaže, nikad nije imala.
- Uživam da radim krimi serije. Veliki sam ljubitelj krimi žanra i nadam se da ću ih raditi dugo - rekla je Marković.
Kecmanović je ocenio da je scenaristički rad potpuno drugačiji od romana. Kako je objasnio, kod scenarija za seriju "samo pisanje je jako mali deo posla, većinom se sastoji od beskonačnog dogovaranja i pravljenja koncepta".
Kaže i da "film negde liči na roman jer imaš zaokruženu priču i možeš sam da se snađenš, ali serija je veliki materijal gde se gubiš".
- Prozu nikada ne mogu da pišem pijan, a scene savršeno - našalio se Kecmanović.
Bazdulj je podsetio da je knjiga "Deca" Milene Marković "obelezila sezonu", pošto je pored NIN-ove nagrade za žanr romana u stihovima imala ogroman tiraž, a i u Narodnom pozorištu se izvodi istoimena predstava.
Kaže i da je Kecmanović pre nekoliko dana objavio novi roman "Kad đavoli polete", a zajednička crta sa "Decom" je dečak u središtu pažnje, odnosno to što "bez dečije perspektive nema zapleta".
Marković je rekla da je "jedna od centralnih teza ''Dece'' da smo sticajem okolnosti ostali i dalje deca, a iskušenja koja smo imali nas nisu dovoljno napravila ljudima".
- Samo imanje dece nas ne čini ljudima, nego nam produbljuje bezdan u kome se nalazimo u nepojamnim vremenima, gde smo više manje svi razočarani onim u što smo verovali. Ne bih mogla bez roditeljstva - priznala je Marković.
Priznala je da će morati dobro da razmisli šta će sledeće pisati, te dodala da je zanima "nešto potpuno drugačije, novo i da ne bude gore, ako Bog da, da bude bolje".
Bazdulj je primetio da će hrvatski pisac lako naći izdavača u Srbiji, dok postoji disbalans u recepciji kada se radi o Hrvatskoj i srpskim piscima.
- Ovde je metropola i svi su dobrodošli. Tamo gledaju verovatno više lokalno i usmereno na veliki svet. Možda se gradi identitet što se sused malo više ignoriše. Smatram da treba svi ovde da se izdaju, jer ovo je veliki grad - navela je Marković
Kecmanović je rekao da je takvo stanje s jedne strane možda "izraz superioronosti i toleracije naše kulture", a s druge možda "naše potrebe da se dodvoravamo nekom ko nas ne želi".
- Mislim da je istina negde između - dodao je Kecmanović.
Na kraju razgovora su dali svoje preporuke za čitanje. Markovićeva je preporučila dela Đorđa Matića, a Кecmanović knjige Džordža Orvela kojem je i posvetio svoj najnoviji roman Кad đavoli polete.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.