Ove pesme Desanke Maksimović odsada se neće učiti u školi, a možda nam trebaju više nego ikad
U zbirci "Tražim pomilovanje" njen glas je glas naroda, duh humanizma, dobrote i shvatanja drugog
Vest da je Desanka Maksimović izbačena iz školskog programa za treći i četvrti razred gimnazije izazvala je gomilu negodovanja kako među prosvetnim radnicima, tako i među piscima i kritičarima književnosti i postavila pitanje - ko to, i sa kakvim ciljem, uređuje školske programe novim naraštajima?
Desanka Maksimović, zajedno sa Isidorom Sekulić, najznačajnija je pesnikinja koju je srpska književnost XX veka dala. Stvarala je od ranog detinjstva (provedenog u Brankovini kod Valjeva), pa sve do smrti, postavši tako jedna od naših najplodnijih stvaralaca.
- Da se nisam sordila već u detinjstvu sa jezičkim blagom našeg jezika, ko zna da li bih ispevala onolike meldoije slične melodijama kakve se čuju u prirodi. Bez moga detinjstva ko zna da li bi bilo stvaralačko utočište, inspiracija, najprisniji životni prostor - govorila je.
Veoma svesna svog detinjstva, ali i u čestom kontaktu sa decom kojima je predavala upravo u srednjim školama, Desanka je umela da prepozna psihologiju i tananost mladih osećanja. Njene pesme su jednostavne, bistre i nadasve iskrene, a njene teme raznovrsne. Pisala je o ljubavi, rodoljublju, Srbiji, životu...
Pevala je o svojim zemljacima, ljudima iz Brankovine, o seljačkim brigama i nevoljama koje ne prestaju ni u času smrti, o volovskim kolima na kojima umiru porodilje na putu od sela do grada, o srdačnosti i spontanosti običnih ljudi iz naroda. Kada je pisala o rodoljublju, u njenim pesmama dominirala je ustanička tema, a glavni junak je bila Srbija, zemlja velikih tajni, u kojoj neprijatelja uvek očekuju neprijatna i opasna iznenađenja.
"Tražim pomilovanje", "Predosećanje", "Verujem"...
Jedno takvo rodoljubivo delo upravo je "Tražim pomilovanje", koje je Komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja odlučila da izbaci iz školskog programa.
U pitanju je nesvakidašnja zbirka pesama, svojevrsna diskusija sa Dušanovim zakonikom. U zbirci se smenjuju dva glasa: glas cara Dušana i glas pesnikinje. Glas cara simboliše zakon, propis, normu, a glas pesnikinje čovečnost, razumevanje i praštanje. Car propisuje zakone, a pesnikinja traži pomilovanje. Njen glas je glas naroda, duh humanizma, dobrote i shvatanja drugog. Sve ono što nam, u svetlu događaja koji trenutno kroje istoriju i međuljudske odnose, treba više nego ikada do sada.
"Za neshvaćene" (Tražim pomilovanje)
Tražim pomilovanje
za neshvaćene
koji ne umeju da premoste
ni kapilarskih razdaljina
do majke i sina,
do svakodnevne stvari proste;
za one koji ostaju strani
rukama što ih drže u naručju,
suncu pred kojim se sve razdani,
sobnoj, kao košulja bliskoj, tami.
Za sopstvene duše tamničare,
za radosti svojih trovače,
za one što viču kad im se plače,
kad u nežnosti greznu,
što uhode sebe kao tuđina,
za puškarnice srca njina,
za svačiju dušu zatvorenu
i opreznu.
"Tražim pomilovanje" dosada je bila u programu za četvrti razred srednje škole, dok se na spisku lektira za treći razred nalaze neke od njenih najpoznatiji pesama - "Predosećanje", "Verujem" i "Prolećna pesma".
"Predosećanje"
Poznala sam te kad sneg se topi,
topi, i duva vetar mlak.
Blizina proleća dušu mi opi,
opi, pa žudno udisah zrak.
S nežnošću gledah stopa ti trag,
trag po snegu belom;
i znadoh da ćeš biti mi drag,
drag u životu celom.
Poznala sam te u zvonak dan,
dan pijan, svež i mek.
Činjaše mi se već davno znan,
znan kad te poznadoh tek.
S nežnošću gledah stopa ti trag,
trag po snegu belom;
i znadoh da ćeš biti mi drag,
drag u životu celom.
Poznala sam te kad kopni led,
led, dok se budi proletnji dah;
kad dan je čas rumen, čas setan, bled,
kad sretno se i tužno u isti mah.
S nežnošću gledah stopa ti trag,
trag po snegu belom;
i znadoh da ćeš biti mi drag,
drag u životu celom.
"Verujem"
Stala sam poslednji put pred staru slikovnicu
i ispovedila se šapatom:
verujem u proleće ljubavi i njegove bujice,
verujem u nebesa lepote,
verujem u dušu duge, praskozorja i sutona,
verujem u antene što ih nosim u snovima,
verujem u slutnje, strepnje i nagoveštaje,
verujem u prizvuke,
verujem u bolove koji se zorama leče,
verujem u srca koja može sve raniti,
verujem u sećanja na detinjstvo omađijano,
verujem u radost praštanja,
verujem u bezazlenost ljudi, zmija i zveri,
verujem u nevinost prvih grehova,
verujem u časovnik što kuca u zemljinom središtu,
verujem u duhove koji žive u osmesima,
verujem u vasionu srca koja se bude,
verujem u nepovratnost i rastanke kraj voda,
verujem u reku zaborava i njenu beskonačnost.
Poslušajte kako je Desanka Maksimović recitovala svoju "Prolećnu pesmu":
Video: Video dana: Ovako je bilo u ranim jutarnjim satima ispred Narodnog muzeja
(Telegraf.rs)
Video: Vučić: Bio sam u Novom Sadu i odao počast preminulima
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Novica Randjelovic
E moja SRBIJO sta si docekal da ti POLUPISMENA RIJALITI KOMISIJA ODLUCUJE koje ce VANVREMENSKE STIHOVE PLEMENITE DESANKE da uce srpska deca ili sam ja pogresio ovde se radi o Hrvatskoj ili Crnoj Gori gde to ja zivim i moja porodica???
Podelite komentar
Srkimaja
Da bi se nesto ubacili ili izbacilo iz skolskih uzdbenika odluku ne treba da donosi jedan covek vec komisija sastavljena od akademika ,ovdje se radi o nasoj buducnosti o nasoj djeci kakvo sjeme sad zasadimo takvo ce nam i zito nici, ljudi sa kupljenim diplomama , klimarosi koji ste dovedeni tu gdje jeste samo zato sto klimate glavom , ne pravite se da ste najpametni poslusajte učene ljude ,Desanka je jedna i ona je za sva vremena ( bilo je to u zemlji seljaka na brdovitom Balkanu) umrece nam cela Srbija u jednom danu!!!
Podelite komentar
FANTOM
Krah Srpske knjevnosti u nastavnom planu školovanja neće biti sve dok postoje biblioteke. Udžbenike koristimo za učenje, žvrljanje a i za cepanje i to je potrošni papir gde pojedinci treniraju svoje znanje ili neznanje. Čuvajmo naše biblioteke riznice bogatstva pisane reči naših a i inostranih pisaca svih poznatih stilova pisanja. Desanku, Miru, Šantića i ostale naše pisce i poete možete izbrisati iz školskog programa ali oni ostaju u našim srcima i nema te sile koja ih može izbrisati. Samo čitanjem i obrazovanjem mimo školskih klupa u bibliotekama i zdravoj porodilnoj sredini možemo da pobedimo ove koji su na korak od onog što smo gledali dalekih tridesetih godina prošlog veka u Nemačkoj.
Podelite komentar