Premijera filma "Još jedan dan" Raše Bukvića u petak uveče na FEST-u

   ≫   
Čitanje: oko 6 min.
  • 0

Premijera kratkometražnog domaćeg filma "Još jedan dan" prema scenariju i režiji glumca Radivoja Raše Bukvića biće održana u petak uveče na svečanom otvaranju 52. FEST-a.

Osim njega, na konferenciji su govorili producentkinja Jovana Jovičić i kompozitorka muzike Ana Krstajić.

Glavnu ulogu u tom kratkom filmu igra Mira Banjac, koja tumači ulogu bake samog reditelja Bukvića.

Evropski i srpski glumac, trenutno aktuelan sa nagrađivanim filmom "Čuvari formule" Dragana Bjelogrlića, Radivoje Bukvić naglasio je da je izuzetno počastvovan što će njegov rediteljski debi praktično otvoriti FEST, i dodao da je naš međunarodni filmski festival obeležio njegovo studiranje na Fakultetu dramskih umetnosti.

"Tada još od 1997. godine mi kao studenti glume smo na neki način formirali ukus na osnovu FEST-a i filmova koje smo tamo gledali. Nisam propuštao nijedno izdanje festivala", naveo je glumac.

"Obradovao sam se kada sam shvatio da je umetnički direktor i selektor FEST-a Jugoslav Pantelić prepoznao u mom kratkom filmu od 15 minuta one elemente koji zaslužuju da budu prikazani ove godine na festivalu. Veoma mi je drago ne samo što je u pitanju FEST, već i zato što će ovo biti srpska premijera mog filma", naveo je Bukvić i dodao da nema lepše nagrade za njega da dobije priliku da jedan kratak film bude medijski istaknut i da ga na FEST-u vide mase ljudi u velikim salama.

Radnja filma pripoveda o babi Smilji od 94 godine, koja se bori sa usamljenošću, te svoju trošnu seosku kuću ispunjava uspomenama. Kao i većina meštana, njena deca, kasnije i unuci, odavno su napustili selo u potrazi za boljim životom. Baba Smiljina jedina prilika za razgovor je dolazak poštara koji joj jednom mesečno donosi penziju.

Nakon odlaska poštara, kućom odjekuje tišina koja je surovo podseća da je samoća u starosti nepodnošljiva. Ipak, baba Smilja pronalazi neke sitne treptaje života u zvucima koji je svakodnevno okružuju.

Bukvić je otkrio da je poslednjih deset godina razmišljao na temu da sam napiše scenario i možda režira neki film i bio je u potrazi za idejama. Kako je izgradio karijeru u inostranstvu u francuskim i američkim filmovima, shvatio je kako filmska industrija funkcioniše.

Prema njegovim rečima, uvideo je da prvo mora da se rodi neka ideja koja bi trebalo da bude univerzalna, komunikativna, da korespondira sa velikim tržištima, i onda film dobija pravu podlogu.

"Opet, ako je film sa previše lokalnom temom, smatram da tada ostvarenje ne može puno da putuje niti da prođe barijeru jezika. Mislim da je suština filma putovanje, odnosno putovanje priče i kulture u druge kulture, da se pokaže šta mi imamo da ponudimo", smatra Radivoje Bukvić.

On je otkrio da je uveliko uspešno napisao scenario jedan dugometražni film "Antitalenti" koji želi da režira, i dobio je sredstva od Filmskog centra Srbije za dalje razvijanje projekta. Onda mu je producentkinja Jovana Jovičić savetovala da prvo režira kratkometražni film, budući da ranije nije imao iskustva sa režijom.

Kako je objasnio, neke delove scenarija za "Antitalente" je tokom pisanja sklonio po strani i te "repove" je odlučio da iskoristi upravo za kratki metar "Još jedan dan".

"Priča je nadahnuta o poslednjim danima života moje bake koja je do kraja imala optimizam, nosila je u sebi dostojanstvo i u starosti. Moja baka nije želela da poslednjih nekoliko meseci provede u gradu, u bolničkim posteljama, već se odlučila da te dane provede u ambijentu gde se rodila, odrasla i živela, u komunikaciji sa prirodom, biljkama i životinjama", opisao je svoju baku reditelj Bukvić i otkrio da je lik Boška koji piše pisma baba Smilji zasnovan na njemu. Jedina je razlika što se Boško u filmu nije vratio iz inostranstva, a Raša Bukvić u životu jeste došao kod svoje bake.

Reditelj i scenarista je približio javnosti da njegov debi film "Još jedan dan" predstavlja vrlo intimnu temu koju je poznavao, životnu priču o svojoj baki koja je bila dosta nemoćna kada ju je on obilazio u toj kući.

Bukvić je opisao situaciju kojoj je prisustvovao - odjednom se ugasio frižider, i "baka je tada reagovala kao da je pala bomba", jer se potpuno izgubila i zbunila.

Onda je baka krenula da mazi frižider i da mu tepa, i tako je on odjednom opet proradio. Zatim se ponovo isključio i baka se uspaničila, te joj je unuk dao do znanja da je u pitanju termostat.

"Tada sam shvatio da baka sve vreme na taj način radi fizičke vežbe sa frižiderom. Ona je bila kao u teretani, jer jedino što može da uradi jeste da ode do tog frižidera, da mu pruži neku energiju, jer je to jedini "živi" stvor u kući, jedina mašina sa kojom ona komunicira. Najviše me je dirnulo kad sam shvatio šta moja baka zapravo radi, bori se za još jedan dan", ocenio je Bukvić.

Glumac i ovde režiser je dodao da kad god je pitao baku kako je, da mu je ona odgovarala "dan po dan", misleći da će sad nakon jutra naići prepodne, onda popodne, poslepodne, te je "moja baka imala plan za narednih 45 minuta".

"Mislim da je to jedan divan način kako su se ljudi u tim krajevima domišljato snalazili da žive i traju u jednoj ruralnoj sredini koja je napuštena, gde dece više nema, a ni životinja, osim ponekih ptičica", primetio je autor filma.

Bukvić je analizirao da lik baba Smilje se ne plaši smrti, starosti ni samoće, i tako izaziva sebi kontinuirano radosne, dobre i potitivne emocije koje produžavaju njen život.

Iz tog razloga Bukvić se odlučio za stil i ikonografiju vesterna, tako da mu je taj momenat u filmu jako značajan, jer "ovaj žanr uvek ima junaka koji se suprotstavlja nekoj znatno većoj sili od njih, a ovde je to nezaobilazna sila smrti protiv bake".

Bukvić je naglasio da je Mira Banjac bila prvi izbor za glavnu ulogu i da je od njenog pristanka i zavisilo da li će uopšte biti ovog filma. Istina, imali su još varijante a, b, c, ali reditelj je siguran da je Mira Banjac jedini pravi izbor za ovu rolu njegove bake i želeo je da ona igra u njegovom debiju, i priznaje da je pomalo bio inspirisan filmovima Kventina Tarantina.

Film je u programu "Intro FEST", a osim reditelja i scenariste Radivoja Bukvića i glumice Mire Banjac, autorsku ekipu čine još - direktor fotografije Igor Šunter, montažerka Ana Žugić, kompozitorka muzike Ana Krstajić i producentkinja Jovana Jovičić, uz produkcijske kuće "Brabar Production" i "Lucha".

Producentkinja Jovičić je rekla da su Raša Bukvić i ona već saradjivali na razvoju dugometražnog projekta "Antitalenti" i pohvalila ga je da je sjajan i talentovan scenarista.

"Raša i ja smo imali iskustva na tom filmu koji nam još uvek nije realizovan i ovde na snimanju "Još jedan dan" bio je otvoren da sve pita kao glumac, i sada reditelj. Kao scenarista veoma ume da prepozna dobru priču i da je stvori", naglasila je Jovana Jovičić.

Osim na otvaranju sutra uveče (Mts Dvorana, sala 1, 18:30h), kratkometražni film "Još jedan dan" Radivoja Bukvića biće prikazan na 52. FEST-u i u terminima - 24. februara (Mts Dvorana, sala 6, u 19:00h) i 1. marta (Dom omladine, 20.00h).

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA