Predstavljen program 26. Festivala autorskog filma: Tu je i maratonsko ostvarenje od 6 sati

   ≫ 
  • 0
Festival autorskog filma Foto: Promo

Veoma bogat program 26. izdanja Festivala autorskog filma (FAF) danas je predstavljen javnosti u beogradskom bioskopu Kombank Dvorana.

- Ono što je najvažnije za početak, festivala će biti - istakao je predsednik Saveta festivala, poznati reditelj Srdan Golubović, iz razloga što su ograničeni termini održavanja kulturnih aktivnosti, gde se sve mora završiti do 21 čas, usled sve teže situacije sa pandemijom.

Film Otac, Srdan Golubovic, Goran Bogdan Srdan Golubović / Foto: Tanjug/Tanja Drobnjak

Golubović je podvukao da je veoma važno da festivala bude, da se on ipak održi, u bilo kom obliku, a ove godine smotra će biti realizovana uživo i onlajn, putem platforme Moj.off.

- Bioskop je mesto gde se filmovi najlepše i najbolje gledaju, što smatramo svi mi koji se bavimo ovim poslom, i možemo stvoriti sve uslove da to bude zaista bezbedno i sigurno.

Reditelj i scenarista uspešnog filma “Otac” podvukao je zanimljivu paralelu da ovo 26. izdanje FAF-a u mnogo čemu podseća na prvo izdanje 1994. godine u doba inflacije i zastrašujuće krize, vreme izolacije i odbačenosti naše sredine i Beograda, prenosi Tanjug.

- Na žalost ova godina je prva bez našeg osnivača Vojislava Vučinića, koji je preminuo u decembru prošle godine, i od sada nadalje svako sledeće izdanje festivala će imati neku posvetu njemu - otkrio je Golubović, dodavši da je FAF stvoren kao potreba za nečim novim, hrabrim, inventivnim i originalnim.

Prva posveta osnivaču Vučiniću biće na samom zatvaranju FAF-a, projekcija čuvenog filma “Raspoloženi za ljubav” Vong-Kar Vaja, koji je bio prikazan povodom 20 godina jubileja na Kanskom festivalu online ove godine, sada u 4k digitalno restauriranoj kopiji.

Upravo je reditelj Kar Vaj autor kojeg je Vučinić otkrio srpskoj publici na ovoj filmskoj smotri, kada je predstavio prvi film ovog režisera 1994. godine - “Čanking Ekspres”.

- Veoma važna je činjenica da će ceo festival biti posvećen stvaralaštvu Vlatka Gilića, jednom od najvažnijih reditelja jugoslovenskog filma, i rekao bih, jedan od najznačajnijih dokumentarista na svetu - podvukao je predsednik Saveta.

Na programu će biti prikazana dva dugometražna igrana filma autora - “Kičma” (1975) i “Dani od snova” (1980) i još 11 kratkih ostvarenja.

Za “Kičmu” je Golubović rekao da je film koji tako hrabro vizionarski predviđa budućnost kao nijedan film na svetu posebno vezano za aktuelnu situaciju sa korona virusom.

Golubović je podsetio na poznatu zanimljivost da se tri filma scenariste i reditelja Gilića nalaze u atomskom skloništu Muzeja savremene umetnosti u Njujorku, što je neverovatna čast, jer su to jedina umetnička dela sa celog prostora bivše SFRJ koja su sačuvana u kapsuli, i u slučaju atomskog napada, ostaju trajno sačuvana u civilizaciji.

Centralni događaj će biti i predstavljanje još dva njegova srednjemetražna filma “Moć” i “Ljubav” na sceni Doma omladine.

Naglasio je i to da sam reditelj Gilić neće biti prisutan na FAF-u, jer ovaj nepravedno zapostavljen i skrajnut autor ne pojavljuje se u javnosti već 40 godina, tačno onoliko koliko mu iz nepoznatih razloga nije dato da snima filmove.

Maratonski film od 6 sati

Stefan Ivančić - selektor programa „Hrabri Balkan“ i član Saveta, predstavio je filmski program u raznim selekcijama.

Takmičarski program donosi maratonski film od 6 sati (355 minuta) “Dau. Generacija” reditelja Ilije Kižanovskog i Ilije Permijakova (Nemačka, Ukrajina, Velika Britanija, Rusija), dok će od istog autora Kižanovskog iz tog serijala “Dau” biti prikazan kontraverzan i šokantan naslov “Dau. Nataša” (Glavni program), kojeg je gledala publika na Festivalu Palić.

