Projekat crnogorske umetnice i srpske kustoskinje predstavljaju Crnu Goru na Venecijanskom bijenalu
Projekat It Takes an Island to Feel This Good (Potrebno je ostrvo za ovako dobar osećaj) savremene vizuelne umetnice Darje Bajagić i kustoskinje Ane Simone Zelenović predstavljaće Crnu Goru na Venecijanskom bijenalu. Cilj projekta je kritičko razmatranje kulture kolektivnog pamćenja i promišljanje našeg odnosa prema istorijskom nasleđu. Nakon dvogodišnjeg istraživanja ostrva Mamula i njegove istorije u arhivima Crne Gore, umetnica je prikupljeni materijal upotrebila kao osnovu za vizuelne kompozicije slika i skulpture. Ikonografija slika spaja pomenutu arhivsku građu sa referencijalnim i simboličkim intervencijama karakterističnim za rad Bajagić.
Projekat korespondira sa temom jubilarnog 60. po redu Bijenala „Stranci“ svuda Adrijana Pedrose na više načina. Kontekstualno, tvrđava Mamula kategorički je vezana za ideju o „strancima“ budući da ga je
izgradila Austro-Ugarska, pa je pretvoren u koncentracioni logor od strane fašističkih snaga Kraljevine Italije; i potom revitalizovan, počev od 2016. godine, zakupom stranih investitora. Potom, projekat postavlja filozofska pitanja o poziciji Drugog, istražujući kako određivanje ove pozicije određuje odnose moći u društvu, kao i nad diskursom. Takođe, koncept projekta počiva na političko-filozofskoj analizi
modernosti italijanskog filozofa Đorđa Agambena – da paradigma i nomos modernosti nisu ni polis ni druge političke strukture, već koncentracioni logor: gde suveren ima potpunu vlast nad homo sacerom — ne samo kao građanin države, već čak i do te mere da deluje na sopstveni prirodni život, lišavajući ovog pojedinca prava na život. I na kraju, sama umjetnica je doživotna strankinja: rođena je u Crnoj Gori, još kao dete sa porodicom preselila se u Egipat, krajem devedesetih emigrirala u Sjedinjene Američke Države, a u Crnu Goru se vratila pre dve godine. Naime, može se pretpostaviti da njeno delo kompleksnim čini upravo ova biografska činjenica, budući da umetnica u svom delu referiše na različite, ponekad i dihotomne, umetničke tradicije i kulturna nasleđa.
Kako je istakla kustoskinja Ana Simona Zelenović : Projekat It Takes an Island to Feel This Good, istakao bi jedinstveno mesto crnogorske kulturne baštine tvrđave Mamula, i iskoristio njegovu istoriju kao povod
da pokrene univerzalna pitanja značajna za savremenu umetnost i društvo. Fokusirajući se na kontekstualno i značenjski nabijena savremena i istorijska pitanja, Bajagić hrabro ispituje složene fenomene postavljajući pitanja kao što su: da li je preduslov za zlo, s jedne strane, zanemarivanje istorije, i s druge strane, njegova komodifikacija.
O umetnici:
Darja Bajagić rođena je 1990. Podgorici (Crna Gora), odrasla je u Egiptu i Sjedinjenim Američkim Državama. Trenutno živi i radi na relaciji Crna Gora – SAD (“između” poluostrva Luštice i Čikaga). Obrazovanje je stekla na Pacific Northwest College of Art, gde je diplomirala 2012, a potom je magistrirala na Yale University School of Art 2014. godine. Tokom osnovnih i postdiplomskih studija, Darja je korisnica prestižne stipendije Lemelson Foundation, koja se dodeljuje za izuzetan talenat jednom studentu godišnje. Bajagić je mala tri samostalne institucionalne izložbe, četrnaest grupnih institucionalnih izložbi i preko stotinu samostalnih i grupnih izložbi u istaknutim galerijama i muzejima širom Evrope i Sjedinjenih Američkih Država. Predstavljaju je tri galerije - Tara Downs u Njujorku, New Galerie u Parizu i Golsa u Oslu,
njen rad je objavljen u više od deset međunarodnih publikacija, a njeni radovi nalaze se u kolekcijama tri muzeja u Španiji i SAD-u.
O kustoskinji:
Ana Simona Zelenović rođena je 1993. u Kraljevu, Srbija. Na Filozofskom fakultetu u Beogradu diplomirala i masterirala je kao istoričarka umetnosti, na katedri za modernu umetnost, a potom i masterirala na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, na smeru studije roda. Trenutno je doktorandkinja na Filozofskom fakultetu u Beogradu.
Radila je kao samostalna kustoskinja, i u Galeriji Grafičkog kolektiva, da bi poslednjih nekoliko godina bila umetnička direktorka beogradske galerije Novembar koja promoviše radove umetnika iz Srbije i regiona koji su se već afirmisali u svetu, ali nisu imali samostalnih izložbi u Srbiji. Odabrane samostalne izložbe su Queer salon u Beogradu i Tirani, Umetnost AntiRata u Historijskom muzeju BiH, u Sarajevu, izložba Arcadia, u Otto Wagner Spital u Beču. Urednica je i suosnivačica godišnjaka SELFI za žensku umetničku produkciju (Beograd) i dopisnica časopisa Numero i Fraulein (Berlin).
(Telegraf.rs)
Video: Gori automobil u blizini Slavonskog Broda: Vatra "progutala" vozilo
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.