Za Grand Prix Festivala “Aleksandar Saša Petrović” takmiče se i projekti “Mladi kitolovac” Filipa Jurejeva (Rusija, Poljska, Belgija), proglašen za najbolji film u programu “Venice Days” u Veneciji 2020, “Egzil” Visara Morine, koprodukcija Nemačke i Belgije (Berlinale i Sarajevo festival), “Los Conductos” Kamilija Restrepa (Francuska, Kolumbija, Brazil), “Loši putevi” Natalije Vorozbit (Ukrajina), “Mare” Andree Štake (Hrvatska, Švajcarska), “Početak” iz Gruzije, “Učenik” iz Indije (nagrada za najboji scenario u Veneciji) i “Žuta mačka” (Kazahstan/Francuska), prisutna na Venecijanskoj smotri i San Sebastijanu.

Glavni program van konkurencije predstavio je Srđan Vučinić - umetnički direktor Festivala i izdvojio tri filma koje bi trebalo obavezno pogledati.

Najpre je tu drama “Zlo ne postoji” Mohameda Rasulofa, pobednika Berlinskog festivala, negde na tragu poetike i stila proze Albera Kamija i tematike opusa Kšištofa Kišlovskog, mozaična fragmentarna dramaturgija iz četiri priče o smrtnoj kazni u iranskom društvu.

Dragi drugovi” Andreja Končalovskog, ruskog reditelja koji je ranije imao zapažene naslove i u Holivudu (Pomahnitali voz), izuzetan je Vučiniću iz razloga što je autor ušao u devetu deceniju života, a i dalje tako majstorski, precizno i predano realizuje svoje filmove, na šta mu moraju zavideti mnogi mladi režiseri.

Treći iz tog niza obaveznog izbora je i “Novi poredak” distopijska priča reditelja Mišela Franka, koji je svaki put drugačiji sa novim filmovima, a ovaj je osvojio Srebrnog Lava u Veneciji - velika nagrada žirija.

U Glavnom programu nalaze se i dela “Poslednje proleće” Izabele Lamberti, “Mandibule” Kventin Dupije, “Sibir” Ejbela Ferare, “Luks Eterna” kontraverznog stvaraoca Gaspara Noe, “Suton” Šarunasa Bartasa, “Dani” Tsai Ming-Lianga, “Ako vetar promeni smer” Nore Martisojan (Francuska, Jermenija, Belgija).

Od ostalih programa na FAF-u tu su svakako i poznate selekcije “Bande a part” i “Hrabri Balkan”, ali i “Cinefondation” sa četiri ostvarenja.

Specijalne projekcije osim spomenute “Kičme” i “Raspoložen za ljubav”, imaće i filmovi “Zaceli me” Danijele Štajnfeld” (dokumentarac koji je već izazvao kontroverze zbog tematike koju obrađuje), “Koncentriši se, baba” Pjera Žalice (Mira Banjac u naslovnoj ulozi) i slovenački “Ja sam Frenk” Metoda Peveca (bio na Paliću 2020).

Igor Stanković, direktor Festivala autorskog filma i Kombank Dvorane rekao je sledeće:

- Mere koje su stupile danas na snagu sve su nas zatekle, ali su i bile očekivane, i u skladu sa tim, naša nedoumica je bila do poslednjeg trenutka u kom obliku ćemo organizovati festival, a nijednog trenutka nismo prestali da verujemo da će se festival desiti i fizički.

Stanković, inače i vlasnik distributerske kuće MegaCom film koja upravo kupuje nezavisne umetničke fimove, kakvi su i na FAF-u, podvukao je da će velika sala Kombank Dvorane biti na raspolaganju za projekcije, ali do 500 mesta, iako prima skoro 1500, jer svakako moraju da se pridržavaju mera i odredbi Vlade Srbije u borbi protiv Covida 19.

Takođe, naglasio je da niko neće ulaziti bez maske uz apsolutno sve mere bezbednosti, i da će biti snimane konferencije za štampu i susreti sa autorima, što će publika moći da prati preko onlajn platforme, iz svojih domova.

- Ovaj festival će biti najbezbednije mesto u ovo doba gde će ljudi uživati u zaista vrhunskim filmovima - zaključio je Stanković.

(Telegraf.rs)

Video: Gužve na hrvatsko-srpskoj granici: Kilometarske kolone

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA